Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nummerplåtar levererade och monterade :)

Nu var dom gamla ganska fina (förutom EU-loggorna) så det blev inget jättelyft sådär, men snyggare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Just ja, tankade med, domen blev 0.88, så en förbättring iaf, och då har jag gasat rätt bra nu med.

Ska räkna ut förbrukningen med kompensation för mina felaktigt stora hjul också..

I stort sett kan man säga att denna bilen verkar gå billigare än saaben, men vi får väl se hur det blir vid besiktningen, saaben brukar tyiskt få nedslag på billiga saker (typ styrleder för 99:- osv) toyotadelar är dyrare, om dom nu pajar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Hornlund »

Här rullar det på, jag som trodde du redan kommit in i vardagsbilsträsket. Dvs. så länge det rullar & rullar på bra, så får det va ;)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Hehe, lite så är det väl, men en del saker vill man ju fixa.

Häromdagen så penslade jag på bromsvätska (helt ny, men burken har varit öppnad över ett år, så oanvändbar som bromsvätska) på en
del av ena tröskeln, väntade lite, gjorde annat, glömde bort det hela och tre timmar senare kom jag tillbaka, och sköljde av, varvid
all färg under bromsvätskan var borta :) ..ska pensla på det på båda tröskelplastbitarna nån dag.


Dessutom har jag ropat in en begagnad farthållare av universalmodell på en känd auktionssajt, utan inkopplingsanvisningar, och den har suttit på en förgasarbil, så vi får väl se hur det går att montera den, vore väldigt trevligt om det går, men går det inte så har jag förlorat 280:- eller vad det blev.

Är väldigt sugen på att ropa in en original toyota rattknappsats för farthållare från en kanadensisk T20, men jag är inte säker på om man kan
meckla fast den och få det att fungera, vore RIKTIGT snyggt om det går :)

har även sett celica ljusspakar med farthållarknappar på, men jag tror inte dom är till T20.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Dessa rattknappar menar jag..

http://www.ebay.com/itm/94-95-96-97-98- ... 92&vxp=mtr

Frågan är om dom är till för en ratt med airbag eller ej, och hur kopplingen mot bilen sker.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Hornlund »

Tjusigt, förmodar att du verkligen vill åt farthållare om du ska lägga ner så mycket "besvär". Kul om du får ordning på det!
Själv är jag lite rädd för farthållare, jag tycker det blir så mycket enklare att sova en stund bakom ratten då, vilket jag gärna undviker av olika anledningar :roll:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Förr fattade jag inte vitsen med farthållare, men nu efter några bilar med det är jag beroende :D jag kör ju dessutom 10 mil per dag, och rätt mycket motortrafikled, så farthållare är väldigt bekvämt.

Har ju velat ha det på ST205'an också, men där har jag ju mer nöjeskört så det har inte varit lika viktigt, men ändå, när man ska åka och hälsa på farsan eller nåt på sommaren skulle det vara skönt att kunna slå i farthållare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Idag kom mina tändstift från korea på posten, NGK utan platina.

Bytte när bilen svalnat efter att jag kom hem, vilket visade sej vara jobbigare än väntat, tändhattarna är
ju tredelade, en gummidutt längst ner, en bakelitdel och sen gummi högst upp, på samtliga utom en så lossnade
hatten längst upp, sen fick man dra i röret med tång, varvid det lossnade från stiftet, och lämnade kvar den
nedre gummidutten :( ..det tog ett tag att få loss dom kan jag säga, men det gick, så ur med dom gamla stiften,
och konstatera att tvåans tändstiftsbrunn hade lite olja i sej, treans mycket olja, jag rensade så gott det gick och
monterade nya stift, dom som satt i var denso platinastift och dom såg hyfsade ut, men man vet ju aldrig med platina.

Sen på med tändhattarna och en provtur.

Wow, detta gjorde helt klart skillnad, det första jag mätkte var att vibrationerna >5000RPM som jag trodde berodde på motorkuddar
nästan försvann, sen när jag med varm motor testade lite krypkörning där den förut lekte känguru så noterade jag att
det beteendet var helt borta nu, den gick hur mjukt som helst, dessutom så känns bilen avsevärt starkare på lågvarv,
man kunde krypköra riktigt sakta på trean, det tror jag inte gick förut.

Över huvud taget kändes det som att motorn gick lättare, typ som en motor med lättat svänghjul.

Jag misstänker att den helt enkelt gick kast på en cylinder, troligen trean (det stiftet såg värre ut än dom andra), så den feltände
lite vid låg och höglast.

Klart kul i alla fall, trodde inte det skulle bli så stor skillnad, detta kan troligen avspegla sej på bränsleförbrukningen också,
i alla fall hoppas jag det :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av cheetah1 »

Skoj! Inte trodde jag tändstift kunde göra sån skillnad. Antingen går det eller så går det inte har jag alltid trott.. :P
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Jag har varit med om att det gjort stor skillnad på saabar (som ju mäter joniseringsgrad genom stiften), men annars brukar det inte ens märkas precis som du skriver, förutom om ett stift är direkt trasigt då.

Men det var ju väl investerade 120:- iaf :)

På min gamla saab 9000 (mossan) så hade nån tidigare ägare satt i fel stift, alltså stift som skulle sitta i modellen utan turbo, när jag bytte till korrekta stift så minskade soppaförbrukningen ungefär en deciliter milen rakt av, fast det märktes nästan inget hur den gick.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar