Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:Bilen är nu godkänd hos opus bilprovning.

Han hade mage att klaga på avsaknad av rostskydd :P ..exakt vad dom gnällde på att jag hade geggat på sist, men
jag sa att det skulle på ASAP när han godkänt bilen.

..Nu är det baraa llt annat fix, men bilen är iaf besiktigad och har ett schysst batteri, och jag kan ta mej till och från jobbet.
"What a relief!" :thumbup:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Kan notera att jag tankade idag och nu är den nere på 0.85 igen, antagligen drog den mer pga den kärvande bromsen innan.

Tycker däremot att bilen känns lite trött, vet inte om jag inbillar mej eller om det beror på att jag nollade ECU genom att byta batteriet i bilen.

Batteriet ja, nu sitter saabens batteri där, satan i gatan vilken fartpå startmotorn, så pigg hade den aldrig varit sen jag köpte bilen, dessutom tjongar det ordentligt i centrallåset när man trycker på fjärren, förr segade dom mer.


Nu ska jag spackla och slipa min lagning på högersidan och sen lacka, borde gå att få hyfsat.

Sen är det som sagt en hel del småfix, hoppas jag får tid, både sambo och dotter är sjuka, och jag jobbar..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Idag köpte jag bättringsfärg (spray) och klarlack (efterssom det är metallic).

Jag spacklade förra helgen, och målade på grundfärg, nu skulle jag slipa och givetvis är min oscillerande slipmaskin HELT försvunnen, vet exakt när jag använde den sist - när jag renoverade dotterns rum (slipade spackel på väggarna) i våras, men nu finns den inte att hitta någonstans..

Efter att ha lagt en massa onödig tid på att leta så bet jag i det sura äpplet och började handlsipa, efter att ga grovslipat så lade jag på ett lager spackel till, hoppas jag kan hitta maskinen ikväll, för då kanske jag kan iaf grundlacka i morgon.

Sen hissade jag bilen framtill och smetad på underedsmassa på i princip hela framvagnsbalken, lika bra dte så lär dom inte banka på den nästa år, men extra mycket där jag hade svetsat förstås. (Jag föredrar underedsmassa istället för typ body som man sprayar på av flera skäl, dels brukar den sitta bättre, dels får man den mer på de ställena man vill ha den..)

Sen passade jag på att ösa på ATF-olja på lederna i bakvagnen som knarrar, den knarrar faktiskt mindre nu efter att jag gjort så ett antal gånger, men det låter fortfarande illa när det är gupp.

Köpte även en delbar damask, jag gillar inte riktigt delbara damasker men för 200 spänn är det värt ett försök, håller den över vintern så..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Igårkväll letade jag igenom lilla garaget och hittade tillslut min oscillerande slipmaskin, äntligen!

Jag VAB'ar just nu efterssom dottern (och sambon) är sjuk, så jag hade tänkt fixa med detta när hon sover middag,
tyvärr skippade jag det idag då termometern visade på +6 grader, spacklet kanske fixar det men att försöka spraymåla i +6 är ingen hit.. man brukar ju säga minst +10, men på dessa burkar stod det till och med att arbetstempen ska vara minst +20!

..Innan jag började svetsa sidobalken glömde jag ju fota, men sambon hade tagit ett par bilder som hon skickade igår, tänkte bjuda på ett par av dom iaf..
DSC_0789-hshc.JPG
DSC_0789-hshc.JPG (206.51 KiB) Visad 3694 gånger
Ganska rostigt, och man kan ju se att precis vid skarven där (ungefär där dörren börjar) så är det kärnfriskt, bakom bara kex..
DSC_0791-hshc.JPG
DSC_0791-hshc.JPG (180.71 KiB) Visad 3694 gånger
Här kan man se att övergången från sidobalk till bakre hjulhus helt enkelt inte existerar, det är bara ett stort hål, och det är helt öppet in i balken, vilket iofs var bra då jag kunde krafsa ut en massa lös rost där :)

Däremot fick jag ju improvisera lite hur det skulle se ut, men det blev ganska bra i slutet.

Dock kan man inte se att det är precis lika rostigt på insidan av balken, vilket var lite krångligare att laga, eller ja, krävde mer plåtbockkonst iaf, vilket jag förvisso tycker är kul, men man har ju inte så bra utrustning hemma, ingen plåtbock och ingen bra sax (iaf inte monterad f.n), dessutom är min svets ganska sunkig, iofs med gas men en hobbymaskin..


Ska posta lite efter-bilder senare när det är klart.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nu har jag spacklat, slipat, spacklat slipat osv för att slutligen måla.. blev inte alls bra kan man säga, nog för att silver är en svår färg att göra osynliga bättringar med, men det syns väldigt tydligt :/

Det får nog vara så över vintern iaf, så gör jag om det till sommaren.


Jag har även lagat ABS'en som bara slutade fungera när jag hissade bilen förut, efterssom ABS-lampan aldrig slocknade efter man slog på tändningen så förstod jag att det antagligen var avbrott i en givare (normalt sett så kollar ABS-boxen bara om den har resistans på alla givare, sen gör den ytterligare ett test när man kör snabbare än en viss hastighet, 10km/h typ.) eller möjligen en trasig box.

enl felkoderna (som man kan kolla själv via bygling i diagnosuttaget, tack toyota!) så var det givaren vänster fram som inte funkade, och efter att ha först massakrerat innerskärmsinfästningen för att komma åt den och sen ohm-mätt den i kontakten så kunde jag konstatera att den var avbrott, då klippte jag kontakten så nära givaren jag kunde och skalade kabeln och mätte där, lika mycket avbrott, alltså var givaren kass :(

En ny givare verkar kosta 2700:- på toyota (lyckades aldrig komma fram dock), och piratgivare ligger på ca 1800:-, vilket jag inte hade nån lust att betala..

Efter lite vilt sökande på ebay med sökord som "denso abs" "toyota abs" och liknande hittar jag en givare till en camry som ser ungefär likadan ut.. jag googlar då fram en servicemanual som säger att en frisk givare ska ah mellan 800 och 1600 ohms resistans, vilket är exakt samma som på celican, jag gissar då att det är samma ABS-system och att det inte finns för många olika sorters givare. Ebaysäljaren i fråga har nån text om att dom gör sej av med alla ABS-givare just nu, och kvarvarande ex är sänkta till 120:- plus frakt, alltså 140:-! ..För en så liten peng kan jag ju chansa, och beställer och betalar.

Dagen efter klickar jag på annonsen igen och ser att den är avslutad förstås, men att säljarens andra ABS-givarannonser är borttagna "pga fel i annonsen" ? jahaja.. lär ju aldrig få den tänker jag.

Tre dagar senare har jag en extremt välemballerad givare i brevlådan hemma.

Det första jag gör är att riva loss innerskärmen igen, och koppla in givaren löst (samma kontakt!), japp, nu passerar den ABS-ECU'ns självtest och ABS-lampan slocknar ett par sekunder efter att tändningen slås på.

Nu försöker jag få loss den gamla, jag har bytt ABS-givare på andra bilar förr och vet att det brukar vara ett helvete, dels drar man ALLTID av skruven då den sitter utsatt och rostar fast, dels brukar givaren sitta fast som fan, det är faktiskt så att det är därför de flesta givarna dör, att hålet dom sitter i rostar och klämmer sönder den.

Självklart hände båda mej, först snäpper M6-skruven av, sen sitter givaren fast.. slutar med att jag får borra rätt in i spolen (satan i gatan vad mycket tråd det är i dom där) och plocka ut den i småbitar (tips, man kan lätt bocka till en plåtbit att lägga mellan kranen och givaren så man inte av misstag borrar genom givaren in i kransen) ..

Nu kollar jag med återstående bitar av den gamla givaren och jämför med den nya, yes, samma längd.

Sen kom det trista jobbet att få ur all rost, det gjorde jag med en gummitrissa med smärgelband runt modell liten som medföljde ett slipkit jag köpte för länge sen, det var rent LÖJLIGT vad mycket rost det var.. det blir en hel hög under och jag har rostdamm överallt.. efter att ha kommit ner till friskt stål i hela hålet testar jag den nya givaren och den passar perfekt.

Så långt allt väl, nu börjar det som inte funkade så bra.. först och främst så är skillnaden mellan givarna att kabeln kommer ut i olika vinkel, åt sidan på celicagivaren, nedåt på camryn.. det kan man ju antingen fixa genom alternativ fastsättning, eller acceptera att kabeln går emot.. jag gör det senare, och för att fästa den så borrar jag ur den gamla M6-skruven och gängar så jag kan sätta dit en ny.

Nästa skillnad är att clips och plåtrören kablarna går i är HELT olika.. det löser jag genom att strajpa fast kabeln efter länkarmen med hjälp av buntband.

Nästa är att kabeln är en decimeter kortare, det löser jag genom att dra kabeln en närmare väg och sen lägger jag hela röret löst bakom innerskärmen (det klämms fast av trycket) så räcker kabeln precis.

jag passar även på att spraya tunnt med rostskyddsfärg inne i hålet för ABS-givaren innan jag dra fast den.

Ihop med allt och provtur, ABS-lampan är släckt hela tiden, så ut på grusväg och nita på bromsen, jajamän, ABS'en funkar hur perfekt som helst.

140:- och några timmars meck istället för 2700:- plus arbete, sweet :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Här syns det tydligt hur kabeln går ut lite fel, anledningen att det rä rost på den nya kabeln är för att jag klippt upp en bit av den gamla skyddsslangen (från den gamla givaren) och trätt på den nya för att skydda den.
absgivare-qs.jpg
absgivare-qs.jpg (114.64 KiB) Visad 3662 gånger
Som synes är knapapst vinkeln speciellt bra, men det får gå.

Man kan även se att jag har målat lite :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Hornlund »

Obehagliga rostbilder, men skönt att det löste sig med ABS. Jag gjorde på liknande vis, men köpte någon från en Lexus från USA. Blev inte lika billigt som för dig, men mycket billigare än en ny här i Sverige. Dock tog jag kabelkanal & allt från den gamla givaren, så det blev precis som innan bortsett från att kabeln inte vek ner i exakt samma vinkel.

Det är skönt när något går att fixa billigare än tänkt!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av MagnusS »

Så, hur går det med drivknutsdamasken då? :mrgreen:





Sry, bra jobbat med ABS, o framförallt bra snikat
:thumbup:
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Hornlund skrev:Obehagliga rostbilder, men skönt att det löste sig med ABS. Jag gjorde på liknande vis, men köpte någon från en Lexus från USA. Blev inte lika billigt som för dig, men mycket billigare än en ny här i Sverige.
Jag hade ju ren bonntur där, andra säljare tog väl typ 350-400 för motsvarande givare (vilket ju är billigt jämfört med svenska priser det med.), men just denna var det ju nån slags utförsäljning på.

När jag konstaterade att det funkade så snodde jag faktiskt åt mej en annan camrygivare (för höger framhjul) från samma säljare, den kostade dock lite mer, 160:- :) ..behöver ju ingen just nu, men för dom summorna så kan man ju ha en "på lager", jag har ju två T20-celicor och det är inte ett helt ovanligt fel uppenbarligen, och 300:- för båda är ju mindre än hälften av vad jag borde ha betalat för en..


Ang rosten så ja, det ser ju inte kul ut, bilen är inte så rostig i övrigt, så det är lite märkligt att det rostat så hårt just där på båda sidor ? ..Jag har ju tittat på några andra T20-celicor och dom har haft rost i dörrar och skärmkanter, men inte där vad jag kunnat se.

Ska posta efterbilder också, tog ett par idag men ljuset var så kasst så jag vete 17 om jag ska posta dom.
Dock tog jag kabelkanal & allt från den gamla givaren, så det blev precis som innan bortsett från att kabeln inte vek ner i exakt samma vinkel.
Ja, såhär i efterhand borde jag gjort så, det var min ursprungliga plan, MEN när kontakten passade och jag mätte in att jag borde kunna få kabeln att räcka ville jag undvika att kapa kabeln.. så då blev det såhär, funkar nog också, men det hade varit mindre jobb och blivit snyggare om jag skarvat och använt original fästen och rör.
Det är skönt när något går att fixa billigare än tänkt!
Ja, för en gångs skull kan man säga :)
MagnusS skrev:Så, hur går det med drivknutsdamasken då? :mrgreen:
Vad hette katten sa du ? :P

Nä, men det ser jag verkligen inte fram emot.. dessutom låter knuten en del nu, så jag vet inte om dne bara behöver lite fett eller är söndersliten, nu är det dock ett svenskt företag (drivknuten.se) som säljer hela knutar med ABS-krans och alls för 655:-, betydligt billigare än de priser jag sett innan, men då ska ju axeln loss och sen knuten loss från axeln, var väl en 20 år sen jag gjorde det sist, men jag minns att man ska vara bestämd och slå snabbt och hårt, misslyckas man första gången brukar det vara ett helvete.. ser inte fram emot det om det skulle bli ett knutbyte.


Idag uppenbarade sej dock ett NYTT problem.. *SUCK* ..det har gnisslat knappt hörbart när man kört i ett par dagar, idag gnisslade det högre och jag noterade nu att om man stampade på bromsen slutade dte gnissla.. så det verkar ju vara bakbromsarna, när jag stannade bilen så kände jag på fälgarna, mycket riktigt, alla kalla utom höger bak som var tämligen varm.. den verkar ha kärvat ihop på exakt samma sätt som den vänstra gjorde precis innan besiktningen, wtf ? nu har SAMTLIGA ok kärvat ihop inom loppet av ett halvår, undrar om det kan vara bromsvätskan som är kackig, fram är den ju iofs bytt när jag bytte oken, men bak ville jag inte ge mej in på att lossa nipplarna i onödan.

Nåja, jag ahr hopp om att det räcker med att motionera upp oket så det funkar precis som på vänstersidan, i värsta fall så blir det ett beg ok från skroten, kostar en femhundring med frakt.

En nästan ironisk sak är att det billigaste högerbakoket på bildelsbasen är från samma bil som det vänster framok jag köpte innan, och det är OCKSÅ målat i samma tokfula lila färg.. den färgen som jag passade på att måla över för en vecka sen :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av MagnusS »

Alltså, man kan byta bil, det vet du va? :D
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Skriv svar