Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Inlägg av GT4-Force »

grymt :)

Ligger du på 100% duty på fullalst med spridarna?
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Inlägg av haank »

Ja pga att avgastempen Vid 960 grader är det en förkonfigurerad tabell som lägger på 15% extra soppa.

Tändningen stog på 12.8 graders förtändning vid 1.75 i laddtryck mellan 6 och 8000 rpm. Peakar laddet över 1.75 så går de linjärt mot 10.4 vid 2 bar.
Går laddet över 1.8 så slutar han både spruta in bensin och slutar tända tills laddet gått ner igen. Så kan aldrig gå över det.

Iof nu när jag tänker efter så ligger laddet på endast 1.4 vid maxeffekt. De sjunker rätt endel alltså. Då ligger tändningen istället på 17 grader.

Så jag kanske inte har så mycket för lite förtändning trots allt?

Har för mig att under mappningen så låg bara grenrörsmottrycket något över laddtrycket så det skulle inte vart några problem där.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Inlägg av superphilip »

Jääävligt fräckt bygge! O du har PM :)
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Inlägg av Cyrix »

haank skrev:Ja pga att avgastempen Vid 960 grader är det en förkonfigurerad tabell som lägger på 15% extra soppa.

Tändningen stog på 12.8 graders förtändning vid 1.75 i laddtryck mellan 6 och 8000 rpm. Peakar laddet över 1.75 så går de linjärt mot 10.4 vid 2 bar.
Går laddet över 1.8 så slutar han både spruta in bensin och slutar tända tills laddet gått ner igen. Så kan aldrig gå över det.

Iof nu när jag tänker efter så ligger laddet på endast 1.4 vid maxeffekt. De sjunker rätt endel alltså. Då ligger tändningen istället på 17 grader.

Så jag kanske inte har så mycket för lite förtändning trots allt?

Har för mig att under mappningen så låg bara grenrörsmottrycket något över laddtrycket så det skulle inte vart några problem där.
Kör du på E85 eller bensin?
Dom tändvärdena är ungefär det jag hade på bensin, på E85 har jag ca 3-4 grader mer, jag kör oxå väldigt fett på toppen pga av hög avgastemp.
Grymt bra med effekt på en liten gt3071 helt klart:)
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Inlägg av haank »

Kör på e85. Kanske var lite missvisande när jag skrev i mitt tidigare inlägg att "både slutar spruta in bensin och slutar tända" Men e85 iaf.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Inlägg av Pipedreams »

Tycker också det är lite låg tändning. Kollade i en map nu som jag gjort till kompisens 200sx. 16grader vid 1,8bar och 6000rpm, 21grader vid 7500rpm. På v-power.
Men det är aldrig helt okej med högre mottryck i grenröret än laddtryck. Då skulle du haft lite större turbin.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Inlägg av haank »

Nästan 2 månader har gått sen senarste updaten så nu är det vel dax även om det inte har hänt så mycket.

Fick äntligen tummmen ur och byggde om ventilkåpan lite, vevhus ventilations uttaget alltså.
Bild

Sen har jag under gågna helgen plockat ihop bilen så den i prinsip är besiktningsfärdig, så nu blir det snart åka av!
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Inlägg av haank »

Var ett tag sen jag uppdaterade här så.... tänkte bjuda på en liten åktur och berätta att bilen lever och går faktiskt helt okej!


http://vimeo.com/48464848
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Inlägg av Rastaman »

Ser onekligen ut att gå bra :)
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Inlägg av haank »

Hallå alla toyotafans!
Såg att jag missade att göra projekt update 2013 förra året alltså så här kommer 2014 års update!

Har vel egentligen ingenting nytt att uppdatera! Men vore ändå kul om man kunde få lite liv i tråden igen!

Var iallafall ute och körde några mil i somras blir för dammigt om de bara står! :-P

Har lite att pyssla med om jag vill med de här gamla projektet som nån kanske vill tycka och tänka om.

Som några kanske vet så testkörde jag på kinnekulle sommaren 2010. Blev påkörd i sidan av en skyline efter bara 7 varv, musten gick liksom ur då och jag var inte till garaget på ett helt år!

Nu är bakskärmen amatör knackad av mig och farsan ser vel ganska okej ut på håll men är övertygad om att ett proffs gör de många gånger bättre.

Så vad gör man? Ska man jobba vidare med allt eller ska man sälja iväg kanske? Känns som marknaden är stendöd så finns vel säkert inte ens nån som vill köpa!

Motorn bara går och går så finns just nu ingen anledning att göra nåt på den punkten, st205 växellåda som funkar bra!

Vad tycker ni jag bör göra med detta projekt? Vad skulle ni gjort?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Skriv svar