Fabian - MR2 AW11 -87

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av Fabian »

tändningen är inte helt hundra, verkar som om ECUn inte acancerar tändningen själv...
en tur till falkenberg och tillbaka har det varit iallafall, på de kassa MSdäcken. trodde att slitbanan skulle separera från däcket, men det höll mot förmodan. jag tyckte att det var kass att köra på dessa så jag gjorde slag i saken och bytte ut dem mot lite finare varianter.

Bild

Bild

idag gick det sex timmar till att gno upp lacken litegranna, både cleaner och vax, så nu skiner bilen ordentligt!
inget som kanske syns på bilden, men lacken var ganska skitig tidigare.

Bild

jag gillar inte tre-ekrade fälgar egentligen, men dessa satt bra på bilen! original räknar jag inte som treekrat, de är triangelformade ;)
en säkning och få fason på A-stolparna sedan är den ganska färdig på utsidan! lacken är lite dålig på sina ställen, men fri från rost åtminstone.
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av Fabian »

ny handbromsvajer sitter nu på och bilen klarade ombes galant! växellådan har lärt sig hur den ska växla så nuförtiden görs det mjukt, verkar som om den hade glömt hur den skulle göra efter att ha stått still några år.
bränsleförbrukningen liter stadigt på 1liter/mil (tankar 32liter när den rullat 200miles)
blir till att byta bussningar i vinter, men det hör till åldern. Det är lite ostabilt runt 80 och över (miles per hour) och väldigt spårkänslig. är lite smått intressant att dansa över vägen så fort man kör över ett tjälskott.
Starleten har fått donera moccaratten från OMP så länge.
bromsarna tar förvånansvärt bra, jämnt och fint! har inte låst upp dem en enda gång sedan jag fick bort vinterdäcken och satte 15" istället.
när det är blött ute så går det fint att lägga upp den på ställ i rondellerna, kan gå ganska brett utan att snurra, vilket jag inte gjort ännu ;)
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av Fabian »

kollade min hastighetsmätare mot en annan bil idag, när min visar 75km/h så kör jag i 90.. inte undra på att jag körde om alla på motorvägen förut! :roll: så 80mph är egentligen 90mph... :shock: inte undra på att det kändes snabbt!
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
TGAW11
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:44
Bilmodell: MR2 Mk1
Årsmodell: 1985
PostOrt: Halmstad
Land (Country): Sverige
Ort: Halmstad

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av TGAW11 »

Hur går det med dina tankar på att byta till manuell låda? Jag slö-sökte på ebay och hitta detta för £50:
http://global.ebay.com/toyota_mr2_mk1_m ... 80354/item

Den och lite länkage på det, så har du lite att roa dig med innan vintern är slut.... ;)
Mvh,
Thomas Gustafsson
Toyota MR2 AW11, Bluetop, MAP
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ-GE
Toyota Previa XR30
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av MagnusS »

Är det inte läge att försöka samla ihop lite AW11:or i sommar igen:) Var o kikade lite på min idag där den står i vinteride :D
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av Fabian »

hej hej! jag har inte varit så aktiv här på sistone, det beror tyvärr inte på att jag varit och skruvat med MR2an, utan jag har tömt två garage och flyttat till ett... så nu har starleten nytt tak över sig, tillsammans med långlopps-opeln!
konvertering till manuell finns i tankarna, en AE92låda har jag liggandes, har läst mig till att det är armen på lådan som måste byggas om, annars samma. länkaget är det värre med, svårt att hitta komplett spakställ med vajrar, sen är det ju kopplingspedal och huvudcylinder som ska leta sig in i bilen...
först ska hjulupphängningarna ses över innan det blir aktuellt med låda.

en AW11träff tycker jag att vi kan ha! Någon gång i mars månad ställer jag på bilen, när brukar ni ta era i trafik?
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
TGAW11
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:44
Bilmodell: MR2 Mk1
Årsmodell: 1985
PostOrt: Halmstad
Land (Country): Sverige
Ort: Halmstad

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av TGAW11 »

Fabian skrev: ...länkaget är det värre med, svårt att hitta komplett spakställ med vajrar...
Du mena det här: http://global.ebay.com/toyota_mr2_mk1_m ... 04730/item
Fabian skrev: ....och huvudcylinder ...
Och det här:http://global.ebay.com/toyota_mr2_mk1_m ... 04722/item

Allt från samma säljare. Eftersom han skrotar MR2 Mk1 har han kanske en kopplingspedal också. ;)

Annars håller jag med om att det vore kul att träffas, varför inte ett vårrally? Det finns många fina vägar i norra Skåne. Jag ställer normalt på i början av april.
Mvh,
Thomas Gustafsson
Toyota MR2 AW11, Bluetop, MAP
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ-GE
Toyota Previa XR30
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av Hornlund »

Säg till om ni planerar att åka på någon väg som ligger lite mindre långt bort :oops:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av Fabian »

TGAW11 skrev:
Fabian skrev: ...länkaget är det värre med, svårt att hitta komplett spakställ med vajrar...
Du mena det här: http://global.ebay.com/toyota_mr2_mk1_m ... 04730/item
Fabian skrev: ....och huvudcylinder ...
Och det här:http://global.ebay.com/toyota_mr2_mk1_m ... 04722/item

Allt från samma säljare. Eftersom han skrotar MR2 Mk1 har han kanske en kopplingspedal också. ;)

Annars håller jag med om att det vore kul att träffas, varför inte ett vårrally? Det finns många fina vägar i norra Skåne. Jag ställer normalt på i början av april.
tackar för tipset! spakstället ligger här hemma nu, resten får komma med tiden :) just nu går tid och pengar till banbilen, det blir konstigt nog alltid som dyrast precis innan första tävlingen...
Med växellåda och spakställ så är jag halvvägs till en konvertering, kanske till hösten!

Hornlund-> om jag kör till Sundsvall med mr2an så hör jag av mig!
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av Fabian »

pärlan är påställd för i år!
en service och vaxning senare så invigdes säsongen med att köra till Elmia, första riktiga långturen med bilen. 60mil under dagen lär det ha blivit. Den trivs bra på motorväg, går som bäst runt 3500rpm, men manuell växellåda lockar något så otroligt nu...
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Skriv svar