5SGTE (in progress)

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

5SGTE (in progress)

Inlägg av zAmmE »

Ja då får jag väl ta och starta en ny tråd här då med mitt bygge som börjat ta en mjukstart nu. Bygger som sagt en 5S-GTE med 1999 5S motorblock och vev kombinerat med 3S-GTE gen3. Inte mycket mer att säga en det :D

Lite bilder då :

Bilen såg ut såhär när jag köpte den.
Bild

Så jag fick helt enkelt fixa till den lite men lite kosmetika :)

Resultatet blev helt ok:

Bild

Inte nog med det. Jag tröttna på orginalmotor och gick och köpte mig en T04e turbo och ett grenrör. 3" downpipe fick jag ju ha till detta :) byta ut soppapumpen till en walbro och fixa en ny fuelrail med 1000cc spridare. en BTR inhandlades också och nytt intercoolerkit (ebay). Fick låna polarens garage och efter en längre tid en beräknat fick vi startat bilen och jag kört hem den.

Bild
Motorn med T04an i.

Tog inte lång tid förrän det spruta vatten då jag glömde sätta klämman på vatten returen :). Även en kontakt till en spridare hade lossnat. Men sen gick det undan... tills jag kom på att jag ville ha mer och efter en del läsning på nätet tog jag beslutet att fixa en garage plats och riva ut motorn. Köpte kolvar och allt till 3S men kändes trist när alla sa att den inte orka så mycket. så skicka tillbaka kolvarna och la 500kr mellan så fick jag kolvar till en 5S istället. Hitta ett motorblock på skroten i Malmö för 500kr som var komplett med vev. bara handla :)

Sen gick det ett tag innan jag nu äntligen börjat få ihop allt. Motor lämnades in på MMR i malmö och dom fixa med allt. resultatet blev såhär:

Bild
87.5mm CP kolvar
Bild
Eagle stakar med ARP bultar. ARP bultar även till veven. ACL lager till hela bottendelen också.
Bild
Målat lite grejor :)

Så nu var det bara att börja sätta ihop den och det gjorde jag också. Fler bilder:

Bild
Målat motorn lite snabbt bara för syns skull!

Bild
Oljepump och vattenpumpen på.

Bild
Oljetråget testat så det passar. Fick ju modifiera lite för att få på det. Hade inga problem i alla fall med att ARP bultarna slår i skvalpskyddet i tråget.

Så längre än så här är jag inte kommer ännu men imorgon ska jag sätta på toppen och sen får jag se om jag får ta på det som behövs i helgen för att fortsätta.

Toppen som jag ska ha på:

Bild
Köpt komplett med 272 HKS kammar, HKS drev; större ventiler och HKS fjädrar. planslipad och portad för bättre flöde också.

Bild
Koppling köpt från ATS Racing i USA, deras svänghjul och Stage 6 koppling.

Dåså då ska denna mannen gå och lägga sig så man kommer upp i tid imorgon och kan sticka och leta grejor så man kan fortsätta skruva ihop motorn.
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av Glenn »

Trevliga bilder :)

..Det där med 3S vs 5S-block är ju iofs omdebatterat, "alla" gör ju misstaget att jämföra 3S-GTE-block från gen3 innan förstärkningarna (94-95), med 5S-block från gen4! ..jag är ganska övertygad om att 3S-blocken från gen4 är precis lika bra som 5S-blocken, eller antagligen bättre..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av Toyspeed »

Glenn, Vad är skillnaden mellan Gen 3 och Gen 4 3S blocken?
Jag är inte lika övertygad, 5S har jag valt oavsett
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av Glenn »

Det är ju inte riktigt klarlagt, men det är ju inte så troligt att man gjorde förstärkningar på 5S och struntade i dom på 3S, speciellt inte då 3S finsn som GTE.

ST205 fick ju dessutom förstärkningar i blocket under 1996 pga sprickbildningar, vet inte exakt var och hur dessa förstärkningar gjordes.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av Zerocool »

3s gen4 blocken är väl bara förstärkta vid pinnbulten vid vattenpumpen likaså 5s blocken är -98 och framåt. Sedan gjöt de säkert 3s gen4 bättre än gen3, men 5s ser ju helt annorlunda än 3s i vattenkanalerna, och där tror jag 5s är bättre starkare.
Så ser ingen som helst anledning att köpa ett 3s gen4 block när man kan köpa ett 5s för samma peng eller billigare. För då får man ett block man vet håller bäst, och man får 2,2l på köpet.
Sedan är det lite fix med 5s att få det lira som man vill, men är inte så farligt mycket mer jobb.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av GT4-Force »

trevligt bygge :) ska bli kul när den är klar.
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av Toyspeed »

Håller med.
Skillnaden som jag mätte upp är ju att cylinderfodren i 5S är mer än dubbelt så tjocka som i 3S
jag mätte upp 2,7mm på mitt spräckta 3S block. Och när vi försökte mäta på 5S blocket (Utan att såga sönder)
uppskattade vi att de låg mellan 7-8mm

Ser heller ingen anledning att "chansa" på ett senare generations 3S block när 5S är så hållbara.
och BILLIGA

Snyggt bygge! Kör på, och tveka inte att fråga om de är nått jag kan hjälpa dig med.
Om jag nu kommer ihåg.. Va några år sen nu =)
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av Hansen »

Kommer bli kanon det där =) håller på å bygger ihop min jag med som är liknande settup. kul att det blir lite mr2or med lite krut i,
Vad hade du tänkt för effekt på maskineriet då?
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
cat
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 05 mar 2012, 11:15:18
Årsmodell: 0
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av cat »

Läckert bygge, lycka till!
Avensis 2.2 D4D, 18", Trimchip, Sänkt mm.
Supra TT MKIV - Såld
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av JohanRocker »

Otroligt kul läsning! Grymt bygge
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Skriv svar