Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4432
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nu har jag provkört.

Blev väl ungefär som jag trodde, den knackar mindre, men låter illa.. men men, det borde hålla över vintern iaf, sen får jag se hur jag gör, det är en överhängande risk att jag gör mej av med bilen.


Sen köpte jag idag fyra stycken nokian dubbdäck som numera är pålagda på mina vinterfälgar, jag hade ju khumo i´zen innan, värsta skitet jag haft, dom var väl ok första året, dåliga andra, och nu ville jag inte ens använda dom, så på med riktiga däck istället, blev en "stor" affär där jag åkte iväg och fick TIO hjul omlagda.. celicans vinterhjul, saabens vinterhjul och två av saabens sommarhjul, dessa däck var helt utslitna, men jag hade ju tre stycken hyfsat fina bridgestone 225/45R17 från ST205'an, vilket var samma dimension som saaben så nu är dom utslitna utbytta mot dessa. Saabens 16" vinterhjul fick också nokian dubbdäck.

ANledningen att jag skodde om celican trotsatt jag troligen gör mej av med den är framförallt att jag börjar på ett nytt jobb nu på måndag och kommer att få köra småvägar dit, då vill man ha bra däck på vintern, ska nog även meckla dit mitt xenonkonverteringskit för helljuset jag köpte för två år sen men fortfarande inte monterat..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Bempa
Vice Ordförande
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Bempa »

Hej å hå vilket jobb du la ner!

Ett tips ang byte knut, som du säger så är Toyotas yttre knutar extra bökiga att byta då dom låser sig så hårt på axeln. Håll inte på å böka med att slå loss dom. Ta vinkelslipen och sätt kapen i knuten. Kapa tills du nästan är igenom innerkorgen sen tar du huggmejseln och slår på så du spräcker innerkorgen. Toyotas yttre knutar kan sitta utav bara helvete ibland
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4432
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Fnys skrev: Stämmer! Det är tyvärr en mer ovanlig modell av glödlampa, om du pratar om glödlamporna till takbelysningen:
Miniature Bulb Ba9S (US: 293)
Ja exakt den, jag har faktiskt för mej att jag ersatt den med nån felaktig lampa en gång i tiden, får väl beställa rätt.

Brukar ju alltid vara spollampor i innerbelysningen annars, brukade vara förr i alla fall..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4432
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Bempa skrev:Hej å hå vilket jobb du la ner!
Hehe ja jag börjar få ett märkligt hatkärleksförhållande till just denna bilen, jag har ju alltid gillat gen6-celicorna, men just detta exemplaret har ju tjänat mej väl, och jag har kämpat som fan för att fixa vissa fel på den, men varje gång man lagar något så blir man ju lite mer bunden till bilen på når sätt, märkligt det där :)
Ett tips ang byte knut, som du säger så är Toyotas yttre knutar extra bökiga att byta då dom låser sig så hårt på axeln. Håll inte på å böka med att slå loss dom. Ta vinkelslipen och sätt kapen i knuten. Kapa tills du nästan är igenom innerkorgen sen tar du huggmejseln och slår på så du spräcker innerkorgen. Toyotas yttre knutar kan sitta utav bara helvete ibland
Jag funderade faktiskt på det, iofs tänkte jag på att bara spräcka den, har sett nån youtubevideo där nån fransman demonstrerar hur man byter en drivknut på nån fransk bil där knuten inte ska kunna tas loss alls (den sitter med nån envägshake eller nåt) därhan spänner fast den i skruvstäd och sen bara spräcker innerdelen med huggmejsel och plockar ur bitarna och sen är allt loss, men det lär ju underlätta om man skär loss grejerna så långt det går först förstås, det tänkte jag inte på.

Nu blev jag ju riktigt sugen på att beställa en drivknut och byta.. hade jag vetat att det skulle bli såhär med damaskbytet (som jag iofs trodde dte skulle bli) så hadejag nog gjort så från början, men det är lätt att vara efterklok..

Det borde ju nästan gå att göra dteta på plats, alltså utan att lossa inre knuten från växellådan.. frågan är ju dock om det är värt krånglet att pilla där det är så trångt och bängligt, klart lättare att både kapa och spräcka om drivaxeln är lös på bänken i garaget..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4432
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Slängde ju på de nya dubbdäcken i förra helgen och har nu kört med dom tre dagar till och från jobbet, JÄKLAR vilken skillnad det blev på bilen.

Mina sommardäck är 215/55R16 om jag minns rätt, och de gamla dubbdäcken var slitna 185/65R15 khumo I´Zen, de nya är nästan nya nokian hakka 5, och är på 195/55R15.

Bilens vägegenskaper blev radikalt annorlunda, mycket "båtigare" på asfalt, och bromssträckan blev ingen höjdare heller, mycket sämre än khumodäcken till och med, men det märkligaste var att på grus (jag kör dagligen typ 4+4km grusväg) blev bilen mycket bättre, den har ju alltid varit väldigt understyrd, men nu är den mycket neutralare, och "bettar" mycket bättre i gruset än både sommardäcken (som är en katastrof på grus) och de gamal dubbdäcken.

Riktigt kul att kasta den igenom gurskurvor nu, förr var man ju mer eller mindre tvungen att rycka handbromsen för att få runt bilen i tvära kurvor och jag skyllde på diffbromsen, efterssom andra T20 utan diffbroms jag kört inte varit lika understyrda, nu är jag inte lika säker på att den är boven, däcken verkar spela stor roll.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4432
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Jahaja, jaghar börjat på nytt jobb och resvägen är något längre än till det förra (52km istället för 51) men det tar ca 10min kortare tid, detta beror på att förr satt jag en hel del i kö, vilket jag inte gör längre.

Det och/eller dubbdäcken gjorde att bränsleförbrukningen denna gång hamnade på 0.77! rekord!

Jag verkar också ha fått luft i kylsystemet, för jag ahde ingen värme alls på väg till jobbet i morse,
och tempmätaren gick upp typ 25% mer än vanligt så fort jag stannade till.

Detta har hänt ett par gånger förut, och lösningen har alltid varit att lufta systemet, alltså starta bilen från kall
utan kylarlock, sen vänta på termostatöppning och lite till, då "exploderar" det plötsligt med kylarvätska ur kylaren,
och man låter det lugna sej, sen fyller man på och stänger locket så funkar allt sen.

Ingen aning varför det blir så, men det hände förra vintern också, ska fixa i helgen.


Jag har dessutom råkat ropa in en auktion på en "Beltronics vector FX2"

Bild

(lånad bild)

Det är alltså typ samma som en gtech, en prestandamätare som använder sig utav två accelerometrar.

Det är ju dubbdäck på, och jag har bara testat lite till och från jobbet, så min bästa 0-100 hitills är 8.74, jag vet inte vad dne ska göra det på på pappret men 8,74 är med lätt hjulspinn på ettan (jag håller tillbaka på gasen så det inte ska spinna) och lite snabbt hjulspinn när jag växlar 1->2.

Vectorn verkar ganska avancerad, finns massor med grejer att leka med i den, och jag har den sista versionen som faktiskt kan ställas om till metrisk mätning istället för imperial-enheter.. jag har dock valt "mixed" läget, då man får 0-100km/h istället för 0-60 mph, osv, men "riktig" kvartsmil istället för 400m.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4432
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Just ja, glömde..

tutan lade ju av, skruvade loss den häromdagen, och konstaterade att demn var rätt rostig, så rostig att den hade rosthål..

Efter att ha gjort rent kontakten och jordytan så klickade den iaf, efter lite skruvande på tonskruven kom den igång, låter lite konstigt dock..

får se om jag köper en ny.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4432
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev: Detta har hänt ett par gånger förut, och lösningen har alltid varit att lufta systemet, alltså starta bilen från kall
utan kylarlock, sen vänta på termostatöppning och lite till, då "exploderar" det plötsligt med kylarvätska ur kylaren,
och man låter det lugna sej, sen fyller man på och stänger locket så funkar allt sen.

Ingen aning varför det blir så, men det hände förra vintern också, ska fixa i helgen.
Jahaja, det funkade ju inte alls, efter luftningen så var fortfarande värmen i bilen usel och tempmätaren dansade jazz, den
gick upp och mer mellan ca 30% och 98%, oftast låg den och hoppade mellan 55% och 75%

Först hände det bara när man stannade och körde på tomgång, och då menar jag inte stå på tomgång länge, uta typ vänta
på grönt ljus, elelr ppå att grinden på jobbet skulle öppna sig, igår började det dock hända även när man körde normal hastighet,
varvid jag upptäckte att om man varvade ordentligt så brukade dne hoppa ner, eller svängde kraftigt, då kom det även pustar
av extravarm luft i kupeuttagen.

Detta tyder ju då på ont om kylvätska eller möjligen stopp i kylsystemet tycker jag. När jag kom hem kollade jag expansionskärlet,
det var lite över max, fyllde ju där efter att ha luftat i helgen. Hmm, skumt.

I morse när jag skulle åka och bilen var kall så öppnade jag kylarens övertryckslock, och hällde på vinst och förlust ner glykol
där, normalt stet brukar det ju gå i pyttelite där då kylaren normalt sett är i princip fylld, men till min stora förvåning så kunde jag
hälla och hälla och hälla, baserat på mitt ögonmått på 4l-dunken gick det nog i ca 1-1.5 liter!! .. sen på med locket och starta och
iväg till jobbet.

Allt funkade PERFEKT.. fick snabbt värme, bra sådan och tempmätaren gick snällt upp till 50% och låg sen och pendlade mellan kanske
49%-51%!

Wtf ? uppenbarligen var det ju ont om vätska, men varför användes inte vätskan i expansionskärlet då ? stopp ?

Nu ska jag efterfylla (i kylaren) lite innan jag kör hem, men sen låta det vara i några dagar och se hur det blir.

Funderar seriöst på aytt köra en kylarrens genom bilen, tyvärr har jag lite dåliga erfarenheter av sådant, gamla kylare kan börja läcka om man gör det, och biljäkeln är ju 21 år nu.
Vectorn verkar ganska avancerad, finns massor med grejer att leka med i den, och jag har den sista versionen som faktiskt kan ställas om till metrisk mätning istället för imperial-enheter.. jag har dock valt "mixed" läget, då man får 0-100km/h istället för 0-60 mph, osv, men "riktig" kvartsmil istället för 400m.
Efter att ha ställt in alla märkliga inställningar så har jg kommit ner på 0-100 på 8,47 (tror jag det var) och hästkraftsmätningen säger 171Hk, känns ju hyfsat korrekt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4432
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

I helgen gjorde jag mer meck, primärt var det ju kylningsproblemen jag ville gå till botten med, jag hade ju även noterat att trycket i kylsystemet var väldigt högt, speciellt den övre kylarslangen kändes hårt trycksatt.

Efter lite funderande så insåg jag att det inte ska kunna bli tryck där om slangen mellan kylarens övertrycksventil och expansionskärlet funkar som den ska, så jag plockade loss denna, testade att blåsa med munnen (dont do this at home) och konstaterade att det var tvärstopp, körde med kompressorn.. stopp..

Plockade isär båda slangarna och "vinkelventilen" (i locket på expansionskärlet) och provblåste den vertikala slangen, inga problem, sen den horisontella, stopp.. efter att ha
böjt och klämt på den och sen tryckt på med tryckluften så sa det SPLATT och jag lyckas "måla" ST205'an 10m bort med brun gucka :( ..jaja, slapp det i ansiktet iaf :)
Nu var det vinkeljoxet kvar, tokstopp..
Nu tog jag en lämplig borr och försökte rensa med handkraft, stenhårt.. så jag körde borren sakta med skruvdragaren och fick ut brunt pulver som visade sig vara magnetiskt (i.e rost),
efter att ha borrat från båda håll så långt jag vågade och sen pytsat in vätska så lyckades jag blåsa rent med tryckluften.

Ihop med allt och provblåste, fint flöde :) ..tittade in i nippeln från kylaren och konstaterade gucka, så rensade så gott det gick med handkraft och borr där med.

Monterade slangarna och startade utan kylarlock, varmkörde och när det hade lugnat sej så på med locket och testadeatt värme funkade i kupen och att mätaren inte gick för högt,
allt verkar fungera.

Efteråt kunde jag dessutom konstatera att nu använder motorn expansionskärlet som det är tänkt..


Nästa projekt var att fixa kupebelysningen som alternerade mellan att inte funka alls, och att lysa med ENA lampan.. jag hade köpt LED-lampor för rätt sockel och monterade först dessa, ingen skillnad mot innan utom kallare ljus, så loss med armaturen och mäta, konstaterade rätt fort att det var ena anslutningen till ena lampan som var helt sönderärgad, efter att ha knackat isär resterna av en aluminiumnit och gjort rent allt och sprayat elspray så fick jag leta rätt på en M2.5-skruv och våldsgänga fast den i den gamla nitens ställe, i med ledlamporna och fast med armaturen.

Wee, det funkade! ..dock tyckte jag det lös ganska dåligt, men det var ju dagsljus, så jag monterade en glödlampa och en LED för att kunna jämföra när det blev mörkt.

I morse så kunde jag konstatera att LED-lampan nog faktiskt lyser MER än glödlampan, dock läskigt kallt ljus, jag gillar varmare färgtemp :( ..så jag vet inte riktigt hur jag ska göra, ser lustigt ut med olika färgtemp på höger och vänster sida också.


Nästa projekt var att byta stereo, den gamla sonyn som satt i var iofs rätt bra, men den var lite ful i fronten, och jag har länge evelat ha en bilstereo som klarar MP3 från DVD, nu kan man ju lätt tro att alla bilstereos som kan läsa DVD klarar detta, men icke, ofta kan dom bara läsa MP3 från CD av nån korkad anledning.

Nu hade jag fått tag i en JVC stereo med DVD som kan spela Mp3 från DVD (max 5000 låtar, max 999 per katalog) för ett tag sen och monterade denna.

Stereon är ju egentligen avsedd att spela DVD-video så den har video out och allting,men det är inget jag bryr mej om, har inte ens kopplat in dom sladdarna.

I vanlig ordning är ju bilstereofabrikanter dumma i hela huvudet och har som default nåt jävla "demo mode" med animationer och skrytreklam i displayen, HATA.. var samma ska med sonyn, där fick jag googla mej till hur man stängde av det, men här hittade jag det i manualen, har dock inte fixat det än.

Annars bverkade det vara bra radiomottagning och den känns hyfsat gedigen, har aldrig haft en JVC-stereo innan så det verkar positivt.

Här hade jag tänkt posta en bild på stereon men pga dumma limits av bildstoelekar får det vänta till ikväll
Senast redigerad av 1 Glenn, redigerad totalt 0 gånger.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4432
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Just ja, ett nytt problem uppstod i fredags..

Skulle köra hem från jobbet, startade bilen och gasade iväg, hörde direkt att nåt lät illa under bilen, trodde det var avgasläck, men konstaterade snabbt att det bara lät när man körde inte när man torrgasade ? det är mycket märkligt, värst låter det vid hårda accelerationer precis runt 70-90.

Jag GISSAR att det är nån värmeskyddsplåt som ligger och slår när det vibrerar lagom mycket, hoppas det iaf..

En annan sak som är "På G" är att jag beställt nån kinesisk högljudande tuta jag tänkte koppla paralellt med originaltutan, vi får se hur det blir.

Jag har även bestllt lite olika kontakter på prov och ska äntligen försöka ta tag i att få vettigt med elluttag i bilen, nu har jag FYRA grejer som behöver ström, och original cigtändaruttag sitter som bekant jävligt krokat till (ivägen för växelspaken om man har får stor kontakt), ska se om jag kan slöjda ihop en liten låda med typ två cigtändaruttag och två USB man kan montera lite vid sidan av så man äntligen ksan ladda telefon och HF samt köra både med Vectorn OCH GPS-navigatorn samtidigt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Skriv svar