Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nu är man gubbe på riktigt, en brio barnstol monterad i framsätet.

Jag ska börja köra dottern till dagis på morgonen så det var ett måste, skulle egentligen sätta denna
briostolen i saaben och sen sätta britaxen fråns saaben i celican, men ICKE, briostolen passade inte
alls i saaben (gick inte att montera) så det fick bli såhär.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Större delen av vintern har det luktat spolarvätska när man satt sig i bilen, extra mycket när den stått parkerad i varmgaraget på jobbet hela dagen efter att ha kört dit i minusgrader.

Irriterande, man jag har inte brytt mej så mycket.

Men det blev värre och värre, jag märkte även att spolarvätskan gick åt fortare.. och när det blrv torrare upptäckte jag att det var en pöl framför höger bakhjul när jag kom ner till bilen varje dag.

Efter lite kännande så inser jag att det är en formlig sjö av spolarvätska i mattan bakom passagerarsätet också, och att den tre år gamla metrotidning som av nån anledning låg där är genomdränkt..

..Sen fick jag annat för mej och har inte gjort så mycket än att googla på problemet, INGEN annan i hela världen verkar ha problemet enl google :(

Jaja, idag var det fint väder och jag var pappaledig, så jag river loss tröskeln på passagerar sidan och bänder bort plasten, och kan konstatera att ja, det är vätska där, och ja, slangen går där.. vid nöärmare inspektion ser jag att slangen är märkligt skadad, som om nån råkat toucha i den med en vinkelkap ? ..och där den är som mest sliten så är det hål där det står en formlig fontän när man spolar bakrutan :/

Letar lite i garaget och hittar ett gammalt begagnat bromsrör, kapapr det i typ 3cm längd och "konar" det med en smal dorn, sen skär jag av slangen precis vid hålet och pressar på slangarna, tyvärr har jag inga så små slangklämmor (6mm ?) så det blir najtråd och kombitång.

Testkör nu och konstaterar att det inte läcker..

..Inte DÄR iaf, men jag ser ju att det kommer vatten ner på golvet under mattan fortfarande, om än mindre..

Med andra ord, jag frå lyfta baksätet, skruva loss högtalaren så jag kan lossa sidoplasten vid baksätet, och javisst, det är ytterligare en såndär slitskada, och det är förstås hål där med, SUCK..

Så jag gör ett likadant bromsrör, kapar, och najar, provkör, inget läckage! :)


Nu är felet avhjälpt, synd bara att jag satte dit ett stål-bromsrör, det lär ju rosta sönder hyfsat snabbt, hade tyvärr inget annat rör i rätt dimension, koppar hade ju varit perfekt..

Om jag byter dte så lär jag dock byta hela sträckningen mellan skadorna till ett långt rör för att slippa att det går hål melaln dom där det också är skadat.

upptäckte även en annan dum sak, bilen har ju stått still i 5 veckor nu, med laddare på, och nu såg jag att laddaren indikerar "batterifel", vete 17 varför, jag rörde batteriklmmorna lite och den började ladda igen, bara för att återgå till batterifel efter några minuter.

Suck, jag orkar fan inte köpa nytt batteri, jag lär väl troligen göra mej av med bilen snart också efterssom familjen växt och det blir lite väl trångt att ha en (in praktiken) tvåsitsig bil då.. eller ja, TVå sådana bilar, ST205'an lär jag behålla.

Får se hur jag gör efter dne är besiktigad, man borde väl få lite över 10k kan man tycka ? ..iofs med en sparkad buckla (som nog går att fixa utan omlack dock) men annars är den ju i hyfsat skick och den har ju den eftertraktade diffbromsen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
LexNorth
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 20:30:00
Bilmodell: Celica G6 ST202
Årsmodell: 1994
PostOrt: Mjölby
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av LexNorth »

