Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nu är olja och filter bytta, den gamla oljan så INTE kul ut.. dessutom var det bara 3l i dunken när jag hällde tillbaka den, iofs så spillde jag en del med, men med 4l färsk olja så är den precis på översta strecket.

Helvete vad jobbigt det är med dne där plasten under bilen, den är inte vriktigt lika jobbig på ST205 som jag minsn det, nästa gång åker jag fan till OK istället för att kravla under bilen :P

Dessutoms aknades packningen till oljepluggen, nu VET jag att jag ska ha ett gäng sådana (brukar alltid byta den på ST205'an efterssom dom kostar typ nada på toyota) men hittade jag nån sån i gömmorna ? nopes.. jaja, får klara sej utan till nästa oljebyte.

Anledningen att jag inte köpte en nu är för att jag för en gångs skull inte köpte ett toyota originalfilter, utan ett MAHLE på mekonomen.


Faktum är att motorn går mjukare nu efter oljebytet, det brukar ju faktiskt inte märkas på toyotorna.


Idag var det 22 grader dessutom så jag testade AC'n, den kyler men sådär bra, måste kolla upp den..


En annan sak jag upptäckt är att IBLAND gnisslar nån rem de första 3-10 sekunderna efter start, vad jag vet är det väl bara en rem som kan komma på tal och det är ribbremmen som driver "allt", jag inspekterade den och den ser fräsch ut, ska testa att göra en rengöring mha tandborste och spänna den och se om jag kan få problemet att frösvinna, om jag minns rätt skulle toyota ha ockerpris för den remmen till ST205 iaf så det lärm väl vara samma till ST202.


Jag försökte och kika på lyssponingen utan resultat, måste man verkligen riva bort hela fronten frö att komma åt ? isåfall orkar jag inte fixa tror jag.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

En annan upptäckt var att vänster framdäck är felmonterat, med rullriktningen åt fel håll :( det sitter även M+S friktionsdäck fram och vanliga sommardäck bak.. hmm..

Kollade även upp rullomkretsen, som jag skrev tidigare så går ju hastighetsmätaren exakt, vilket tyder på fel omkrets..

Original: 205/50R15 = 1841mm omkrets
på bilen: 195/65R15 = 1993mm omkrets

Det skiljer alltså 8,3%, vilket inte ens är lagligt.

Får väl se vad dom säger på besiktningen, ytterst sällan dom ens kollar så länge det inte tar i nånstans, och i värsta fall
får jag låna ST205-hjulen och besiktiga med.
Planen är ju iaf att skaffa andra sommarhjul och sen kasta på mina gamla dubbisar från mercan på dessa fälgarna,
tyvärr är dom ju också 195/65R15, men det får väl gå på vinterdäck..

..Man skulle ha en däcksmaskin hemma :/
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av JohanRocker »

haha kör du med så stor skillnad på rullomkrets då måste du rulla fort :) hur går lilla bruks bilen då? :thumbup:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Den går ju oväntat bra, trodde den skulle vara liyte trött men kä'nns väldigt pigg, självklart inte som ST205'an men väldigt sportig.

Dock är det nog obalans i hjulen, kör man över 160 så vibrerar det ganska ordentligt, ST205'an kan man ju utan vidare köra i 200+ med utan att det känns dumt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av JohanRocker »

Glenn skrev:Den går ju oväntat bra, trodde den skulle vara liyte trött men kä'nns väldigt pigg, självklart inte som ST205'an men väldigt sportig.

Dock är det nog obalans i hjulen, kör man över 160 så vibrerar det ganska ordentligt, ST205'an kan man ju utan vidare köra i 200+ med utan att det känns dumt.

Hehe ja det är ju en bra bil st202 har ju ägt en sådana också! Rör på sig bra! Men trupp ljudet är så härligt på ST205orna:) 200 är en enkel match för dom!!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Dale »

JohanRocker skrev:
Glenn skrev:Den går ju oväntat bra, trodde den skulle vara liyte trött men kä'nns väldigt pigg, självklart inte som ST205'an men väldigt sportig.

Dock är det nog obalans i hjulen, kör man över 160 så vibrerar det ganska ordentligt, ST205'an kan man ju utan vidare köra i 200+ med utan att det känns dumt.

Hehe ja det är ju en bra bil st202 har ju ägt en sådana också! Rör på sig bra! Men trupp ljudet är så härligt på ST205orna:) 200 är en enkel match för dom!!
Å i 210 lägger man in femman. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av cheetah1 »

Gnissel precis efter start kan vara styrservot (för jag vidhåller, trots att Svenska Akademien inte håller med mig, att det hetter "ett servo") som har för lite/dålig olja. Då kan det gnissla tills den fått upp trycket.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av SHySwe »

cheetah1 skrev: ...
(för jag vidhåller, trots att Svenska Akademien inte håller med mig, att det hetter "ett servo")
...
Det är lugnt, du kan fortsätta säga servot (det gör jag med):
SERVO ...; best. -n resp. -t; pl. -r resp. -n ...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

cheetah1 skrev:Gnissel precis efter start kan vara styrservot (för jag vidhåller, trots att Svenska Akademien inte håller med mig, att det hetter "ett servo") som har för lite/dålig olja. Då kan det gnissla tills den fått upp trycket.
Hmm, kan vara värt att kolla, jag noterade faktiskt att det var grisigt runt servobehållaren trots att det var väldigtr ent i övrigt i motorrummet.

..Ska ha kvar olja sen jag körde ST165 med läckande servo också :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

tändstift beställda, utan platina, alltså BKR6ES, med 0.8mm gnistgap.

Ganska ovanliga visade det sej, hade det vari 1,1mm hade det varit betydligt lättare, men det är mindre skoj att justera själv.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar