Toyota mr2 banbil

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder »

Vi har nu fått i 3:e gen motorn i vår mr2:a, bänkade 275 så tror den har mer att ge.

Vi har dock ett problem. Ett förbannat irriterande sådant.

Var i tisdags och körde på knutstorp för att testa bilen. Vi fick då problem.

När bilen har kört cirka 1min, 20 sekunder så börjar så börjar den misstända, även på rakan.

Vad kan det vara? Man får köra långsamt in i depån. Efter 10-15 mins vila så fungerar den

klanderfritt i cirka 1 min igen. Efter lunch klarade den lite mer innan det var samma sak igen.

Bränslepump? Vi beställer en walbro gss341 imorgon.

Bränslefiltret bytte vi på räcerbanan men det hjälpte inte.

Det borde inte ha varit att det var för lite bränsle i tanken, för det brukar bara leda några ryck innan den kommer igång igen.

Kan det vara något elektroniskt problem? Att någon sensor markerar att något är fel och att motorn då hamnar i safe mode?

Tändstift, distribution cap, rotor är nytt.

Tacksam för alla tips!
Användarens profilbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder »

Vi var idag och bänkade bilen igen. Det var ett par olika problem som man löste. Tack alla ni som hjälpte till och hjälpte oss med felsökning.
Förra gången vi bromsade bilen fick vi:
273 hästar, 306 Nm.
Den här gången fick vi fram:
293,7 hästar, 356 Nm på 0,9 bar.

De ville inte pressa bilen mer på vår lilla sidmatade intercooler. Jag antar att nästa steg är att fixa en bättre lösning på intercoolern. Är det någon som har någon erfarenhet av att placera den i bagageluckan?
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Proberas »

▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Användarens profilbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder »

Tackar! Ska ge mig på det.. Hur mycket räknar ni med att man säkert kan öka trycket med en intercooler i bakluckan?

Vi hade samma problem igen. Det måste vara fuel cut:en som bråkar.
Vad är bästa sättet att begränsa det?
Jag har sökt och hittat massa olika varianter.

T ex FCD, plugga slangen efter wastegaten och plugga slangen till MAP:en
Mapen går ju tydligen inte till 3:e gen eftersom den inte har en AFM.
Så vad är det bästa, en FCD eller slangen efter wategaten?
Bilen är utrustad med ett unichip och är körd på dyno så tror inte den ska gå "lean".
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Cyrix »

Det går inte att ta bort fuelcut på gen3 med orginalsprutet. Det enda man kan göra är att leana ut den lite med en piggyback på MAP signalen, då går det att ladda lite till, kanske 1,3-1,4 bar nånstans.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
paninder
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 jan 2011, 13:45:04
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av paninder »

Cyrix skrev:Det går inte att ta bort fuelcut på gen3 med orginalsprutet. Det enda man kan göra är att leana ut den lite med en piggyback på MAP signalen, då går det att ladda lite till, kanske 1,3-1,4 bar nånstans.
oki, hmm.. Det borde ju räcka för oss.
Om man skulle vilja ha ett annat sprut, vad rekommenderas?
Jag har sett lite olika som hydra nemesis, apexi etc.
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Fabian »

Cyrix skrev:Det går inte att ta bort fuelcut på gen3 med orginalsprutet. Det enda man kan göra är att leana ut den lite med en piggyback på MAP signalen, då går det att ladda lite till, kanske 1,3-1,4 bar nånstans.
går det inte att göra som det står här, på en gen 3?
http://www.alltrac.net/mods/fuelcut.htm

/Fabian
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Fabian »

Fabian skrev:
Cyrix skrev:Det går inte att ta bort fuelcut på gen3 med orginalsprutet. Det enda man kan göra är att leana ut den lite med en piggyback på MAP signalen, då går det att ladda lite till, kanske 1,3-1,4 bar nånstans.
går det inte att göra som det står här, på en gen 3?
http://www.alltrac.net/mods/fuelcut.htm

/Fabian
eller det är det du menar med piggyback på map signalen?
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av Cyrix »

Gen3 använder ju mapsensorn som lastsignal till sprutet, på gen2 har du en LMM som tar hand om det.
Micklar du med mapsensorn på gen3 så kommer du att ändra bränsleblandningen.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Toyota mr2 banbil

Inlägg av GT4-Force »

Om du ska ha ett bra piggyback skulle jag rekomendera MAP-ECU kanon piggyback system finns ett Map-ECU2 på blocket för 6000:- ring till han och diskutera pris med honom :)
Skriv svar