GT-4 - Gatbil

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av Fnys »

k-len skrev: Bild

Savage fronten är mer som en läpp, som kräver en cs front för att göra sig rättvis. Enligt mig enda snygga lösningen på frontspoiler till celica.
Håller med dig avg savagefronten. Passar mycket bra till resten av bilens linjer :thumbup:
...men är det en hel front eller bara en "läpp" som man köper? På bilden kan dom ju spacklat ihop läppen och fronten fast då borde dom nog spacklat ihop fronten med sidoskärmarna också kanske :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av Henrik »

är det connys gamla bil?
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

De gamla fälgarna är 16" med 205/55 däck.

Fnys: Som det står i texten du citerade så är det bara en läpp. Går att montera på alla celicor men den ser förjävlig ut på en gti eller en ST front.

Men på CS fronten är den snyggaste av alla fronter som finns att tillgå=)

Mini update:

Besiktade bilen idag istället för på fredag. Blev att besikta den 10 mil bort men det var enda stället som hade tid, så det fick bli så.

Anmärkning på att vänster frambroms ligger på lite. Men med tanke på att bromsbeläggen är sopp-slut så käns det inte så farligt, samt fick jag på höger framblinkers. Verkar som den är glapp för den fungerar till-och-från.

Hursomhelst så ser jag det som en mycket lyckad besiktning, då avgasvärdena var:
CO: 0,0
CO 2500: 0,0
HC: 000
Lambda: 1,02

MEN, påvägen hem så gick det ju lite för fort kan man säga, hittade en 9-3a som trodde sig ha något att komma med. Körde om han samtidigt som han körde om en annan bil, så det gick lite fort. Så plötsligt har jag blåljus i backspegeln.

Bara stanna och dra en snyftare så jag fick behålla kortet, men fick 2000kr i böter för att jag låg för nära framförvarande bil.

En dag som varit blandat med gott och ont kan man säga.

Hade tänkt jag skulle svetsa ihop min första dämpare idag men är ensam hemma med yngsta dottern så det får bli imorgon, då jag även ska monterade tillbaka min 3" downpipe så jag märker att katten som sitter i nu stryper en hel del.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av SHySwe »

k-len skrev: ...
samt fick jag på höger framblinkers. Verkar som den är glapp för den fungerar till-och-från.
...
Låter inte som ett fel?... :wave:
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Henrik:
Stämmer bra, det är connys gamla.

Srylul: haha :-P
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av GT4-Force »

snygg front liknade pakfeifer´s lite :) vet du vart man kan köpa den läppen?
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Ska jag vara ärlig så hittar ser jag ingen skillnad på pakfeifer och savage fronten då jag jämför bilder.

köpte min från staterna. Vet inte var man hittar savage fronten tyvär, hittade en som hade en över på alltrac.

Såhär i efterhand hade jag likväl kunnat köpa en pakfiefer då dessa säljs i sverige.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Detta är då mina sidokjolar. Ska absolut inte påstå att jag tycker dessa vore snyggaste på marknaden, men jag tycker de duger och jag hade de liggandes.

Original är det utan luftintag vilket jag tycker är dumt då formen känns som byggd för att innehålla ett intag.

Därför grovkapade upp ett hål som jag tyckte följde linjeena någorlunda(får slipa rakt senare).
Bild

Därefter klippte jag iordning en kartongbit som får aagera stöd då jag plastar "kollektorn".
Bild

Sedan platsade jag ett varv på "kollektorn". Lite tunt på ett ställe men det var så svårt att rolla på kartongen utan att det skulle svikta, så första lagret får bli lite luftigt/tunt. Så kan jag plasta stadigare senare.
Bild

Tanken är sedan att plasta på ett rör i nederkant av luft
"kollektorn" som jag sedan kan fästa en dammsugarslang på, som sedan kan riktas mot baksidan av bromsen på vardera sida.

Nu ska jag i ärlighetens namn inte säga att jag tror det gör någon praktisk skillnad, speciellt inte för min körning, men fakeade luftintag har jag svårt för. Funktion ska det vara, sedan om man använder funktionen eller inte skoter jag i (typ som alla extrema dowbforce vingar på gatbilar vars ägare aldrig kör bana)

Långt inlägg för 3 små bilder.
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av JohanRocker »

Härligt projekt! tråkigt med polisen men men drabbar ingen fattig! hehe :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Blev ingenting med savage fronten, så det blev en pakfiefer.

Kan dock meddela att den har värdelös passform, så jag måste kapa den på mitten och bredda den, samt kapa jack på sidorna så jag kan "böjja ihop" den.

Märkte när jag provmonterade den även att den bygger mindre på höjden än vad mina sidokjolar gör, vilket kommer se dumt ut i mina ögon, så jag ska försöka kapa den på mitten/längden så jag kan höjja den så bilen ser plan ut då den står på marken.

Skall ut nu och börja plasta en sidkjol för bättre passform framtill, återkommer ikväll med lite byggbilder.
Skriv svar