Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

Toyspeed skrev:Riktig snygg bilen din!
Verkar gå riktigt bra på banan också!

Som jag sa till Mårten. Kul med folk som använder bilen till det den är gjord för!
Tackar så mycket, jo den kändes bra där.

Precis, grejerna ska användas.



Har anmält mig till superstage körning på lördag :thumbup:

Ska åka och titta på r-däck till bilen ikväll ;)
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av Toyspeed »

Ja r-däck gör ju väldigt stor skillnad.
Jag är med inne i den svängen och kikar efter R-däck till min.
Svårt att hitta bra dimensioner bara.
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

Toyspeed skrev:Ja r-däck gör ju väldigt stor skillnad.
Jag är med inne i den svängen och kikar efter R-däck till min.
Svårt att hitta bra dimensioner bara.
Inte så lätt att hitta begagnade däck i rätt dimension.
Finns ju bl.a. en uppsättning på blocket med evo IX 17" fälg dim 235 bak och 215 fram.
Gäller att titta varje dag, kommer och går däck hela tiden.
Skyline, evo, s2000, s14, 350z mm. hjul passar ju, värt att söka på det :)
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av Toyspeed »

Jo, Jag räknar väl nästan med att ja får gå på nya däck.
Just nu är jag inne på att försöka kränga dit 225x40 18" fram, och 255x35 18" bak
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

Det är nog enklast så, inte billigast dock :)
Det var inga dåliga dimensioner :thumbup: lär gå åt med tanke på effekten.
Skulle snart vilja se din bil in action på bana. Ska du köra nå mer i år?
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av Toyspeed »

jag har förhoppningar om att få ut den på bana nån mer gång i år. Vet dock inte var..
Kommer inte få dit varken nya däck, eller få dit alla bussningar innan dess. Så chassit hänger nog inte med effekten dessvärre.
Har en lång lista med modifikationer som ska göras på bilen till nästa säsong. Då är förhoppningarna att chassit ska vara i närheten av att kunna hantera effekten

Ja, Funderade även om på de går att få dit 235 fram. Om man sliter ut inneskärmarna, Rullar kanterna och kanske tar fram klubban och masserar lite i hjulhusen där de krävs...
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

Toyspeed skrev:jag har förhoppningar om att få ut den på bana nån mer gång i år. Vet dock inte var..
Kommer inte få dit varken nya däck, eller få dit alla bussningar innan dess. Så chassit hänger nog inte med effekten dessvärre.
Har en lång lista med modifikationer som ska göras på bilen till nästa säsong. Då är förhoppningarna att chassit ska vara i närheten av att kunna hantera effekten

Ja, Funderade även om på de går att få dit 235 fram. Om man sliter ut inneskärmarna, Rullar kanterna och kanske tar fram klubban och masserar lite i hjulhusen där de krävs...
Imprezaklubben den 16/9 på Kinnekulle kanske? Är själv sugen på det.
Det går ju med gatdäck också, det är roligt oavsett, du får göra en banmapp med hälften av effekten eller nåt.
Bussningar byter man ganska fort(kolla tidigare i denna tråd) :) Men men det gäller att hitta tid för det också, som man sällan har över.
Utan inneskärmarna, med rätt "et" och lite masserade hjulhus på några ställen inåt, går 235 utan problem tror jag.
Det ska bli riktigt spännande att följa ditt bygge under vintern!!! :thumbup: :thumbup:

Har själv varit ute på en road-trip, först till Nyköping där 16" fälgar inhandlades (TSW Venom) inte så snygga men helt okej för r-däcken.
Sedan fortsatte jag till Katrineholm där jag inhandlade en uppsättning Pirelli PZero C som gått rätt hårt på bana dock hälften av mönsterdjupet kvar.
750 kr för fälgarna(med Pirelli vinterdäck på) och 1200 kr för r-däcken, totalt 1950 kr, känns lagom till att börja med.
Ska montera däcken på fälgarna imorgon, sen blir det Superstage på Lördag. :thumbup:
Användarens profilbild
nsa
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av nsa »

Då var helgen avklarad, tidigt på lördag morgon åkte jag hemifrån och var framme på Hasslösa flygfält strax efter 9, där det kördes "Bilsport Superstage" (läs mer i Mårtens tråd om upplägget)
Började med Gatdäck de första omgångarna och kom ner i hög 1:37.xx tid, då släppte gatdäcken rätt mycket redan.
Sen satte jag dit r-däcken och vilken skillnad det blev :thumbup: Helt otroligt bra grepp. Sen är de 205/45 16 så hjulen blir lagom små för min motorsvaga bil, Mycket bättre utväxling.
Slutade på tiden 1:35.20 som jag är sjukt nöjd med. Dämparna är fortfarande i ganska dåligt skick :) Nu ska det smidas planer inför höst/vinter.
Men sommaren är inte slut än, hoppas på att hinna köra någon trackday till i år.

bilder

Här står min och Mårtens bil mellan några andra fina bilar. (börjar gilla Border fronter mer och mer när man ser dem bredvid varandra)
Bild

Så ser den ut med r-däcken, inte så upphetsande :)
Bild
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av Rastaman »

Rdäck är till för att köra snabbt med, inte titta på :D
Verkar stämma då som de säger, att det skiljer mellan 2-3 sekunder mellan gatdäck och R-däck i superstage.
Måste få tag på ett par R-däck och se vad jag kan krypa ner på för tid.
Bara att köra mer och putsa tiden så du slår Mårtens tid :)
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa

Inlägg av martenheller »

Rastaman, han var ju en sekund snabbare än mig :).

Får väl hoppas att de är som du säger, 3s med Rdäck, de skulle va bra för mig ;).
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Skriv svar