Corolla (K11) 1998, hatthyllebygge.

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Totto
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 23:47:31
Bilmodell: 2st Corollor, 98 +06
PostOrt: KARLSKRONA
Land (Country): SWE
Kontaktperson: Mig
Ort: Karlskrona

Corolla (K11) 1998, hatthyllebygge.

Inlägg av Totto »

För ett tag sedan byte jag Toyota, till en *host* Corolla 1998. De grymma varianten med 3D & 1,3L motorn! :lol:
Bilen är som sagt en 1998 & hade vid inköp gått 4500mil, köpesumman var 13,5K... Så kunde inte låta bli.
I alla fall.

Denna helvetesrejser saknad stereo & hatthylla vid inköp.
Stereo åkte i bums, men hatthylla då?
"-Ah, skroten" Tänkte jag, men så f-n heller! Inte redo o ge mellan 500-800kr + frakt för en bit pressad papp! Så, efter lite funderande, bestämde jag mig att bygga en egen från scratch.

Började med att malla formen på kartong, skar ut en "provhylla" i cellplast som jag sedan finjusterade, slutligen mallade jag av denna på en bit 12mm plywood. Sen iväg o tigga divinycell, polyester. sen va det bara att köra igång (har aldrig jobbat med plast & divinycell innan).

Här följer några bilder på jobbet+ kort beskrivning:
Bild
Divinycell, skiva mm grovt tillsågat

Bild
Divinycellskivor + plyfaskivor som ska bli "huvarna" till talarna

Bild
"Huvarna" ihoplimmade och klara för att bli tillskurna. Använde vanligt kontaktlim

Bild
Alla divinycelldelar tillskurna & fastmonterade med SikaBond-T2

Bild
Allt passar fint, så bara o köra vidare

Bild
Plasten har åkt på & ska bara slipas ner & spacklas till. La bara ett lager glasfiber

Bild
Färdigslipat! Spacklade 2ggr med Plastic Padding:s Elastiska superspackel + slipade, sist på med 2 lager sprutspackel & slipning med 600 papper

Bild
Kom på att jag hade en stor bit högtalartyg som låg o skräpade. Köpte en 1L burk med vanlig kontaktlim, kladdade på med pensel & stiftade fast kanterna med rostfria klammer.

Bild
Blev KANON bra!

Bild
..och så var det klart! Tur man har en kompis som flockar! :P

Summering
Blev kanske lite mer jobb än jag tänkt från början, e lite kräsen.
Rent ekonomiskt kan man säga att jag fick betala runt 1000kr i material, då fick jag ändå divinycellen, glasfiber & polyestern. Dessutom betalade jag bara för materialet vid flockningen, då det som sagt var en kompis som gjorde det & han såg det som ett övningsobjekt. :D
Tyvärr lite luddig med arbetstiden, då jag tog det när det fanns tid emellan allt jobb med båtar i våras. Nån timme här o där.

Och för er som undrar:
Elementen som jag monterade är Polk-Momo MMC525 5.25" Coaxialer , med externa delningsfilter som skruvades under hyllan mellan ribborna som förstärker upp. Blev hur bra som helst!
Spec på dom hittar ni här:
http://www.polkaudio.com/caraudio/produ ... nt/mmc525/
Senast redigerad av Totto den sön 07 jun 2009, 00:27:38, redigerad totalt 2 gång.
Driver
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 17:53:46
Bilmodell: Celica st 182
Årsmodell: 1990
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Corolla (K11) 1998, hatthyllebygge.

Inlägg av Driver »

Såg ju riktigt nice ut :)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Corolla (K11) 1998, hatthyllebygge.

Inlägg av Fnys »

vart riktigt snyggt!
aldrig jobbat med högtalartyg men är det så elastiskt att du slapp skarva och klippa utan bara "tryckte" dit det?

jättebra guide också med bilder och text! :thumbup:
tycker den borde läggas in under forumet FAQ, guider och tips som "högtalarbygge i hatthylla" eller liknande...
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Corolla (K11) 1998, hatthyllebygge.

Inlägg av cheetah1 »

Snyggt! :o Ser ju fö fan helt original ut, ju.. :D Bra jobbat!
Användarens profilbild
Totto
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 23:47:31
Bilmodell: 2st Corollor, 98 +06
PostOrt: KARLSKRONA
Land (Country): SWE
Kontaktperson: Mig
Ort: Karlskrona

Re: Corolla (K11) 1998, hatthyllebygge.

Inlägg av Totto »

Fnys skrev:vart riktigt snyggt!
aldrig jobbat med högtalartyg men är det så elastiskt att du slapp skarva och klippa utan bara "tryckte" dit det?

jättebra guide också med bilder och text! :thumbup:
tycker den borde läggas in under forumet FAQ, guider och tips som "högtalarbygge i hatthylla" eller liknande...

Tack. :)

Jadå, var faktiskt lättare än jag trodde att få det över hela ytan. Fick jobba snabbt dock. Kunde ju inte lägga kontaktlim på bägge ytor som man "ska" göra utan bara på plywooden. Började med att (som man ser på bilden) häfta fast den raka sidan innan jag strök på lim. När limmet väl började torka så följde jag bara systematiskt (och snabbt) ytan; stiftade en rad innan och efter varje veckning så att tyget följde konturerna utan att bubbla sig. Ungefär som man gör när man sätter på vinyldekorer/solfilm kan man säga. ;) Lät limmet torka ordentligt innan jag renskar. Stiftade även fast en plastlist på den delen som är mot rutan för att slippa släppningar i framtiden.
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Corolla (K11) 1998, hatthyllebygge.

Inlägg av Hansen »

blev riktigt snyggt
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Skriv svar