Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Zebbo
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 11:35:26
Bilmodell: gr A Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Umeå

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Zebbo »

haank skrev:Sen flyttade jag, bor 7 mil från min bil :( Brukar dock hälsa på under helgerna.
eftersom sässongen nästan är slut så blir det till att modda något mer innan mappning. Och hoppas på en sässong som börjar redan i april nästa år.

göra listan i vinter innehåller
-bromsuppgradering, troligtvis st205 bromar
-bur bygge, har tillgång till rörbockningsverktyg för grova rör så nu saknas bara tid.
-subframe bussningar till bakvagn i alu, komplettera diffupphängning i plast elr mera alu.
-alu dörrsidor
- ev förbereda för launch och respons
- ev nya större spridare för att köra e85 sitter i msd 980cc nu vet inte riktigt hur långt de räcker
- ev nya stolar om pengar finns (riktiga sparco evo)

Förslag på lämpliga uppgraderingar får gärna lämnas.

Har tänkt på att jag nästan inte har en enda bild som visar hela bilen i min projekt tråd så jag tänkte uppdatera med hur det ser ut nu hemma i garaget
Bild
Visst ser han rejsig ut när han står där halvdammig med extrafäljarna med 55 profils däck.

Får nog två "nya" sparco evo stolar över efter nyår, (ändringar av reglementet)har bara gått någon enstaka tävling


Bild

man kan ju ha av och på knapp på responsen!

Bild
Ingen minns en fegis!!
Zebbo
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 11:35:26
Bilmodell: gr A Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Umeå

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Zebbo »

Hur var det Haank hadde du några motorfästen över, visst var det du som jag snackade med tidigare !!??*
polyrutan eller hur f*an det stavas ;)
Ingen minns en fegis!!
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av JohanRocker »

ser riktigt grymt ut skulle gärna dela garage med dig :) ditt grenrör var twin entry ???
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av haank »

Äntligen snart dax för start.
Endast vevaxelgivaren kvar att installera.

Har gjort en ny kabelslinga med de få kablar som behöver vara kvar ifrån gamla motor slingan slingan.
Allt verkar funka efter ordning. 12v till startmotorn vid startläge på tändning, fläkt funkar, instrumentpanelen. Till och med abs lampan släcks efter man vridit på tändning det tyder ju på att den också är intakt.

Köpte mig under förra veckan ett lc-1 innovate bredbandskitt. Det är 1 grej jag är osäker på. Det finns 2 olika jordar en vit som det står system gnd på och en som det står heater gnd. Heater är blå. Manualerna för lc-1 resp nira säger lite olika vid inkoppling. Jag vet sen tidigare att nira boxen är byggd så att det inte ska behöva gå några större strömmar eller spänningar i boxen utan gjordar bara relän samt skickar och tar emot signaler.
Därför undrar jag nu om det är okej att sätta lc-1ans blå jord direkt i toppen där tändspolar och ecu jord med mera sitter. Och den vita in i niras vit lamdba gnd? Förstår nån frågan? Eller ska både den blå och den vita jordas genom nira? lc1- manualen vill att man jordar lc-1an både blå och vit och ecu samt kontrolllampans jord på samma ställe alltså toppen.

Jag beslutade iaf att dra den blå till topp och vit till nira lamdba GND? Kan de bli fel mätvärden?

Tyvärr inga bilder :mrgreen:

Snart återstår bara skruva isär allt göra rent montera ordentligen med packningar osv sen START , å de ska bli så kul att höra soundet i denna kärra :)
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av haank »

Äntligen steg 1 avklarat :D
Han startar och går så fint så. Här kommer en film med både dålig kvalite och dåligt ljud me det är en film iaf och viktigast för mig iaf den funkar :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=q1muCB4DYkA

Har redan mappat in så han har godkända avgasvärden :P både på tomgång och vid förhöjd tomgång.
Även rätt stabil tomgång :D
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Erkan »

det låter mycket härligt:D bra jobbat!!! :D
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av amby »

Kul att det går framåt!!
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av haank »

Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Hansen »

å nu blir man ju sugen på att dra ut bilen när man ser på klippet, men sj så har man inte ens färg på bilen :cry:
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Fnys »

muller! muller! muller! muller! :mrgreen:
vad är det för tickande ljud?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar