Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Vad fan är det här ? nytt bottenrekord igen när jag tankade, 0.78l/mil, och då kör jag som sagt inte på nåt sätt snålt, jag kör som en biltjuv precis som vanligt.

Nedgången började iofs när jag fixade bromsarna men..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av cheetah1 »

Satt på bra vintersulor kanske?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Ja, men "nedgången" i bränsleförbrukning började innan dess, men visst borde vintersulorna inverka också, det är 195'or medans sommarsulorna är 215. (Dessutom 16" istf 15")
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Jag har varit "hemma" i två måander fårn jobbet, semester+föräldraledig+sjuk+VAB :) ..hade egentligen tänkt fixa damasken under denna tiden men efterssom vi var borta och sjuka så..

Däremot startade jag bilen för första gången på två månader i onsdags, var rädd att den inte skulle starta men den startade blixtsnabbt,
knappt man hann höra startmotorn.

Har ju kört saab två månader nu, och vilken skillnad.. stolarna är mycket bättre i saaben, och mer effekt, men oj vad mycket roligare motor det är i celican ändå, och förstås roligare att köra över lag.

Gnisslet i motorrummet har kommit tillbaka, hade tänkt köpa ny rem på biltemas rea (som reade ut just den för 20:- eller nåt) men
det fanns inga kvar, hade varit trevligt att utesluta den.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
LexNorth
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 20:30:00
Bilmodell: Celica G6 ST202
Årsmodell: 1994
PostOrt: Mjölby
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av LexNorth »

för ett par år sedan hade samma problem med gnissel från motorrummet, i ca 3 månader. Inte Celica utan v-460 i o f, men liknar mycket det du skriver om. Lämnade volvon in på en verkstad, de hittade inga fel (förstås). Felet dock visade upp sig ganska snart, själv dessutom (bara om en vecka) då motorn tvärdog mitt i rusningstrafiken. Generator var paj, därifrån kom gnisslet hela tiden :(
***
sure i can :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Usch, säg inte så, speciellt inte som att gnisslet upphört den senaste veckan av okänd anledning..

Jag har dessutom varit med om ett generatorhaveri i en av mina saabar, generatorn tvärskar, varvid multiremmen gick av och piskade av en oljeslang, så först hörde man en smäll, sen kände jag hur man körde över nåt (remmen och remskivan till generatorn troligen) varvid jag såg att generatorlampan tändes, nån sekund senare tändes även oljetryckslampan och jag stängde av fort som FAN, och trodde då jag hade fått punktering, det visade sej bero på att höger framhjul var helt duschat i motorolja.. INTE roligt kan jag säga. (motorn klarade sej dock)


Annars så har jag ju kört i slask och snö ett tag nu, man borde ha bättre däck på, mönstret är bra men det är inte så många dubbar kvar. Dock är det nice med diffbroms på vintern får man ju säga, inte nog med att man kan göra snygga starter med två snösprutande hjul, men fastnar inte lika lätt heller :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Hornlund »

Ganska komiskt att våra T20 följs så åt i drifttid, min har också stått i två månader. Men dock av annan anledning, den snöade helt enkelt över & ingen orkade med att skotta fram den. Nu är den dock ute på gatorna igen & instämmer i kören att det är fantastiskt roligt när en stel oljebrännare stått för transporterna under tiden. Bara att kunna rycka i en riktig handbroms, istället för att trycka på en elektrisk knapp, får ju mungiporna att skjuta i höjden!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av cheetah1 »

Mm, fyrhjuldrift med diffbroms hade inte skadat. Tyckte det var en strålande idé att fastna i 15 cm djup pudersnö i helgen. Tog gott och väl 45 minuter innan jag kom loss, hann till och med mobilisera min syster, men jag kom loss innan hon hann fram. Allt detta trots ansenlig kunskap om hur man tar sig loss och en rejäl snöskyffel. Inspektion av platsen jag satt fast på gav inga ledtrådar till varför det var så besvärligt heller... Misstänker att huvudanledningen var att fordonet i fråga var en enhjulsdriven Skoda...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Ja, den roligaste bilen jag haft på vintern någonsin är min ST165 :) ..ST205'an är väl egentligen roligare men jag har inte kört den mycket vintertid och nrä jag gjorde dne var den värd för mycket för att jag skulle leka ordentligt.


Hela jul/nyår körde jag ju aeron, det är ju en väldigt trevlig bil på många sätt, mycket motor, grym komfort, mycket lullull, bra väghållning, bra bromsar osv, men den är inte alls lika ROLIG, det känns som den väger dubbelt så mycket och man kan inte "kasta" in och ut den i kurvor på samma sätt, även om aerochassiet är otroligt mycket bättre än vanliga 9-5'an..

Dessutom älskar jag motorkaraktären på ST202, nog för den blir bättre med turbo, men det är ju en så grymt rak och trevlig vridkurva, väl anpassad för bilen också, det finsn ju massor av effekt i aeron, och visst händer det saker när man stämplar gasen, men det är ändå inte den där direkta kontakten med vägen eller hur man ska säga, den har helt enkelt ingen sportbilskänsla.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Hornlund »

Som en liten anekdot, körde Avensis i helgen igen. Blev lite snårigt & spårigt, skulle svänga höger, körde som jag gjort med "lill Celican" vilket resulterade i ett jäkla tjut från antihitochditsystemet & understyrning tills situationen var i ordning.

Behöver kanske inte nämna hur fantastiskt säkert & tråkigt det kändes!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar