Toyota Celica GT4-91 Banbil

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Toyota Celica GT4-91 Banbil

Inlägg av kribbe »

Tänkte starta en projekttråd här då på min gt4.

bilen kommer att byggas om utvändigt med bredda plåtkjolar, antagligen en backre stötfångare av plåt, och fronten är ej bestämd ännu.

bilen kommer vara en blandning mellan modern "styling" och en känsla av retrostil som finns i gamla "klassiska" bilar

motorn är en 3sgte från en st205 som ska kopplas ihop med st185:s kavelhärva
--------------------------------------------------

NYA PLANER
Med mycket tänkande under sommaren på vad jag ska göra med bilen, då jag inte har haft tid att bygga på bilen då folkracesäsongen har varit i full gång.
Då det kommer gå en massa pengar till andra bilar och aktiviteter så tänkte jag ha mer realistiska planer.
Så planerna ser ut som så att då jag inte känner för tillfället att läga för mycket pengar på bilen så tänkte jag använda den som banbil istället.
Så det som kommer att göras nu är:

-Bygga färdigt "kjolpaketet" av plåt.
-Få färdigt motorn. Blir i original utförande inprincip. Apexi ecu:n tänker jag använda på min MR2:an istället. 250 hp ur gen3 motorn som sitter i får räcka.
-Rensa bilen invändigt istället för att "styla" interören.
- Eventuelt halv eller hel störtbur
-eventuellt väghållningstrim med
Senast redigerad av kribbe den ons 17 sep 2014, 09:51:12, redigerad totalt 6 gång.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 (st185 med st205 motor)

Inlägg av kribbe »

Det jag har gjort och håller på med är att anpasssa st185:an kabelhärva till st205 motorn.
Jag har behövt flytta några kablar i kontakterna till ecu:n då dom ej är samma.
Jag har även bytt några kontakter till motorn då några av dom också är olika mellan generationerna.

Det jag har gjort är att ha tagit kontakter från en st205 kabelhärva och lödat på st185 härvan.

Så fort jag hinner in till toyota i veckan så ska jag hämta nytt bränslefilter och andra smådelar som fattade/var trasiga.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 (st185 med st205 motor)

Inlägg av kribbe »

vet någon hur man lägger in bilder på ett bra sätt då bilderna jag tar är större än max storleken som man kan lägga upp
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Celica GT4-91 (st185 med st205 motor)

Inlägg av cheetah1 »

Photobucket kan jag rekommendera. Bara att ladda upp och klistra in ing-länken här.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 (st185 med st205 motor)

Inlägg av kribbe »

cheetah1 skrev:Photobucket kan jag rekommendera. Bara att ladda upp och klistra in ing-länken här.
ska testa det. tackar för svar
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 (st185 med st205 motor)

Inlägg av kribbe »

lite bilder.

bilen:
Bild

så här långt är jag kommen i kopplande. kablar kopplade runt insugt. omlackerat insugsrör
Bild

ett himla bra shema som jag hittade på nätet för att koppla st185 kabelhärva till st205 motor
Bild
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 (st185 med st205 motor)

Inlägg av kribbe »

nu i helgen hade jag tänkt försöka göra nästan allt klart inför start av motorn. toyota missade såklart att skicka med alla delar som jag har beställt så dom kommer inte fören på tisdag. sen är det bara slangar till oljekylaren från växellådan som fattas
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota Celica GT4-91 (st185 med st205 motor)

Inlägg av Fnys »

Vi håller tummarna :)
(även om det är långt fram i tiden) Intressant med ett kjolpaket på en st185. Det är inte allt för vanligt ändå.
Har du redan bestämt vad det blir för paket?
Några modifikationer i motorn eller är den helt original?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 (st185 med st205 motor)

Inlägg av kribbe »

Fnys skrev:Vi håller tummarna :)
(även om det är långt fram i tiden) Intressant med en kjolpaket på en st185. Det är inte allt för vanligt, ändå. Har du redan bestämt vad det blir för paket?
Några modifikationer i motorn eller är den helt original?
Jag har inte riktigt bestämt mig än vad för kjolpaket det blir än men jag har några ideér.

till en början blir motorn nästan original (så när som på öppet luftfilter, dump och sånt)
men när jag är klar med exteriören och interiören på bilen så hade jag tänkt att trimma lite med.
smidda kolvar o stakar, bättre toppackning, högre komp och lite annat med kanske.
Hade tänkt sikta på elmia nästa år med denna. kanske hinner till vallåkra med i år.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 (st185 med st205 motor)

Inlägg av kribbe »

nu börjar det snurra på lite med bilen då jag rätt säkert har snart har igång motorn, får förhoppningsviss nya delar till motorn i veckan.

ikväll började jag med att laga hålen i taket där någon potta som ägde bilen innan mig har försökt göra hål till en takvinge med plåtsax såg det ut som. om någon känner sig skyldig så vill jag bara säga att stora borr och hålborr är uppfunna. :P

jag han komma så långt att jag har svettsat och rostskyddsmålat. blir spackling på onsdag.
Bild

tog också av fronten som är kaput. här hade toyota tänkt till såg jag för det tog nog inte mer än 5-10 minuter att få av fronten. här ska hit en annan front som jag har tänkt att bygga om lite. börjar nog med det på onsdag
Bild
Bild
Skriv svar