hej och tack, Glenn, alltid roligt (och nyttigt) läsa dina inlägg!
När det gäller förbrukning av spolarvätskan så kan jag varmt rekommendera aquapel. Såg reklam i Tyskland ifjol, och var lite tvecksam i början. Har testat den på vår vardagsbil ceed - påfyllning av spolarvätska senaste fem månaderna = 0. Det är vattensvvisande partiklar i den, funkar otroligt bra, i a f på min bil.
Köpt denna sk*t även till Celican nu, ska applicera den på alla glasrutor + strålkastarna.
Lycka till med din celica, som kommer att fortsätta sin resa hos nån annan...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Hmm, jag har en gång för länge sen testat nåt vax man hade på rutan som var vattenavvisande, det funkade hyfsat bra när det var just vatten, men ganska dåligt när det var svensk vinterslask, då fick man ju spola och köra tokare som vanligt, varvid vaxet slets bort.. det löses väl iofs om det finns i vätskan kanske.

Vi får se hur det blir med försäljningen, men just nu ser det ut så, jag kommer i framtiden att behöva köra två barn till dagis och det lär ju bli svårt i denna bilen.

Efterssom min sambo inte riktigt kommer överens med aeron (hon tycker den är stötig och gillar inte sätena, vilket ju beror på att den har sportchassie och sportstolar) så kanske det blir så att jag tar över den, och så köper vi nån annan bil till henne, typ minibuss.

Nu kör ju jag celican när jag är själv, och om hon är själv ELLER vi är båda kör jag aeron, tar jag över aeron så kan vi ju egentligen välja bil efter behov lite lättare..

Får se, det vore trist att "byta ner" sig till aeron för jobbåkande, visst, den har mycket mer motor och är bekvämare, men som jag sagt tidigare, den är INTE en sportbil, den är helt enkelt inte alls lika rolig att köra.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Idag körde jag bilen för första gången på nästan sex veckor :)

turen gick till OK och jag bytte olja och filter, lite senare än tänkt men det var ok.

På vägen dit slog mätaren över till 29000 mil. Har för mej den stod på 25xxxx när jag köpte bilen.

Passade även på att tvätta bilen, den var RIKTIGT smutsig efter att ha förvarats under en hängbjörk förra året, och sedan gått hela vintern utan tvätt.. hade inte svamp och hink med mej så det var bara avfettning och högtryck, fem gånger.. men nu ser man iaf vilken färg den har :)

I morgon ska jag jobba igen för första gången på drygt 5 veckor, jobbigt, men det blir förstås celica till jobbet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Idag har jag gjort en invändig "tvätt" av bilen, dammsugning och så torkade jag av alla ytor med nån typ av specialtrasa, blev riktigt bra, man underskattar lätt effekten av att alla paneler är rena och dammfria, dessutom blev resten av bilen ren också.

Ångrar dock att jag inte tvättade av mattorna också, nu blev det bara en skakning, dom skulle må bra av en riktig tvätt.


När jag monterade sommarhjulen för ett tag sen så hade jag inte tillgång till tryckluft, så jag kollade inyte trycket, men efterssom dom inte såg så "platta" ut så körde jag, hade tänkt kolla på väg till jobbet på nån mack men det har inte blivit av.

Idag kollade jag trycket på både celican och saaben, det skulle jag ha gjort tidigare, jag brukar köra 2.7 bar i st202'an, och nu var det mellan 1.4 och 2.1 i däcken :/ jag gissar att bilen kommer att kännas bättre väghållningsmässigt nu.

I saaben var det ungefär lika illa, där ska det vara 2.9 bak och 3.0 fram, det var 2.5 fram och 2.1/2.4 bak..


passade även på att ta lite mobilbilder på min "styrservokylarfullagning" jag gjorde förra året efterssom två personer har frågat mej om den och jag har lovat att ta foton och beskriva hur jag gjorde (inte så komplicerat och det står i denna tråden, men det saknas foton) ..Ska dokumentera det och lägga upp antingen i en tråd här eller på nån websida.

Jag har mätt oljetempen i styrservot efter att ha kört "hårt" på kurviga vägar i högsommarvärme och det har inte varit speciellt varmt ändå, så det verkar safe att koppla förbi den som jag gjorde.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Idag var det besiktning, Opus akalla som vanligt (dels för det är nära jobbet, dels för att dom är trevliga där),
deta är första gången jag INTE har rivit hela handbromsen höger sida och fixat innan besiktning, varför det ? jo för
att detta är första gången den verkade fungera, vilket kan bero på att jag använde ATF-olja förra året.. ?

Först bromsprov, och det var fina siffror på allt, inklusive handbromsen som tog något ojämt men långt inom spec.

Sen avgastest, efterssom jag har 5min bilväg dit, och sen stod bilen parkerad typ en kvart innan så misstänkte
jag problem, mycket riktigt, kass lambda och kass CO, men en HC inom gränserna (men hög, typ 85), jag sa att
det nog var för den inte var varm men det trodde inte besiktningskillen "det ser inte ut som det är det som är problemet,
jag tror du har nåt annat problem", men vi varmkörde ett tag och sen var värdena perfekta, till och med lambdan, trots att
han påstod sej höra ett "mindre läckage".

Sen det vanliga, jag trodde det skulle bli nedslag på rost i vänster sidobalk efterssom jag fick nedslag på höger förra året
och påpekande om vänster då, och hålet har inte blivit mindre.. men han släppte igenom det med påpekande igen.

Wee! förnyat förtroende ett år till :)

Kanske skulle ta och försöka byta den där knuten iaf.. ingen som har en hel drivaxel till övers ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Igår blev jag less..

När jag körde bilen senast, vilket var nästan två veckor innan, så kände jag en svag lukt typ bränd koppling när jags tannade, men jag hade inte tid att kolla upp det, när jag sen körde igår så kände jag under kökörningen att bilen "rullade ut" för dåligt, ni vet hur det känns, man vet ju unhgefär hur bilen ska rulla på plan mark när man kopplar ur, den "stanande för fort" alltså, när jag kom fram till jobbet gjorde jag standardtricket, jag kände på alal fyra hjulen i fälgcentrum, alla var kalla utom höger bak som var ljummet, attans, den bromsen ligger på alltså.

Jag körde hem från jobbet och när jag går ur bilen luktar det bränd koppling igen, jag går direkt bak och känner på välgen, AJ, riktigt varm, så det var obehagligt att ta på den.

SUCK, nu vill jag ju inte köra mer med bilen utan att fixa, och efterssom jag ska ha bilen till jobbet dagen efter så, ja det är bara att meddela sambon att det är attackmeck uteb på den våta infarten som gäller, och börja riva loss hjulet.

Vid det här laget känner jag ju bilen rätt bra, och jag har fixat just höger bakbroms fyra eller fem gånger innan, jag vet att damasken till bromskolven har ett litet, men ändå hål, och kolven rostar och kärvar.. Senast jag fixade var förra sommaren, så när jag skulle besiktiga för några månader sen var jag säker på att den satt fast, men till min förvåning var bromsvärdena bra.

..Det var dom inte nu då, när fälgen var av kunde jag inte rubba skivan med handen innan jag pressat tillbaka beläggen med en stor mejsel, jaja, av med oket då, sitter ju med bara en M8 så.. PANG, den var fastrostad, och gick tvärt av..

Av med "okhållaren" (vete fanken vad den heter egentligen, den som sitter mellan oket och navet) och konstaterar att det såg rostigt ut, men koncentrerar mej på oket.. efter att ha sprutat in bromsvätska mellan damask och kolv och pressat tillbaka den och pumpat ut dne några gånger rör den sej fritt igen, jag behöver verkligen renovera oket och byta tätning och helst kolv, men toyota är OCKERDYRA på dessa grejer, typ det dubbla mot vad dte kostar på ST205! ..och inte finsn det billigt från kina heller.. så jag kör vidare tills vidare.. planen är att byta oket, kostar ca 450:- på bildelsbasen.

Nåväl, okhållaren ja, tar in den och sätter i skruvstädet, försöker borra i mitten avs kruven vilket går åt helvete efterssom den är av med sned brottsyta, men får ett hål där iaf, och borrar upp hålet steg för steg tills jag kan slå i en T25-torxbits, försker gänga ur skruven med den, funkar ICKE, så det är bara att borra upp mer och gänga nytt, kul kul.. men det går.

Nu är klockan typ åtta, och jag inser att jag mpste ha en M8 i rätt längd.. letar genom gömmorna hemma, hittar inget i lagom längd.. funderar på gängstång ,men usch, dom brukar vara mjuka och är gängade hela vägen också.. men då kommer jag på en grej, när jag städade förut och tömde gamla kartonger hittade jag ett sortimentfack som jag fick av min pappa när jag var fyra år, som jag sen ahde i garaget och när jag var typ 12-15 nånting hade jag sorterat upp mina skruvar där, kollar igenom lådan med M8, ioch javisst, en skruv i exakt rätt dimension, rostig iofs men efter lite stålborstning och ett besök av ett gängsnitt är den användbar :) ..i en annan låda hittare jag lämpliga brickor också, yay!

..Ihop med allt och ja, det funkar.

Men fan vad jag hatar måste-meck..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Vinter närmar sej och jag tänkte att jag verkligen borde byta damasken..

Nu är väl knuten "körd" ändå, men om man byter damasken borde dne iaf inte bli värre eller paja ur helt under vintern kan man tycka..

Började med att läsa kapitlet om drivaxlar i min haynesbok, i vanlig ordning ganska värdelös läsning men iaf, ibland kan man ju snappa upp nåt, sen ut och hissade bilen, av med hjulet, och hmm, 30mm centrummutter.. leta leta leta.. hittade en 30mm kamasahylsa, men ICKE, den var för krot, dessutom tolvkantshylsa så den funkar ju inte till muttersnurran. leta leta leta, hmm, en lednyckel med 30-32, också den var inte tillräckligt djup men den greppade muttern lite iaf, slet som ett djur men muttern satt tvärfast.

Då gav jag upp för dagen.

Idag letade jag efter en lång sexkants 1/2" 30mm krafthylsa, jula ? neej.. biltema ? neej, clas ohlson ? skämtar du ? ..ok, kolla ebay, hmm, visst fanns det, men 142:- inkl frakt, och leveranstiderna är ju sådär..

Då fick jag en snilleblixt och kollade swedol, jajamän, precis vad jag behövdem för 136:- inkl moms! ..ringde till lokala (15min bilväg) swedol, finns den hemma ? jadå, så in med dottern i bilen och iväg till swedol, köpte hylsan och hem igen.

Nu var klockan ca 15.30 och jag börjar plocka fram verktyg osv, upp med bilen igen, av med hjulet, bort med saxpinnen och på med hylsan, muttersnurran lossar muttern på två, 2-3 sekunder värt varenda krona.

Nu böärjar ju krångligheterna, enl haynesmanualen ska man bara kunna lossa nedre fästet på hubben och vinkla upp den så drivaxeln gåt att lirka ur, och det kan man ju säkert också, OM man nu inte har superstrut vilket min bil givetvis har.

Jag höll på ganska länge med att försöka lossa olika saker, och tillslut efter att ha lossat en del plats för att komma åt nedre inre länkarmsfästet (satan vad den skruven satt, fick ta den med fet förlängare på kraftskaftet, muttersnurran rådde inte på den troligen pga gummiupphängningen), sen styrleden (vars saxpinne hade blivit en integrerad rostdel med leden och muttern), gnällstaget och ABS-sensorn (jävla tur att det var den jag bytte i våras, annars lossnar dom ALDRIG hela), sen spänna ner krängsningshämmaren med spännband, och även spänna "fram" hubben mot en balk under bilen (också med spännband), sen kunde man med visst besvär lirka ur drivaxeln ur framhjulslagret.

PUST

nästa steg blev ju att skära loss den gamla damasken, och sanera från fett, det är verkligen drivaxelfett överallt, jag förbrukade drygt en rulle papper och nån trasa, och mina handskar var bara att kasta.. tillslut så är knuten hyfsat ren och jag tvättar den ren (på plats) med fotogen och pensel så gott det går, känner efter glapp och det är lite, men mindre än väntat, försöker även inspektera knuten fast det är svårt när den sitter ihop, men kulorna har inga skador vad jag kan se i alla fall.

Ungefär här är det KOLMÖRKT ute, så jag riggar upp arbetslampa..

Nånstans här så börjar min sambo påpeka att vi borde ätit middag och dottern är hungrig, jag säger att dom får ta nåt själva, jag vill få klart detta först..

Nu kommer ju det "roliga", att montera en stretchdamask, dessutom utan mödomstången (som proffsen använder) , jag har ju en billig monteringskon istället, det handlar om ett hål på damasken som är kanske 25mm som ska över en kon som är tja, 14cm ? ..gick åt MYCKET ATF-olja kan jag säga, och jag har ont i fingrarna.. tillslut så sitter damasken på plats och jag inser att den är lite för stor i "storändan", inga problem, enligt instruktionen är det bara att kapa och det gör jag, nu är den perfekt i båda ändar och jag fäster den med "hakbandet" i innersidan, sedan tar jag på mej gummihandkar och pressar in fettet först i knuten så gott det går, och resten bara in i damasken typ, det brukar fördela sig självt efter ett tag..


Sen kommer nästa problem, även om damasken är gjord för att kunna kapas så blir det dåligt, det finns ju liksom ingen kant som håller i bandet då :/ men jag gör rent allt med sprit (för högre friktion) och efter mycket svärande så sitter bandet på plats, frågan är hur länge, risken att det glider av är överhängande :/

I med drivaxeln igen, på med alla muttrar och skruvar, mycket svärande och brytande med bräckjärn senare så är allt ihop och jag kan dra åt alla muttrar, montera ABS-givaren, på med hjulet och börja plocka in alla grejer..

Hann tyvärr inte provköra efterssom det var dags för sen middag,. dottern hade tvärvägrat att äta middag utan pappa och tålmodigt väntat :) ..i morgon ska jag försöka hinna ta en provtur, jag tror knappast knackandet i leden har upphört men jag hoppas det är lite bättre, positivt i det hela är ju nu att jag vet hur jag kan få loss hela drivaxlen om jag vill, så hittar jag en billig drivaxel på skroten eller liknande så kan jag byta den, ELLER försöka mej på att slå loss knuten på den befintliga och byta bara den, jag har gjort det på andra bilar och lyckats (iofs för typ 10 år sen), men det ska tydligen vara extra svårt på dessa sägs det, så jag vill gärna slippa om jag kan.

drivknuten.se har knutar för bara 655:-, vilket är en sjättedel (4169:-) av vad mekonomen ska ha för en piratknut, och jag vet inte om jag vill VETA vad en originalknut kostar.. Om jag minns rätt skulle tyskarna ha ungefär en tusenlapp för samma knut.

Dom har även en komplett drivaxel för 3000 pix plus frakt..


..När jag skulle lägga tillbaka fälglåsnyckeln i bilen i mörkret konstaterade jag även att innerbelysningen hade lagt av av okänd anledning, SUCK, får kolla på det med.. verkar inte vara dörrgivaren iaf, efterssom de röda "varningslamporna" i dörrarna tänds, troligen är det väl glödlampan, har för mej det är nån halvudda sort man aldrig har hemma dessutom..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev: ..När jag skulle lägga tillbaka fälglåsnyckeln i bilen i mörkret konstaterade jag även att innerbelysningen hade lagt av av okänd anledning, SUCK, får kolla på det med.. verkar inte vara dörrgivaren iaf, efterssom de röda "varningslamporna" i dörrarna tänds, troligen är det väl glödlampan, har för mej det är nån halvudda sort man aldrig har hemma dessutom..
Stämmer! Det är tyvärr en mer ovanlig modell av glödlampa, om du pratar om glödlamporna till takbelysningen:
Miniature Bulb Ba9S (US: 293)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar