GT-4 - Gatbil

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av Fnys »

Tycker slutresultatet blev grymt bra. Hoppas få se den i verkligheten någon gång :-)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Styr upp en träff som inte är mer än 100 mil bort så löser det sig:)

Tackar alla för berömmet:)

Några tips på vad jag ska göra med den? En kompis tycker att jag ska sänka den, men jag vet inte om den borde vara mycket lägre.... Nu kan jag åka på grusvägar och sladda, åka över fartgupp utan att det skrapar osv.

hade förvisso vare schysst med coilisar, men då ska det skruvas upp och ner hela tiden.

Förslag på nya mods? Förutom det uppenbara (bakspoiler, större turbo och ett nytt sprut)
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av JohanRocker »

Otroligt snyggt! detta skulle passa på min carlos sainz! grymt duktig! :thumbup:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Kör väll en liten update igen, då en väldigt liten.

Har två blanka däck på bilen då fälgarna kommer ifrån min GTI, så de va "lite" slitna fram.

Fick tag på 4st begagnade däck för rätt peng, 6mm kvar på alla, inte snedslitna och ser bra ut.

Skall krängas på fälg på måndag så då slipper man tänka på polisen hela tiden.

Passade på att fylla i lite däcktext då jag tycker sådant är snyggt, och fyllde även i rotationsriktningen då jag intalar mig att det inte är så vanligt att man göra det, så då är det klart jag måste pröva=)

Bild

Och en bonusbild på tempmätaren i garaget, under tiden jag lackade.
Bild
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Än är man inte klar. På en av bilderna ser det ut som att jag har en större vinge på bilen, vilket jag tyckte såg ut att passa ganska så bra. Så jag bestämde mig för att pröva bygga om originalet, fast betydligt högre.

Ska även ha kvar sidorna av orginalvingen, och försöka göra en "mjuk" övergång till den höga delen på bakluckan.

I mitt huvud ser det bra ut, på bilen ser det knäppt ut, men när jag plastat klart får vi se hur det blir. GÅr det åt helvete så skruvar jag tillbaka originalet, inte mer med det.

Ursäktar på förhand för snea bilder. Har inte lärt mig telefonen, och är inte itnresserad av att lära mig den då jag är emot smartphones....

Kapat lite och lagt in 18/15cm höga spåskivor i kanterna, har även kapat bort orginalbenet i mitten.
Bild

Börjat plasta igen mittenpelaren samt lagt på första lagret väv på benen.
Bild

Såfort jag fått lägga på en 3-4 lager så är planen att jag skruvat bort skivorna och plastar från utsidan 4-5 varv. Därefter får jag plasta ändarna/rundningarna sågott det går. Hoppas då även på att kunna göra övergången "mjuk" från den höga delen på bagaget, till de låga på sidorna.

Har inte riktigt övertygat mig själv att det kommer bli bra, men jag måste pröva.

Hittade även en GTI front i källaren som jag funderar på att bygga någont typ av bakspoiler av.. itne riktigt bstämt mig ännu men, den som lever får se=)
Bild
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av Fnys »

Det finns ju några som satt på supra-vingen på sina GT4:or och jag tycker dom passar riktigt, riktigt bra med resten av bilens linjer. "Vingfenorna" var dock bortplockade.
Jag har också varit sugen på en högre vinge som passar med "sidfenorna" kvar. Lekt lite i Photoshop men hur jag än ritat så ser det fult ut... tror man måste ändra formen på alla 3 vingdelarna :-\
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av Fnys »

... bara för det så var jag tvungen att söka lite och titta vad jag hittade! :O
Bild
Bild
PRECIS det jag pratade om och menade men den här såg riktigt bra ut! Är det någonting liknande du tänker försöka med?
Tror att vingen kan komma från en T20... någon som kan bekräfta?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av Dale »

Ingen orginalvinge till T20 iaf.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Exakt sådär jag tänkt mig i mitt huvud :-D
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av Glenn »

Tror det är en eftermarknadsvinge, det är garanterat inte T20 iaf precis som Dale skriver.

Jag var spekulant på en vit CS en gång i tiden där det följde med en vinge som var extremt lik den där, troligen var det just en likadan.

(Den CS'en saknade f.ö ABS, vilket tyder på att det var en bil avsedd för rally, men det faktumet och lite annat gjorde att jag inte köpte den.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar