Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är klar]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är klar]

Inlägg av superphilip »

Startar då detta projekt för att jag har köpt en GT4 och kommer troligen lägga ner mycket tid på den så vill dela med mig samt få feedback :lol:
Det började med att jag hitta bilen på blocket och den stod i stockholm (jag bor i skåne). Suck tänkte jag o livet gick vidare. Sedan ringde en polare o sa att han skulle köra med släp från stockholm. Jag betalade honom en slant för att hämta den, så nu är jag 18000 kr fattigare men en gt4a rikare.

Mål med GT4an!
Först och främst ska den gå bra, inga konstigheter.
Därefter har väghållning prioritet och därefter effekt! Säljer ni nått som förbättrar detta så PMa :)
Överdriven styling har låg prio då det är fetare med en sleeper (tror det heter så?! x) ) och inte massa
blingbling.

Hur jag ska gå till väga kommer under projektets gång!

Bilen kom igår så jag började med att skruva av huv o kylare. Snubben jag köpte bilen av sa att endast kylaren var defekt och att han tagit komptest på den. Får väl se hur det blir med det. :wtf:
Bild

Nya kylaren kom idag :D
Bild

Gamla kylaren sprucken?
Bild

Jag montera kylaren, såg ganska ballt ut. Kan ju säga att originalfläkten ikke får plats. Iallafall så testkörde jag gt4an en runda o det började rycka som fan. In i verkstan i undersöka. Såg att termostathuset läckte vatten så pilla bort det

Har en fråga, ska inte termostaten sitta mellan topplocket o termostathuset? :?
Samt vad heter den inringade givaren? O vad gör den? Bilden är på termostathuset.
Bild


Lite bonusbilder
Inredning va skitfin! Den har ju dock bara gått 14k mil. Och självklart ska det vita bort!
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av superphilip den sön 31 jul 2011, 22:36:13, redigerad totalt 10 gång.
Användarens profilbild
erlingborn2
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 11:47:47
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 1993

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av erlingborn2 »

Kommer nog bli kanonbra när den är klar!
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

Update
Börjar med en bild på nya kylaren :)
Bild

Jag börjarde med att utföra ett komptest, o alla cylindrar verkade hela. Dock va det vatten i ena men ja vi får se hur det blir.
Jag körde motorn varm o det började ryka som fan (se bild)
Men det visade sig vara massor med vatten i avgasröret samt hål i det.
Här är en bild på tändstiften, kolla det näst längst till vänster, är det något att oroa sig över?

Bild

Bild

Undrar även vart man får tag på en "supra" vinge? Samt om frontmatad IC gör någon skillnad:)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av Larco »

Ang. Frontmonterad intercooler så är det en mycket bra uppradering på dessa bilar då den luftkylda original ICn inte är mycket att hurra för.
Dessa borde passa rätt bra under krockbalken i fronten, men du får kontrollmäta.
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std

Sen är aluminiumrör att föredra åtminstone mellan turbo och intercooler för att avleda lite extra värme.

Den där bilen har jag kikat på på blocket tidigare tror jag. Ser ut som om kylvätskan har frusit och då spräckt div. detaljer, kanske?
Det ser ju inte super ut att två av fyra tändstift är rostiga :? Ryker den vitt och kylvatten försvinner också?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av Johnny Blade »

Det där "termostathuset" är inget termostathus,det är bara en grej där givarna sitter.Den inringade är väl tempgivaren till mätaren?
Termostaten sitter på andra slangen,under generatorn.
Rycker är alltså ryker i detta fall? ;)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

Larco skrev:Ang. Frontmonterad intercooler så är det en mycket bra uppradering på dessa bilar då den luftkylda original ICn inte är mycket att hurra för.
Dessa borde passa rätt bra under krockbalken i fronten, men du får kontrollmäta.
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std

Sen är aluminiumrör att föredra åtminstone mellan turbo och intercooler för att avleda lite extra värme.

Den där bilen har jag kikat på på blocket tidigare tror jag. Ser ut som om kylvätskan har frusit och då spräckt div. detaljer, kanske?
Det ser ju inte super ut att två av fyra tändstift är rostiga :? Rycker den vitt och kylvatten försvinner också?

Då får jag inskaffa mig en frontmatad ic då :) ska ta måtten när jag kommer hem. Är påväg för att köpa en celica gti lik, är krockbalken desamma på gtin o gt4an? Yes den låg på blocket för mindre än en vecka sedan o felet va ju att kylaren va spräckt så det rostdränkta va ju kylarvatten. Ang frysskadade detaljer så verkar det ha klarat sig vad jag har kunnat se änsålänge :) nä inget kylarvatten försvinner och den ryker inte vitt, vad kan det vara?
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

Johnny Blade skrev:Det där "termostathuset" är inget termostathus,det är bara en grej där givarna sitter.Den inringade är väl tempgivaren till mätaren?
Termostaten sitter på andra slangen,under generatorn.
Rycker är alltså ryker i detta fall? ;)
Jaha, jo jag lästa det i verkstadhandboken med :) tack för svar, är du säker på att det är givaren till motorn? Haha ja ryker ska det såklart vara och såg att jag gjorde samma tabbe i mitt senast inlägg..... Haha
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av JohanRocker »

ser bra ut! kör på! rolig läsning! :clap:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

UPDATE!!

Så då var det dags för en update! I fredags var jag iväg och köpte en gti st182 som jag tänkte skulle bli reservdelsbil då det ändå är ganska mycket som är samma :) plus att där va sprillans nya vinterdäck vilket jag inte alls hade innan!

Bild

Men till min besvikelse så var fälgarna för små :( kan tydligen inte ha 14", tänkte inte alls på det. Så om någon har vinterdäck så PMa! Helst på alufälg.
Slitsade o borrade skivor! :lol:

Bild

Och nu till det viktiga. Jag rengjorde allting o skruva ihop det i mån om en testkörning. Drog ut på vägen o bilen gick som en klocka! Urskön känsla :clap:
Men 100 meter innan macken så gick tempmätaren upp duktigt. Det blev övertryck o vatten tryckes ut genom det som är inringat, det såg ut som att någonting skulle sitta fast efter slangstumpen med det gör det ej, vad ska sitta där?

Iallafall jag kände på kylaren o den var iskall överallt förutom överst på kylaren vilket betyder att det inte cirkulerar, vad kan det vara?

Så jag tänkta att jag bytar vattenpumpen, är det svårt? Kan det vara det?

Bild




När jag tankade :D
Bild
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av GT4-Force »

Kul med GT4a :D

Ang värmen osv på celican hur har du det med glykol i bilen och hur är thermostaten?

Sen IC en med mittenanslutning neråt är nästa smidiager på celican typ som till nissan GTI-R intercooler kit
Skriv svar