Sida 2 av 2

Re: Engans Celica GT4RC '91

Postat: fre 23 aug 2013, 17:38:51
av engan
Jaha, här har någon varit dålig på att uppdatera ser jag! :oops:

Vad har hänt då?

Turbon la jag här:
Bild
Lyckades med konststycket att spräcka kompressorhuset på 1 bar! :mrgreen: :thumbdown:
Det va tråkigt, så jag tröstbeställde en TD05H-16G Big, den borde dyka upp nästa vecka tillsammans med ett gäng andra grejer.

Bild
Det blev ju ganska tomt under huven utan snurra... CT26an är rätt stor utvändigt!

Bild
Fick två BBSare breddade så nu rullar den på 255/40R17 bak med 9.5" fälg!

Bild
Visade sig att dom gick på fram också, så får väl ta och bredda dom med någon gång!

Bild
En tandlös GT4 :mrgreen:

Bild
Mittkonsolen fick lite coolfiber med plats för mätare!

Bild
Åka-fort-stolar måste man ju ha :thumbup:


Sen måste jag ju passa på att fråga vad detta är? Grejen i mitten med kylflänsar på, sitter precis bakom fläkten.
Bild

Mer godis!
1ZZ-FE spolar och ett MS3X! Det går i en innovate bredbandslambda och en innovate egt i samma veva, Apeximätarna jag har blir det till att sälja!
Bild

Mer bilder kommer när grejerna trillar in! 8-)

Re: Engans Celica GT4RC '91

Postat: tis 27 aug 2013, 02:01:41
av MagLight
Jag skulle inte köra med olika mått på fälgarna/däcken. stor risk att växellåda/fördelningslåda tar skada av att hjulen inte rullar lika snabbt... kör man 4wd så är det i stort sett krav på att köra samma mått fram och bak... Iallafall vad jag fått höra dom senaste 10 åren som jag haft mitt bilintresse.

Re: Engans Celica GT4RC '91

Postat: tis 27 aug 2013, 08:26:30
av engan
MagLight skrev:Jag skulle inte köra med olika mått på fälgarna/däcken. stor risk att växellåda/fördelningslåda tar skada av att hjulen inte rullar lika snabbt... kör man 4wd så är det i stort sett krav på att köra samma mått fram och bak... Iallafall vad jag fått höra dom senaste 10 åren som jag haft mitt bilintresse.
Det är lugnt MagLight (tror jag haha)! Jag har tänkt på det här! :mrgreen:
Bak går den på 255/40R17 och fram på 225/45R17 alltså teoretiskt 1.5 mm skillnad i diameter eller ungefär ett varv mer per kilometer. 255orna är något mer slitna så skulle gissa att det är ungefär samma! :thumbup:

Det som brukar hända är väl att mittdiffen överhettar och skär ihop men risken att det händer vid de här förhållandena bedömer jag som rätt liten. Men den som lever får se. Lyckas jag paja något ska jag definitivt skriva det här! :D

Det är alltså större skillnad att köra med slitna däck på ena axeln och nya på den andra! Eller i vissa fall däck av olika märken :roll:

Mini-update!
Igår anlände grenrör och grenrörsadapter till nya turbon. 8-)
Hade egentligen tänkt använda ett T25 grenrör men tänk om bilprovningen gnäller :?

Re: Engans Celica GT4RC '91

Postat: tis 03 sep 2013, 15:34:59
av engan
Jaha lite bilder på nya snurran och grenröret :twisted:

Bild

Bild

Bild
billet kompressorhjul :thumbup:

tanken är att svetsa på ett extra stöd på grenröret mellan flänsarna och sen bygga en "hylla" för turbon, annars lär det ju spricka direkt...

Nu återstår bara utmaningen att få ut alla grenrörsbultar, redan lyckats dra av en när jag skulle lossa muttern, trots värmning med svetsen... :x

Monterade en ny växelspaksdamask i alcantara också, gick riktigt bra tillsammans med ratten och stolarna! Den gamla hade det gått hål i :roll:

Re: Engans Celica GT4RC '91

Postat: ons 04 sep 2013, 20:26:17
av JohanRocker
Ser trevligt ut du verkar kommit igång rejält på sista tiden :roll: :thumbup: :clap:

Re: Engans Celica GT4RC '91

Postat: tor 05 sep 2013, 10:16:41
av engan
JohanRocker skrev:Ser trevligt ut du verkar kommit igång rejält på sista tiden :roll: :thumbup: :clap:
Jorå, blev ett litet ryck nu. Ska börja med att få ditt snurran och svetsa downpipe och tryckrör, blir st162 insug nu också i samma veva. Tvis tänkte jag faktiskt ta bort, provade plugga slangarna och ställde upp spjället, märkte absolut ingen skillnad. Hur gjorde du Johan på red bull? Eller hade du gen3 topp?

Re: Engans Celica GT4RC '91

Postat: fre 20 dec 2013, 17:17:01
av engan
UPDATE! :clap: :clap: :clap: :wave:




Köpte mig ett par kammar från 3SGE gen2. Lite vassare samt högre lyft och behöver inte slipa i toppen! :thumbup:
Bild
Nya kammarna efter rengöring nederst och gamla där uppe. Riktigt fina blev dom!

Tänkte att när jag ändå har toppen av så är det lika bra att byta ventiltätningar och alla andra packningar. Så plockade ur alla ventiler.
Bild
Smutsigt! En snabbrengöring senare såg det bättre ut!

Anledningen till att toppen åkte av från början, var kassa gängor till grenröret. Nu är samtliga helicoilade för M10x1.5, inget mer fingängat där i alla fall.
Bild
Nu blir det grenrör med 9 skruv istället för 7 också, så blev två hål extra som skulle helicoilas.

Lite sodablästrade grejor! :D All smuts försvinner, men ärgen i alut är kvar. Får duga!
Bild
ST162 insug ska det va!

Passade på att rengöra alla ventiler. Tog inte så lång tid med pelarborren och en handborrmaskin.
Bild

Bild
Toppen tillbaka nyplanad och fin! Den var rak men äten... Alla ventiler på plats här med nya tätningar.

Bild
ARP topplocksskruv och cometic stålpackning åker i.

Bild
Insugskanalerna är helt enorma på 3s gen2 topparna! Får se hur det blir att åka utan TVIS nu då, är det helt åt fanders har jag en extra enhet att skruva i. ;)

Bild
Kammarna på plats, behövde 6 nya shims efter lite trixande. Nåja kunde vart mycket värre, kunde ju behövt 16 st :wtf:

Grenrörspinnskruv blir Ford original, skulle komma efter julen.

Sen blir det att mecka på toppen. Har ju lite rördragningar till DP och tryckrör att göra. Efter det blir det att gå på elen och installera megasquirtet. Kommer köra med Racetronix 1200cc spridare lågohm med MS3X och jbperf spridardrivare för peak and hold! :thumbup:
Bild
Pyyytteliten bild på spridarna från racetronix!

Va och hämtade BTRen från Trendab, trevliga gossar! (lånad bild)
Bild

Anledningen till bansaispridarna är E85, bygger så jag har möjlighet att switcha över när jag ids plocka ner tanken och trixa med soppaledningarna! Får bli -6 från brandväggen och framåt så länge.
Nu sticker jag till teneriffa en vecka! Så nästa update får bli 2014 :thumbup:

Re: Engans Celica GT4RC '91

Postat: lör 03 maj 2014, 19:57:11
av engan
Bild

Downpipen har tagit form! :thumbup: Tre tum med 4 tumskatt ska det va!

Tänkte fixa rördragningen för ICn innan den helsvetsas!