Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är klar]
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är klar]
Startar då detta projekt för att jag har köpt en GT4 och kommer troligen lägga ner mycket tid på den så vill dela med mig samt få feedback
Det började med att jag hitta bilen på blocket och den stod i stockholm (jag bor i skåne). Suck tänkte jag o livet gick vidare. Sedan ringde en polare o sa att han skulle köra med släp från stockholm. Jag betalade honom en slant för att hämta den, så nu är jag 18000 kr fattigare men en gt4a rikare.
Mål med GT4an!
Först och främst ska den gå bra, inga konstigheter.
Därefter har väghållning prioritet och därefter effekt! Säljer ni nått som förbättrar detta så PMa
Överdriven styling har låg prio då det är fetare med en sleeper (tror det heter så?! x) ) och inte massa
blingbling.
Hur jag ska gå till väga kommer under projektets gång!
Bilen kom igår så jag började med att skruva av huv o kylare. Snubben jag köpte bilen av sa att endast kylaren var defekt och att han tagit komptest på den. Får väl se hur det blir med det.
Nya kylaren kom idag
Gamla kylaren sprucken?
Jag montera kylaren, såg ganska ballt ut. Kan ju säga att originalfläkten ikke får plats. Iallafall så testkörde jag gt4an en runda o det började rycka som fan. In i verkstan i undersöka. Såg att termostathuset läckte vatten så pilla bort det
Har en fråga, ska inte termostaten sitta mellan topplocket o termostathuset?
Samt vad heter den inringade givaren? O vad gör den? Bilden är på termostathuset.
Lite bonusbilder
Inredning va skitfin! Den har ju dock bara gått 14k mil. Och självklart ska det vita bort!
Det började med att jag hitta bilen på blocket och den stod i stockholm (jag bor i skåne). Suck tänkte jag o livet gick vidare. Sedan ringde en polare o sa att han skulle köra med släp från stockholm. Jag betalade honom en slant för att hämta den, så nu är jag 18000 kr fattigare men en gt4a rikare.
Mål med GT4an!
Först och främst ska den gå bra, inga konstigheter.
Därefter har väghållning prioritet och därefter effekt! Säljer ni nått som förbättrar detta så PMa
Överdriven styling har låg prio då det är fetare med en sleeper (tror det heter så?! x) ) och inte massa
blingbling.
Hur jag ska gå till väga kommer under projektets gång!
Bilen kom igår så jag började med att skruva av huv o kylare. Snubben jag köpte bilen av sa att endast kylaren var defekt och att han tagit komptest på den. Får väl se hur det blir med det.
Nya kylaren kom idag
Gamla kylaren sprucken?
Jag montera kylaren, såg ganska ballt ut. Kan ju säga att originalfläkten ikke får plats. Iallafall så testkörde jag gt4an en runda o det började rycka som fan. In i verkstan i undersöka. Såg att termostathuset läckte vatten så pilla bort det
Har en fråga, ska inte termostaten sitta mellan topplocket o termostathuset?
Samt vad heter den inringade givaren? O vad gör den? Bilden är på termostathuset.
Lite bonusbilder
Inredning va skitfin! Den har ju dock bara gått 14k mil. Och självklart ska det vita bort!
Senast redigerad av superphilip den sön 31 jul 2011, 22:36:13, redigerad totalt 10 gång.
- erlingborn2
- Inlägg: 71
- Blev medlem: sön 05 sep 2010, 11:47:47
- Bilmodell: MR2 turbo
- Årsmodell: 1993
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Kommer nog bli kanonbra när den är klar!
- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Update
Börjar med en bild på nya kylaren
Jag börjarde med att utföra ett komptest, o alla cylindrar verkade hela. Dock va det vatten i ena men ja vi får se hur det blir.
Jag körde motorn varm o det började ryka som fan (se bild)
Men det visade sig vara massor med vatten i avgasröret samt hål i det.
Här är en bild på tändstiften, kolla det näst längst till vänster, är det något att oroa sig över?
Undrar även vart man får tag på en "supra" vinge? Samt om frontmatad IC gör någon skillnad:)
Börjar med en bild på nya kylaren
Jag börjarde med att utföra ett komptest, o alla cylindrar verkade hela. Dock va det vatten i ena men ja vi får se hur det blir.
Jag körde motorn varm o det började ryka som fan (se bild)
Men det visade sig vara massor med vatten i avgasröret samt hål i det.
Här är en bild på tändstiften, kolla det näst längst till vänster, är det något att oroa sig över?
Undrar även vart man får tag på en "supra" vinge? Samt om frontmatad IC gör någon skillnad:)
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Ang. Frontmonterad intercooler så är det en mycket bra uppradering på dessa bilar då den luftkylda original ICn inte är mycket att hurra för.
Dessa borde passa rätt bra under krockbalken i fronten, men du får kontrollmäta.
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std
Sen är aluminiumrör att föredra åtminstone mellan turbo och intercooler för att avleda lite extra värme.
Den där bilen har jag kikat på på blocket tidigare tror jag. Ser ut som om kylvätskan har frusit och då spräckt div. detaljer, kanske?
Det ser ju inte super ut att två av fyra tändstift är rostiga Ryker den vitt och kylvatten försvinner också?
Dessa borde passa rätt bra under krockbalken i fronten, men du får kontrollmäta.
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std
Sen är aluminiumrör att föredra åtminstone mellan turbo och intercooler för att avleda lite extra värme.
Den där bilen har jag kikat på på blocket tidigare tror jag. Ser ut som om kylvätskan har frusit och då spräckt div. detaljer, kanske?
Det ser ju inte super ut att två av fyra tändstift är rostiga Ryker den vitt och kylvatten försvinner också?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1715
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Det där "termostathuset" är inget termostathus,det är bara en grej där givarna sitter.Den inringade är väl tempgivaren till mätaren?
Termostaten sitter på andra slangen,under generatorn.
Rycker är alltså ryker i detta fall?
Termostaten sitter på andra slangen,under generatorn.
Rycker är alltså ryker i detta fall?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Larco skrev:Ang. Frontmonterad intercooler så är det en mycket bra uppradering på dessa bilar då den luftkylda original ICn inte är mycket att hurra för.
Dessa borde passa rätt bra under krockbalken i fronten, men du får kontrollmäta.
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std
Sen är aluminiumrör att föredra åtminstone mellan turbo och intercooler för att avleda lite extra värme.
Den där bilen har jag kikat på på blocket tidigare tror jag. Ser ut som om kylvätskan har frusit och då spräckt div. detaljer, kanske?
Det ser ju inte super ut att två av fyra tändstift är rostiga Rycker den vitt och kylvatten försvinner också?
Då får jag inskaffa mig en frontmatad ic då ska ta måtten när jag kommer hem. Är påväg för att köpa en celica gti lik, är krockbalken desamma på gtin o gt4an? Yes den låg på blocket för mindre än en vecka sedan o felet va ju att kylaren va spräckt så det rostdränkta va ju kylarvatten. Ang frysskadade detaljer så verkar det ha klarat sig vad jag har kunnat se änsålänge nä inget kylarvatten försvinner och den ryker inte vitt, vad kan det vara?
- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Jaha, jo jag lästa det i verkstadhandboken med tack för svar, är du säker på att det är givaren till motorn? Haha ja ryker ska det såklart vara och såg att jag gjorde samma tabbe i mitt senast inlägg..... HahaJohnny Blade skrev:Det där "termostathuset" är inget termostathus,det är bara en grej där givarna sitter.Den inringade är väl tempgivaren till mätaren?
Termostaten sitter på andra slangen,under generatorn.
Rycker är alltså ryker i detta fall?
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
ser bra ut! kör på! rolig läsning!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
UPDATE!!
Så då var det dags för en update! I fredags var jag iväg och köpte en gti st182 som jag tänkte skulle bli reservdelsbil då det ändå är ganska mycket som är samma plus att där va sprillans nya vinterdäck vilket jag inte alls hade innan!
Men till min besvikelse så var fälgarna för små kan tydligen inte ha 14", tänkte inte alls på det. Så om någon har vinterdäck så PMa! Helst på alufälg.
Slitsade o borrade skivor!
Och nu till det viktiga. Jag rengjorde allting o skruva ihop det i mån om en testkörning. Drog ut på vägen o bilen gick som en klocka! Urskön känsla
Men 100 meter innan macken så gick tempmätaren upp duktigt. Det blev övertryck o vatten tryckes ut genom det som är inringat, det såg ut som att någonting skulle sitta fast efter slangstumpen med det gör det ej, vad ska sitta där?
Iallafall jag kände på kylaren o den var iskall överallt förutom överst på kylaren vilket betyder att det inte cirkulerar, vad kan det vara?
Så jag tänkta att jag bytar vattenpumpen, är det svårt? Kan det vara det?
När jag tankade
Så då var det dags för en update! I fredags var jag iväg och köpte en gti st182 som jag tänkte skulle bli reservdelsbil då det ändå är ganska mycket som är samma plus att där va sprillans nya vinterdäck vilket jag inte alls hade innan!
Men till min besvikelse så var fälgarna för små kan tydligen inte ha 14", tänkte inte alls på det. Så om någon har vinterdäck så PMa! Helst på alufälg.
Slitsade o borrade skivor!
Och nu till det viktiga. Jag rengjorde allting o skruva ihop det i mån om en testkörning. Drog ut på vägen o bilen gick som en klocka! Urskön känsla
Men 100 meter innan macken så gick tempmätaren upp duktigt. Det blev övertryck o vatten tryckes ut genom det som är inringat, det såg ut som att någonting skulle sitta fast efter slangstumpen med det gör det ej, vad ska sitta där?
Iallafall jag kände på kylaren o den var iskall överallt förutom överst på kylaren vilket betyder att det inte cirkulerar, vad kan det vara?
Så jag tänkta att jag bytar vattenpumpen, är det svårt? Kan det vara det?
När jag tankade
-
- Inlägg: 446
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
- Bilmodell: Supra mkiv
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Otterbäcken
- Land (Country): Skaraborg
- Ort: Otterbäcken
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Kul med GT4a
Ang värmen osv på celican hur har du det med glykol i bilen och hur är thermostaten?
Sen IC en med mittenanslutning neråt är nästa smidiager på celican typ som till nissan GTI-R intercooler kit
Ang värmen osv på celican hur har du det med glykol i bilen och hur är thermostaten?
Sen IC en med mittenanslutning neråt är nästa smidiager på celican typ som till nissan GTI-R intercooler kit