Pipedreams: ST185 RWD, RIP

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Pipedreams: ST185 RWD på gång igen

Inlägg av Henrik »

Pipedreams skrev:
Henrik skrev:Håkan. Får jag ha sexuellt umgänge med din bil?
Varför inte. Det kanske skulle resultera i en roilgare bil åt tjejen än hennes vento som jag åkte på att rostlaga. Men jag vill inte höra några detaljer efteråt :? .
Ja de blir väl en korsning av något japanskt och något tyskt, med tanke på min läggning... Men vänta nu, din bil är ju redan en korsning :lol:
Nivån på forumets bilar sjunker ju knappast med denna.. Mkt häftiga ideer och lösningar..
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Pipedreams: ST185 RWD på gång igen

Inlägg av haank »

Ser ju väldigt bra ut, ser också ut som att du ha jämt litte jobb kvar :)
Har för mig jag läst nån spec på vad du tänkt dig i bilen i din gamla tråd men minns inte vad det stog där. Vore kul om du hade tid att speca upp litte grann. Helst ända ifrån bränslesystem dimentioner pumpar osv sen ända ut till avgasröret. Genom hela motorn alltså. Sprut också, smarta tillbehör till det? Nytt elsystem eller bygger om det gamla?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Pipedreams: ST185 RWD på gång igen

Inlägg av Henrik »

Pipedreams skrev: Jag har även sålt undan rullspjällen då de var väldigt klumpiga och tunga. Hittade väldigt fina spjäll från BMW m3 e46 istället som stämde väldigt bra med formen på celicans insugsportar så det behövs bara en enklare adapterplatta och lite portning för att få dit dom. Spjälldiameter 50mm.
Håkan, vad är det för cc mått mellan cylindrarna? Vill minnas att det är 90mm på spjällen?
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams: ST185 RWD på gång igen

Inlägg av Pipedreams »

Jag tog mig tid igår att skriva alla specar men blev utloggad pga inaktivitet och då försvann allt jag skrivit, suck. Får se om jag får tid nån annan dag.

Det är 93,5mm mellan de yttre portarna och 96,5 mellan de i mitten. Visst är det 90mm på spjällen men jag får en ny axel med rätt cc-mått till reglagearmarna och så gör jag ett nytt luftrör till tomgångsmotorn.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Pipedreams: ST185 RWD på gång igen

Inlägg av haank »

Å fy, de där är ju bara så störsamt. Jag har också vart med om det ett antal gånger. Har slängt in en rutin på att jag alltid kopierar hela matrialet innan jag postar på forum eller mailar med hotmail eller så. Om det är ett längre inlägg då. För de e ändå ofta de blir skit av det.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams: ST185 RWD på gång igen

Inlägg av Pipedreams »

Ja, jag kom på efteråt att jag också brukar göra så, men det var så länge sen jag skrev nåt så långt så jag glömde av det.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Pipedreams: ST185 RWD på gång igen

Inlägg av cheetah1 »

Bara markera allt och trycka ctrl-c ibland funkar också, om inte datorn havererar eller strömavbrott eller nåt. Lite enklare än att hålla på och spara och joxa..
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams: ST185 RWD, blir förmodligen ST205 RWD

Inlägg av Pipedreams »

Som många kanske sett så har jag sålt undan lite motordelar till 3s-gte. Det är för att jag snubblat över en helt annan motor att bygga på för att hänga med effektmässigt med andra bilar i byn. En bekant bromsade sin audi s2 till 785hk på hjulen härom veckan.
Och då den nya motorn är högre än 3S så får den inte plats lika långt bak som jag hade tänkt. Och då jag inte har lika mycket tid som jag tror att hålla på så tänkte jag spara in några timmar genom att ta hem en st205 från england och bygga på istället. Bara flytta över hjulupphägningarna från 185:an och sätta ratten på rätt sida. Jag tar hem en svart så slipper jag fundera på lack. Jag kommer förenkla hela konceptet med kylaren fram och ev en vanlig luftkyld ic.
Och den nya motorn då? Fortfarande Toyota och 4cylindrar men lite mer grov i rösten. Kommer låta nåt åt det här hållet:
http://www.youtube.com/watch?v=ITERmw45Aog

Motorn jag bygger på är en 3rz= 2,7l hiace. Den kommer strokas ner med veven från 2rz och med borrat block blir volymen 2489cc, 96mm borr, 86mm slag. Detta för att trivas bättre på höga varv. Ventilerna är lite större än 3s. 38,55mm in, 31,6ut.
Fick ju beställa hem en lite större turbo också. Det blev en sx850 med billetfräst 65mm kompressorhjul.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Pipedreams: ST185 RWD, blir förmodligen ST205 RWD

Inlägg av Johnny Blade »

Yeah! jag var lite orolig för att du skulle använda en BMW-motor. ;)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Pipedreams: ST185 RWD, blir förmodligen ST205 RWD

Inlägg av mortil »

Pipedreams skrev:Som många kanske sett så har jag sålt undan lite motordelar till 3s-gte. Det är för att jag snubblat över en helt annan motor att bygga på för att hänga med effektmässigt med andra bilar i byn. En bekant bromsade sin audi s2 till 785hk på hjulen härom veckan.
Och då den nya motorn är högre än 3S så får den inte plats lika långt bak som jag hade tänkt. Och då jag inte har lika mycket tid som jag tror att hålla på så tänkte jag spara in några timmar genom att ta hem en st205 från england och bygga på istället. Bara flytta över hjulupphägningarna från 185:an och sätta ratten på rätt sida. Jag tar hem en svart så slipper jag fundera på lack. Jag kommer förenkla hela konceptet med kylaren fram och ev en vanlig luftkyld ic.
Och den nya motorn då? Fortfarande Toyota och 4cylindrar men lite mer grov i rösten. Kommer låta nåt åt det här hållet:
http://www.youtube.com/watch?v=ITERmw45Aog

Motorn jag bygger på är en 3rz= 2,7l hiace. Den kommer strokas ner med veven från 2rz och med borrat block blir volymen 2489cc, 96mm borr, 86mm slag. Detta för att trivas bättre på höga varv. Ventilerna är lite större än 3s. 38,55mm in, 31,6ut.
Fick ju beställa hem en lite större turbo också. Det blev en sx850 med billetfräst 65mm kompressorhjul.

nu snackar vi :) vet du pratade om o bygga på en 205a då ja va o hämta motorn . men detta ska bli skoj och följa .
Skriv svar