Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av amby »

Det där svindyra gummit till bakaxeln som du bytte ut om den där i plåt... vad fick du ge för den?
Tror den kosta 2900kr hos toyota...Jag har köpt en till min...svindyr
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av haank »

Bränslefilter på plats. och även slangar som gå till fuelrailen. Nu är det inte mycket kvar, om man är lite optimistisk :D

Bild
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av haank »

Äntligen nya tändspolarna på plats
Bild

Lite halvkass bild innifrån insuget
Bild

Och en liten helhets bild
Bild

Det är grenrörs kris uppe i sunne förtillfället :?
Vet inte riktigt vad jag ska göra än, men nått blir det vel iallafall
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Hansen »

Ser ju riktigt bra ut :D, vad har du för effekt planer ?
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av haank »

En så rapp 500hk motor som möjligt är vel vad jag hoppas på. Utan misständningar och med riktig gnista.
Så mycket hästar som möjligt med så liten turbo som möjligt.

Vissa snackar ju botten drag, de spelar ju ingen roll om den bli ännu klenare under ca 4000 för även om man bygger vissa delar för bättre bottendrag så blir det ju inge drag ändå va.

Vad tror du om det :)
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Hansson
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 21:05:25
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1989
PostOrt: S-viken
Land (Country): Sverige
Ort: Sandviken

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Hansson »

Riktigt fränt bygge! Rejält och snyggt bränslesystem.

Ska försöka fixa några fler spolar åt dig för dom är kass redan i en original motor. Har liggandes på jobbet tror jag :roll:

Mvh/Peter (vag mek)
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Hansen »

haank skrev:En så rapp 500hk motor som möjligt är vel vad jag hoppas på. Utan misständningar och med riktig gnista.
Så mycket hästar som möjligt med så liten turbo som möjligt.

Vissa snackar ju botten drag, de spelar ju ingen roll om den bli ännu klenare under ca 4000 för även om man bygger vissa delar för bättre bottendrag så blir det ju inge drag ändå va.

Vad tror du om det :)
hehe ja det är bara söndagsåkare som kör under 4000 varv :D så man vill ju ha effekten ganska högt upp :twisted:
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av haank »

Hehe ja presis, men de finns ju ingen 4 cyl motor igentligen som lever apa under 4000 :D

Till er som följer min tråd tänkte jag fråga om ni kan komma på olika saker som skulle kunna börja spöka för mig, kom gärna med problemet och sen en eventuell lösning.

Tex Är lite osäker på om det blir för mycket övertryck i orginaltanken nu när ventialionen är modifierad. Eller ventileras de genom tanklock kanske?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Hansson
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 21:05:25
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1989
PostOrt: S-viken
Land (Country): Sverige
Ort: Sandviken

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Hansson »

[quote=
Till er som följer min tråd tänkte jag fråga om ni kan komma på olika saker som skulle kunna börja spöka för mig, kom gärna med problemet och sen en eventuell lösning.
[/quote]

Antar att du menar mig. Var inte meningen att kritisera på något sett, :cry: utan VAG har mkt problem med spolarna.
Kollade på jobbet idag men jag hade bara 2st röda (nya modellen) och 4st utan gammla modellen liggandes.
Men jag skriker till så fort vi byter nån motor så får du reservspolar av mig. ;)

Har du kabelskor till kontakterna?

Mvh/Peter
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Henrik »

Usch. Det det är ju mycket som kan strula, bästa är nog att köra in den, och sortera det som kommer efterhand. Men tycker ditt bygge håller hög nivå, precis som många andra här på tcs! Kul även med lite egna lösningar på byggena. Vet inte vad som hänt, men kul att det fokuseras lite mer på projektbilar än tidigare! Finns ju en drös roliga gt4or som uppdateras varje dag! (min är ju "klar" så den är de inte lönt att skriva om :roll: )
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Skriv svar