Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
supra3
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 23:35:07
Bilmodell: SupraMKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Tyresö
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av supra3 »

Hej
en fundering kan man inte montera in andra NKG stift i en -94 celica gt?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Jo man kan ju köpa motsvarande stift men utan platina också, funderar på att göra det faktiskt.

Fast jag har för mej att på GT4'an var toyota hyfsat billiga på rätt densostift så jag ska kolla det först.

(och nåt annat än denso elelr NGK skulle jag aldrig montera i bilen)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Just ja, nu kom jag på vad det var, det finns inga vanliga stift med samma elektrodavstånd, så då måste man justera, vilket väl iofs inte är omöjligt på "vanliga" stift.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
supra3
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 23:35:07
Bilmodell: SupraMKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Tyresö
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av supra3 »

ok mm har varit & kollat efter andra stift än platina men vad är det man kan ersätta med när det gäller NKG?
blir lite galen när man inte vet det hmm & ända skillnade mellan vanliga & platina är det inte längde på hur länge dom håller?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Det borde ju vara BKR6ES då det är samma stift som BKR6-EP fast utan platina, problemet är att dom inte finns med 0.8mm gnistgap ( -8 i slutet) och då får man justera själv.

Funderar på att göra det faktiskt, men ska kolla med toyota vad dom ska ha för fyra densostift.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Just ja, glömde att skriva att jag tankade bilen igår, domen blevb 0.902l/mil på första tanken, det är väl okej men jag hade hoppats på lägre, å andra sidan har jag gasat ganska mycket så vi får se vad det blir efter nästa tank.

Tänkte ju byta olja och oljefilter också, men det påverkar ju sällan speciellt mycket, däremot om stiften är dåliga så borde det löna sej.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Hornlund »

Toyota var inte dyr på denso sist jag köpte, till min 7A-FE iof. Kommer inte ihåg på rak arm, men typ 50:-/styck kanske?
Köpte naturligtvis inte platina, de skulle de däremot ha bra betalt för. Så länge stiften inte sitter dumt till, ser jag inte någon mening med det.

Jag tankade också igår, ca. 0,25L/mil mindre än dig... Hoppas du tycker om att göda gasfoten ;)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Hehe, men det är ju så att bilen tigger om att gasas.. precis som ST205'an, det är väldigt svårt att köra lugnt med den :)

Jag är faktiskt väldigt positivt överaskad av bilen, jag har alltid sett dom framhjulsdrivna celicorna lite som "jaja, dom är väl snygga och välbyggda bilar men kasnke mer show än go" typ, men jag får nog omvärdera den lite, grymt rolig bil att köra, och vansinnigt mycket mer för pengarna än en Gt-Four, även om jag förstås hellre kör GT-Four så skulle jag inte tveka att rekommendera nån som vill ha en kul bil för småpengar att köpa en ST202.

Den är grymt välbalanserad, motorn har en sportig karaktär och "räcker till" (fast det klart att GT4'an är mycket trevligare motormässigt, men så har den ju typ 70hk till) och den går som ett strykjärn på vägen, nu gör ju min ST205 också detta, och lite till, men jag trodde det skulle vara större skillnad på bilarna än vad det faktiskt är.

Flera personer i min omgivning har sagt typ "Va ? får man en sån bil för dom pengarna ?" och det känns som att dom är klart undervärderade.



F.ö blir jag mer och mer övertygad om att bilen har diffbroms, den får ner kraften i backen betydligt bättre än saaben som ju har lika breda däck och 25hk mindre..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Idag hittade jag ett fel till på bilen, vänster torkare är feljusterad så den tar emot karossen när den går högst upp, mans er också att dess viloläge är för högt upp, det ska fixas, men efterssom det regnade idag så, nej, en anann dag :)

Uppdaterade första posten med det och annat.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nu har jag justerat torkarpositionerna så dom är längre ner, jag har även monterat loss den feta kabeln till det ickeexisterande slutsteget från batteriet.

Försökte även ett fixa antennen igen, men icke.

Försökte även göra ren tröskellisterna, men det gick inte heller, ska testa med ugnsrengöring, och i värsta fall bromsvätska.

Försökte också kolla stolen, skrev ut sprängskiss osv men hittade inget, den måste ur, och det vill jag inte göra när det är regn ute.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar