Sida 1 av 13

Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa

Postat: lör 19 mar 2011, 15:54:22
av nsa
Hej alla toyotaclubbare.

Är helt ny här på toyotaclubsweden och har köpt min första Toyota idag den 19 mars 2011

Det är en 156 hk 1993a som har stått i 2 år med trasig koppling, så att jag fick köpa den för en mycket förmånlig summa pengar.
Bilen har gått 19300mil. Den är i behov av uppfräschning både in och utvändigt.
Den har 18" fälgar med fräscha däck, Ferrita rostfritt sportavgas med race-kat, Stereo med slutsteg och dubbla basar.

Planerna är följande.

*Ny koppling
*Kamrem, oljor och vätskor, tändstift osv.
*Se över bromsarna, (sitter greenstuff belägg på)
*Tvätta, polera och allt vad det innebär.
*Köra runt i sommar och planera inför nästa vinter :thumbup:

Lite bilder på hämtningen av bilen. Gubben med biltransporten fick jobba och jag stod bredvid och fota :D

skämt åsido, men efter lite pysslande med regelbitar och brädor fick vi upp den på släpet.

Bild

Bild

En bild på inredningen som är i behov av en rejäl tvätt - får lyfta ur stolarna
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

En till bild på inredningen - här syns en söm på passagerarstolen som har släppt
Bild

Här har bilen fått bo den här vintern - kallt :)
Bild

Bild

Hemma i verkstan
Bild

Bild

Sitter ett sånt kolfiber sportluftfilter på den, men det tejpade röret ser inte klokt ut :?: :?: :?:
Bild


En bild av förra ägaren när den fortfarande fungerade
Bild

Så ser det ut nu, ska börja med att beställa lite delar till den. Någon som har några tips om vilken koppling man ska använda? Eller går det bra med original?

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: sön 20 mar 2011, 00:30:20
av Hornlund
Trevligt, välkommen till klubben. Kul med nya medlemmar, som har roliga projekt!
Det blir säkert bil av kärran igen, har du planerat att hålla motorn standard duger säkerligen en standard koppling bra länge.

Annars undrar jag bara varför folk envisas med att lacka vindrutetorkare i bilens färg. Är det verkligen en detalj man vill framhäva? Hade likt på min mk1, när jag köpte den. Tyvärr är det inte det första man har på prio-listan att fixa, när det är andra roligare & viktigare saker som ska göras. Tror mina vara röda två år innan jag tog slag i sak & åtgärdade styggelsen.

Lycka till med projektet :thumbup:

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: sön 20 mar 2011, 14:37:07
av amby
Riktigt snygg...Kul att du räddar den från dammet

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: sön 20 mar 2011, 17:09:39
av Hagan
Passa på och byt vattenpumpen också när du byter kamrem, min rasade 1000mil efter jag bytt rem :cry: .

// Håkan

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: sön 20 mar 2011, 18:18:47
av nsa
Hornlund skrev:Trevligt, välkommen till klubben. Kul med nya medlemmar, som har roliga projekt!
Det blir säkert bil av kärran igen, har du planerat att hålla motorn standard duger säkerligen en standard koppling bra länge.

Annars undrar jag bara varför folk envisas med att lacka vindrutetorkare i bilens färg. Är det verkligen en detalj man vill framhäva? Hade likt på min mk1, när jag köpte den. Tyvärr är det inte det första man har på prio-listan att fixa, när det är andra roligare & viktigare saker som ska göras. Tror mina vara röda två år innan jag tog slag i sak & åtgärdade styggelsen.

Lycka till med projektet :thumbup:

Tackar tackar...

Den här motorn kommer nog inte trimmas mer än sportluftfilter och extraktorgrenrör, så det blir nog originalkoppling. Den här verkar ju som ett billigt alternativ >>> ebay koppling

Vill jag trimma den mer så byter jag till en turbomotor och då blir det ju hela drivlinan ändå, men det blir i så fall nästa vinter.

Angående de rödmålade torkararmarna har jag inga kommentarer, ser inte klokt ut. :thumbdown: blir nog att slita bort och lacka svart, men men inte prio-1 som du säger.
amby skrev:Riktigt snygg...Kul att du räddar den från dammet
Kul att du tycker det, var riktigt synd om den som den stod.
Hagan skrev:Passa på och byt vattenpumpen också när du byter kamrem, min rasade 1000mil efter jag bytt rem :cry: .
// Håkan
Tack för tipset! :thumbup:

Den här bilen kommer rulla väldigt lite, ska ha den som en ren hobby bil att åka till träffar med och köra lite på söndagarna. Och det viktigaste - att ha något roligt att skruva med och putsa på.

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: mån 21 mar 2011, 11:07:43
av nsa
Detta är nu inhandlat Aisin Kopplingssats
Ska börja riva ikväll.

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: tis 22 mar 2011, 21:41:46
av martenheller
Ser ut att va ett fint stuk på bilen.
vad är de för bodykit?

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: tis 22 mar 2011, 22:39:00
av nsa
martenheller skrev:Ser ut att va ett fint stuk på bilen.
vad är de för bodykit?
Vet faktiskt inte vad bodykitet heter, men jag kan ta reda på det.





Nu har jag rivit bort växellådan och upptäckte att även svänghjulet är förstört, lamellen är så sliten att nitarna har skrapat i tryckplattan.

Så nu är jag på jakt efter ett svänghjul? Någon som har ett fräscht svänghjul över? Eller vet vart man kan köpa till mänskligt pris?

Lite bilder

Svänghjul
Bild

Tryckplatta
Bild

Lite fina saker till pärlan :)
Bild

Så här får den vänta på ett nytt svänghjul
Bild


Får jag inte tag i ett svänghjul imorgon så får det bli nya tag nästa vecka, ska upp till sälen på torsdag 8-)

Hej på er allihop så länge... ;)

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: ons 23 mar 2011, 18:59:22
av nsa
Vad jag förstår så passar svänghjulet från en turbomodell???
Borde ju passa från andra Toyotamodeller också, när jag kollade på koppling på ebay så passade samma koppling på 30 olika toyotas klicka här
Då borde det ju vara samma svänghjul?

Rätta mig om jag har fel.

Ingen som har svänghjul liggandes :?:

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa

Postat: ons 23 mar 2011, 19:01:41
av martenheller
Har för mig att Hannes här på forumet har ett extra lättat svänghjul liggandes (om han inte sålt de)