Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Glenn »

Mr Dezent skrev:
Johnny Blade skrev:Jag skulle vilja ha en GT4 med baklucka,det vore hett. 8-)
Haha!
Jag har tänkt precis likadant.
Tänk att hitta en lagom sunkig GT4 ST185 och flytta över drivlina/optik till coupén.
Vilken grej!
Det blir nog svårt, är väl helt annan "bottenplatta", finns inte plats för varken kardan, bakaxel eller bakvagn, det mesta är olika.

Är nog enklare att flytta över bakdelen av karossen på en coupe till en GT4 istället.

Fnys skrev:Blir inte klok på 5 generationens Celicor! Det är samma sak med frontspoilern. alla har ju sett st182, GT4 och GT4 CS's frontspoiler men det finns även en fjärde modell där dimljusen (som oftast inte är monterade) sitter för sig och inte "tillhör" den stora grillen, liknande GT4 CS fronten. Någon som vet vilken front jag pratar om?
USA brukar ju ha egna ljuslösningar, min ST165 hade ju skumma dimljus ingen annan ST165 jag sett har, jag fick ett antal mail där folk antingen frågade vad det var för grejer, eller sa typ "Snyggt med USA-dimljus", dom satt tydligen på ST165 i USA, det var iaf toyota original, både dimljusen och fronten.

http://web.it.kth.se/~glenn/bil/st165/GT4_fram.jpg
Mr dezent skrev: Det jag också reagerat på är att denna Celica ska vara en USA-bil, har allt som kännetecknar en USA-bil (förutom möjligen automatiska bälten), mätare i kombinerad mph och km/h, idiotförklaringen i höger backspegel ("objects in rear mirror may be closer than they appear"), samma bakljus som US-bilarna, men europeisk ramp mellan bakljusen med utrymme för en (i svenska mått) normalstor enradig registreringsskylt.
Har den sålts i ett land med europeiska skyltmått så kan ju nån ha beställt en ny ramp och bytt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Mr Dezent »

Glenn:
Gällande bakljusrampen: Så kan det givetvis vara.

Blev en liten tur idag med. Jag får erkänna att jag är väldigt imponerad av motorn.
Det är en 2,2-litersmaskin på blott 130 hk, men ... Tja, det verkar vara oförskämt pigga hästar.
Nära på att man undrar om det där med endast 130 hästar verkligen stämmer ...

Okej, det är knappast någon dunderprestanda att tala om. Särskilt inte i jämförelse med mina turbobilar.
Men den gör jobbet riktigt bra får jag säga.
Jag är nästan sugen på att mäta upp prestandan mer seriöst.
Vi får se ...
Bilagor
celica6.jpg
celica6.jpg (198.4 KiB) Visad 3980 gånger
celica4.jpg
celica4.jpg (140.16 KiB) Visad 3980 gånger
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Fnys »

Mr Dezent skrev:
Fnys skrev:Blir inte klok på 5 generationens Celicor! Det är samma sak med frontspoilern. alla har ju sett st182, GT4 och GT4 CS's frontspoiler men det finns även en fjärde modell där dimljusen (som oftast inte är monterade) sitter för sig och inte "tillhör" den stora grillen, liknande GT4 CS fronten. Någon som vet vilken front jag pratar om?
Det är inte samma typ av front som du syftar på som avhandlas i denna tråd?
Men suck, den där hade jag glömt bort! Då finns det FEM olika frontspoilers till gen5. Det var denna jag tänkte på:
Bild

Vad är det för röd knapp/lampa som sitter ovanför knappen för dimljus bak? Den har inte jag :(
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Mr Dezent »

Fnys:
Lampan som du syftar på skulle jag tro är eftermonterad. Visar när halvljuset är aktiverat.
Så så spännande var det!
:D
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Hornlund »

Jag gillar backspeglarna som sitter på din modell, hade tänkt skaffa lika danna till min ST182 som tyvärr fick ett allt för tidigt & snöpligt slut istället. Men vingen är jag mer frågande till, den kan väl omöjligen vara standard från Toyotas hyllor?

Är säkerligen ganska fin vridkurva i din maskin, förmodligen därför hästarna upplevs så pass pigga.
Själv är jag nog imponerad över mitt lilla krutpaket till 7A-FE, nog saknas det spets i registret, inget snack om saken. Men det gör väldigt mycket att 90% av vridmomentet hänger med redan från låga varv!

Stora visioner som GT-Four konvertering hör ju nästan alltid till ett köp av en snikmodell. Tror det har med det automatiska "självförsvaret" för att motivera sitt köp som ett roligare än vad det faktiskt är ;)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Glenn »

Är det bara jag som tycker dom vanliga speglarna är mycket snyggare ?

dom på coupen ser ut som dåliga kopior på hatobjektet nummer ett, M3-speglar..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Hornlund »

De vanliga speglarna är heller inte dumma, tycker bara de andra är lite mer unik med brist på annat ord.
Sedan är de faktiskt mycket snyggare än M3-speglarna. Som f.ö (i mitt tycke) inte har något på andra bilar, än M3 E36, att göra ;)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Glenn »

Är väl mest därför jag ogillar dom också, det har blivit nåt slags standard som folk sätter på ALLA bilar, och det passar oftast riktigt dåligt, och dom är inte ens så väldigt speciella ens när dom bara satt på m3.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Larco »

"M3" speglarna satt faktist på BMW 850 CSI också vilken t o m var före m3 e36 om jag inte minns helt fel :)
Ang. celica speglarna så har alla amerikanska st18x celicor jag har sett dem. Amerikanarna snackar också alltid om att de vill ha vikbara EUR eller JDM speglar.

Roligt bilköp. Coupé-modellen har jag också alltid tyckt om. Antagligen bara för att den är annorlunda, menmen.
ST20x coupé har jag aldrig sett. Den var riktigt läcker!
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Inlägg av Glenn »

"auto folding mirrors" är ju alltid mest eftertraktat :) ..dom brukar dock vara tokdyra på ebay, jag bjöd på en auktion på en uppsättning svarta, inkl styrboxen och panelen till dörren förut, tror dom sluitade på nåt idiotpris typ 400 dollar :P
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar