Det händer ett garage

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Det händer ett garage

Inlägg av cheetah1 »

Det var samma här, kommunen hade lite åsikter när jag ritade in takfoten på 3 meters höjd, så det fick bli en specialare.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Glenn »

Därför det är så bra att bo på icke detaljplanerat område, då är det sällan problem med sånt :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Bempa »

Kommunen va ett kapitel för sig, i planeringstadiet så va jag i kontakt med kommunen och fråga om förhållningsregler runt att bygga garage ute hos mig, jag bor allts inte i detaljplanerat område, utan ute på landet 1,8mil har jag in till "stan". Då hette det att "du får bygga som du vill bara du håller dig inom din tomtgräns (min tomt är 22000kvm står, alltså 2 ha stor)

Sedan när jag skickar in ansökan om bygglov så får jag en annan person som handläggare. Som kommer ut och verkar minst sagt höra hemma någon helt annan stans än på den positionen som hon har i dagsläget.. Hon hade väldigt mycket udda åsikter om både det ena och det andra. allting handla bara om att hon tyckte inte det och inte det.. Jag fick aldrig någon bra förklaring till varför hon tyckte saker heller..

Som exempel så ni ska förstå nivån på det hela så ifrågasatte hon ju höjden som tidigare nämts. Hon uttryckte sig ungefär så här

Hon: "Varför ska du ha så kolossalt högt garage, jag förstår inte, det förstör ju hela auran"
Jag: Jag hade tänkt att montera en billyft inne i garaget, så jag slipper ligga på golvet under bilarna,.. sedan förklara jag att jag hade skolios i ryggen och vad det innebär...
Hon: Tittar på mig på ett väldigt konstigt sätt, sedan säger hon "Nu förstår jag inte, är det inte lättare att köra in bilarna i garaget än att lyfta in dom"
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Glenn »

Känns som fel person.. :)

Här där jag bor (också "på landet", ej detaljplanerat) har jag flera grannar som har mer eller mindre maskinhallar som garage, ofta är garaget högre än huset vilket annars ofta anses som no-no..

jag bor iofs i en kommun som är erkänt snälla vad det gäller bygglov, då dom VILL ha in folk i kommunen och VILL att folk bygger nytt, därför har man folk anställda vars jobb är att hjälpa till vid bygglov och nybyggnationer, riktigt så är det ju inte i alla kommuner, vissa verkar snarare göra allt för att krångla till och förhala bygglov.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Dale »

Du skulle sagt att traktorn inte går in annars. ;-)

Fick tipset av en på kommun om jag skulle bygga ett garage.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Bempa »

Dale skrev: tor 02 nov 2017, 18:24:02 Du skulle sagt att traktorn inte går in annars. ;-)

Fick tipset av en på kommun om jag skulle bygga ett garage.
Ja det hade nog varit bättre kanske, men hon bråkade om precis allt... Skulle till och med ha en energideklaration på garaget.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Det händer ett garage

Inlägg av cheetah1 »

Oj! Jag skickade in en grov ritning och en måttsatt situationsplan, samt en kortare teknisk beskrivning, och det var det. Fem år senare fick jag en påminnelse om att det höll på att gå ut, och jag var inte riktigt klar (det är jag fortfarande inte, men mer klar än då iallafall, men han kom bara ut och kollade och sa att "ja, det blir väl bra, hör av dig och berätta när du har monterat porten bara så jag får se hur det blev" och så fick jag ett slutbevis..
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Bempa »

Det hela slutade faktiskt att jag ringde till en av hennes kollegor och frågade om det verkligen skulle gå till så här, och förklarade läget. Han tyckte det lät märkligt så han skulle ta upp det ett möte..

Sen hörde jag inget på en vecka , men så kom det ett samtal från min handläggare "Ja har en lapp här där det står att jag ska ringa och be om ursäkt, så jag ber väl om ursäkt då"

Och efter det vart det godkänt
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Codriver »

Det var skönt att det löste sig. Din frustration märktes där ett tag. ;)
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Bempa »

Ah visst, ett tag kändes det som enkelt att bara ge upp och lägga ner :oops:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar