Stålplåt

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Stålplåt

Inlägg av cheetah1 »

Hallå i höstrusket!
När ni ska laga bilar, var köper ni er plåt då?
Stena Stål kunde bara sälja hela bitar, och det får man ju inte in i bilen med mindre än att man har en pickis eller ett släp..
Ska man ha en ensam plåtbit hemskickad kostar ju frakten lika mycket som 5 plåtar...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Stålplåt

Inlägg av Glenn »

Farsan gick in och köpte en hel plåt tokbilligt (utan kvitto iofs) på ett plåtslageri för typ 30 år sedan, den plåten lagade jag måånga bilar med sedan.

Dock är den borta efter div flyttar och nu när jag skulle rostlaga sist så kände jag inte riktigt för att krångla hem en hel plåt så jag tog den
enklare varianten, jag köpte plåt på biltema..

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... ark-79600/

129:- för en bit på 1000x500mm om man vill ha 0.7mm tjocklek, 139 för 0.9mm och 169 för 1.25mm.

Vet att även mekonomen sålde "småbitar" karossplåt förr, dock dyrare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Stålplåt

Inlägg av cheetah1 »

Hm, Biltema har alltså? Intressant. Inte så billigt iofs när en hel plåt på 1x2 meter kostar 270 kronor på stena, men å andra sidan, är det sånt besvär att få hem är det kanske billigare i slutänden ändå att köpa en liten bit. Räcker en bit till att laga upp två trösklar och lite småskador i hjulhusen? Vilken tjocklek ska man ha till trösklar?

Ytterligare OT: Micrajäveln jag fick tag på hade mätaren tillbakaskruvad. Blev rätt desperat till slut när bilen jag ville ha blev såld fem minuter innan jag ringde, så jag hoppade över att kosta på ytterligare en carfax för att spara pengar och tid, men när jag kom hem med bilen tog nyfiken överhanden. Mycket riktigt, mätaren tillbakaskruvad minst 11000 (elva jävla tusen!) mil, så istället för 17 har den gått över 28 i verkligheten... Menmen, håller den till min examen i juni så duger det. Känns inte bra att köra runt med hål stora som mina fötter (och jag har stora fötter) i ett helt år, så det får vi ordna åtminstone. Har redan kostat på en ny ruta (på blocketförsäkringen) och nya frambromsar från Biltema (säga vad man vill, men när beläggen bara nyper om en centimeter av skivan på varje sida gör det en helvetes skillnad med nytt, oavsett varifrån grejerna kommer)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Stålplåt

Inlägg av Glenn »

Ja, att köpa en hel plåt är ju billigare om man vill krångla hem den, jag orkade inte fast jag tänkte göra så först.

Tja, beror ju på hur stora hål du har, jag har använt kanske en tiondel när jag lagade min sidobalk.. framvagnsbalken lagade jag med 2mm plåt dock.

Jag skulle ha kört med 0.7 eller 0.8, tjockare blir betydligt svårare att forma tycker jag, och tunnare blir just lite tunnt.

Ang micran, har aldrig haft en nissan men 28k är ju inte så farligt, surt att bli lurad dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Stålplåt

Inlägg av Neblade »

Tjockare plåt, jobbigare att forma - lättare att svetsa.
Jag tycker allt under 1,0 mm är jobbigt att svetsa med MIG-svets, speciellt om det man ska fästa i är blästrat och lite tunnare än original.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Stålplåt

Inlägg av Glenn »

Fast där säger du ju emot dej själv, problemet är ju mer när man har olika tjocklekar, alltså tjock plåt mot tunn plåt, enklast är förstås om det är lika tjockt så kan man ställa in svetsen efter det.

Sen är det inga problem att svetsa i tunn plåt med mig/mag heller - om man har en bra svets.. vilket man ofta inte har hemma, min halvsunkiga svets har bar fyra effektlägen, proffsigare svetsar har ofta typ tio.. det gör ju att man ofta tycker att man vill ha ett effektläge som inte finns..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Stålplåt

Inlägg av cheetah1 »

Riktigt proffsiga svetsar har steglös inställning av både spänning och matningshastighet, och riktigt riktigt proffsiga svetsar har auto-sensing-funktioner så man bara grovinställer den, börjar svetsa, och vips så är den inställd av sig själv.

Själv har jag ingen migsvets, jag har bara en pinnsvets med en skrapstart-TIG-setup till. Å andra sidan går den ända ner till 5A, så jag har svårt att tänka mig att det finns nåt som är för tunnt för att svetsa med den, även om det ska erkännas att det tunnaste jag har svetsat hittills är 3mm..

Anyhow, köpte mig en 0,9-plåt på Biltema, men jag har inte hunnit ta tag i det än, för pappa gick bort för 2 veckor sen, så jag har varit upptagen med att bygga kista och urna till honom, samt att min praktikplats, som jag kände mig rätt tvungen att gå till, påvisade ett annat tydligt fel på bilen, nämligen att termostaten var kass, fanskapet blir inte varmt på 15 km. Eller blev, rättare än sagt, en biltematermostat och 4 liter glykol senare har nålen visst fastnat på nån magnet på mitten av skalan ser det nästan ut som. Hursomhelst, allt detta har tagit en del tid, så rostlagning har blivit underprioriterat. Ska försöka lappa ihop dom jävla hålen till helgen dock, när jag har några lediga dagar i samband med pappas begravning.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Stålplåt

Inlägg av cheetah1 »

Jo just det. Jag började kapa bort skiten och ångrade mig ganska snart. Är tillbaka i Karlstad utan Micra nu, och när jag kommer ner till julledigheten kommer jag antagligen skrota den.

Förhoppningsvis kan jag skrapa in lite skadestånd från besiktningsbolaget som tycker att "Fordonet har godkänts vid kontrollbesiktning" är rätt beskrivning av en bil som har ett golv på främre förarplatsen som bara sitter fast på 2 av 4 sidor, som saknar ett av sina bakre fjäderfästen nästan helt och tillika nästan helt saknar hjulhuset som fjäderfästet ska sitta i, som har ett 25 cm stort hål i golvet i den ena bakre fotbrunnen, samt som har ett bältesfäste på förarplatsen som "sitter fast" ungefär 20 mm från en avrostad kant på en grovt rostig balk. Samma rostiga balk som helst saknade anslutning till golvet, vars tvärgående balkar är tänkta att ta upp krafterna vid en påkörning från sidan. Med andra ord hade B-stolpen och bägge dörrarna kommit infarandes i kupén, mosat mig, och det påkörande fordonet hade förmodligen stått med framaxeln på golvet i min bil...

Mycket av skadorna var lagade med plåt så tunn att det brände hål omedelbart när man tände en TIG-båge inställd på 20A på den, svetsad med MIG-punkter mellan 5-10 cm ifrån varandra, så dåligt inbrända att vissa enkelt med handkraft kunde dras rakt ur basmaterialet, och alltihop sedan överspacklat. Även golven, som inte får spacklas. Det ska då vidare påpekas att när man knackade med en vanlig slagghacka på dessa plåtar ramlade spacklet av i bitar, eftersom det var mycket hårdare än plåten. Det kan med andra ord uppenbarligen inte ha gjorts. Sen var det stora delar av skadorna som faktiskt inte var överspacklade eller ens lagade över huvud taget, där lätt knackande gjorde dom 3 gånger så stora som dom ursprungligen såg ut.

Innan jag hänger ut firman ska dom få svara för sig själva till mig, men beter dom sig ohyfsat kommer nog inte bara ni, utan förmodligen hela tidningssverige få reda på vad dom har gjort. Alla landets tidningsreportrar är välkomna hem till min mor och ta egna bilder på eländet när jag väl gör storyn publik. Sköter dom sig dock och ger mig en vettig ersättning för skadan jag har lidit på grund av att jag litat på ett protokoll där det står "Fordonet har godkänts vid kontrollbesiktning" har jag försäkrat dom att det enda som kommer hända är att Swedac kommer ta ifrån den specifike besiktningsmannen sin behörighet och inget mer.

Har ni tips och råd är ni välkomna, men i övrigt sörjer jag min faktiskt ganska underhållande bils död i stillhet, och den enda välkommen på dess begravning (det blir två begravningar på ett och samma år, körigt) blir de närmast anhöriga. :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Stålplåt

Inlägg av Glenn »

Det är skitsvårt att få rätt mot besiktningsföretagen, troligen betydligt lättare mot bilverkstan.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar