Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Ja ljusspolningen saknas ju på min St205 också (tyskimport), däremot har den rumpgrillar, det är dock eftermonterat och inte toyota original, troligen lessnade väl förata ägaren på kallt skinn på vintern :D

Annars hade du ju en hel del utrustning, AT200'an jag tittade på hade ju eftermonterade elhissar exempelvis, och saknade ABS, samt hade enklare säten.

Hmm, måste nästan hissa båda hjulen fram och kolla om jag har diffbroms vid tillfälle, det vore ju kul isåfall, finns ju ett visst hopp efterssom den är svensksåld :)

Ska försöka föra lite bok på soppaförbrukningen på denna tänkte jag, annars brukar jag bara räkna efter vid varje tankning. För närvarende har jag drygt kvarts tank enl mätaren, och har kört 46mil, det låter ju bra, men jag vet som sagt att dessa mätare inte brukar vara så linjära, lär väl få tanka på måndag eller tisdag antar jag, då visar det sej vad den drog första tanken.

Sen har jag ju friktionsdäck på också, dom är ju kanske inte så bra för varken väghållning eller soppaförbrukning, även om jag tycker den har oförskämt bra väghållning.

Ska försöka se om jag kan byta olja och filter nu i helgen, och kommer jag förbi nån toyota så köper jag nog stift med (eller om jag lyckas googla fram vilka NGK den ska ha..) det kan ju knappast öka på soppaförbrukningen iaf. ..Ska även kolla hur luftfiltret ser ut, det var halvdyrt så ser det fräscht ut får det sitta kvar.

Angående körstil så kör jag nog ungefär som för 10 år sen om jag kör själv, är sambon med går det betydligt lugnare då hon inte blir så glad annars :) ..däremot är det väl mer vardagskörning numera, förr var det ju mer att åka till bilträffar och hälsa på kompisar och sen köra hem mitt i natten, då kunde det ju gå rejält undan.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Halvljusautomatik förresten, det stör mej OERHÖRT att det vsakans, jag trodde svensksålda skulle ha det, men icke då.. måste ta tag i det där ordentligt nån dag och bygga om till automatik på både ST202'an och ST205'an..

Lär väl publicera hur man gör om ingen annan hinner före..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nu sitter jag här med toyotas scheman över "head light circuit", ett "W/ DRL" och ett "W/O DRL", med och utan halvljusautomatik alltså.

Problemet är att dom är HELT annorlunda :P jag hade trott att det skulle vara ett extra relä och lite kablar, men dom är som sagt helt annorlunda ritade.

Det finns dessutom fyra stycken "DRL relay" suck.. varav ett med 18(!) anslutningar.. detta är placerat i "center console" ?

Måste reda ut det här när jag är piggare :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MrNize
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: FALKENBERG
Land (Country): SVERIGE
Ort: Falkenberg

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av MrNize »

Usch reda ut el är ingent kul. Hoppas du lyckas.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Hornlund »

Ja precis, bekvämt att ha automatiskt ljus. Tänkte också styra upp det där till en början, men nu är jag så pass van att det nog får va! Många gånger får man ju vrida på ljuset för att få instrumentbelysning ändå, men det är läskigt när man får en sån där känsla av att lyset kan ha blivit glömt på...

Tror de tidigare AT200 var snålare utrustade, eller om min är extrautrustad? Ganska lämpligt som det är, fast AC vore skönt vissa dar på sommaren. Men då finns ju åtminstone EKD (elektrisktkorsdrag) :roll:

Vi kanske får börja skriva ner vad vi ligger på för snittförbrukning, när vi tankat. För att sporra till lägre förbrukning haha, ST vs. GT eco championship!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Dale »

Halvljusautomatiken är inte helt lätt. Du får dessutom byta spaken. Hade sådan fundering på min ST205 men de sluta med att jag kopplade in ett par vanliga extraljusrelän ist på lamporna. Dom är dessutom minusstyrda så man får tänka lite baklängens. Satt sedan dit ett relä till och kopplade in dimljusen fram ist för halvljuset. Slog jag på halvljuset så slockna dimljusen automatiskt. Varför jag kör med dimljusen dagtid är för att "spara" halvljuslamporna och jag tycker det ser lite bättre ut.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Hade för mej att jag läst att spaken ska bytas, men kollar man på elschemat frö ST202 '94 så är det iaf samma spak både med och utan halvljusautomatik, det är bara reläna som skiljer, det är ett relä utan automatik, och FEM relän med DRL.. varav ett av dom som sagt snarare är en styrbox med 18 ansultningar, den har dessutom anslutningar för skumma saker som parkeringsbromsswitchen och bromsvätskenivåvarningen ??

Det stora relät har position "center console", medans dom andra sitter i R/B6, jag vet inte hur R/B ska uttydas, men Relay Box låter väl logiskt, vanliga ljusrelät ska sitta i J/B2 vilket jag inte heller vet vad det är, Junction Box kanske ?

Nånstans borde det ju finnas en karta över var alla boxar sitter nånstans, och vad center console är mer exakt (mittkonsolen förstås men..)

Jag har byggt egen halvljusautomatik på nån bil för länge sen, men det var ju på den tiden elsystem inte var så komplicerade..


varför spara på halvljuslamporna för övrigt ? ..dom är ju extremt hållbara, jag har aldrig bytt i min St205 och jag tror jag kört typ 4000mil.. reservlampan jag köpte efterssom lamporna i den är så ovanliga ligger fortfarande oanvänd i handskfacket :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Dale »

Skumt det där med elkopplingen. När jag kollade på ST205ans elschema var det iaf olika spakar om det var halvljusautomatik eller inte. Och naturligtvis några extra reläer. Har inte elschemat för den där USA Celican här heller så jag kan inte kolla förrän i veckan. Tycker ju att det inte borde vara så mycke som skiljer sig mellan olika marknader men man vet ju inte säkert.
Vet nu efter 10 tusen egna mil på min ST205 att det fortfarande är lampor där det stog 9408 eller nått sånt på i hel och halvljuset. Visste man ju inte då när bilen var ny att dom skulle vara så hållbara. Har iaf fortsatt att köra med dimljus fram dagtid på Avensisen med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Mitt schema är ju för 1994 iofs, och ST202, så man vet ju aldrig. Jag har ju redan konstaterat att spaken för torkarna är helt annorlunda iaf, min ST205 har spolningen mer normalt när man drar spaken mot sej, medans ST202'an har det på en knapp på toppen..

Idag har jag ägnat tid åt ST205'an, jag fixade elantennen på den med efterssom den hade börjat kärva, städade ur den, matade in fler skivor i CD-växlarenn konstaterade hur mycket finare skick den är i, och hur mycket skönare sätena är, och exakt vad ratten framtikll gjorde, den ändrar ju vinkeln på dynan, vilket den inte gör på ST202'an, verkar trasigt, får se om jag orkar fixa.

Igår råkade jag upptäcka att bajskoken faktiskt funkar i ST202'an också, vet inte om den har termostat och det helt enkelt var för varmt för att den skulle gå igång första gången jag testade.


Hittade f.ö första besiktningslappen på ST205'an när jag städade, så jag har nog snarare kört 5000 mil, den hade gått 14nånting när jag köpte den, och nästan 20 nu. Och då körde jag drygt 1500mil/år de första åren..

Om jag har tid och det är fint väder i morron funderar jag på att montera ur förarstolen på ST202'an, det stör mej att jag inte sitter bra i den, och att ratten där inte fungerar.

Funderar också på johanrockers erbjudande på hjulen, 17" vore mer classy :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Kan ju skriva här att tändstiften ska vara NGK BKR 6EP 8, det är förstås dyra saker då det är platina.. observera även 8 i slutet, ovanligt litet elektrodgap.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar