rostfri svetstråd till migsvets från biltema

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

rostfri svetstråd till migsvets från biltema

Inlägg av kribbe »

Tänkte senare kanske ge mig på att bygga eget avgassystem i rostfritt.

Om man ska MIG/MAG svetsa ( lär mig aldrig vilket man igentligen svetsar med) kan biltemas rostfria svetstråd vara något att använda?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... ri-174668/

Har möjlighet till TIG med men då får jag köpa en tub gas till det med
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: rostfri svetstråd till migsvets från biltema

Inlägg av cheetah1 »

Säkert inget större fel på den. Den är ju specad, så då borde det ju vara okej grejer.

Angående MIG/MAG, har inte riktigt lyckats lära mig vad som är vad heller, det mesta jag har lärt mig är från nätet på engelska, och dom har ju nåt dom kallar för gas shielded flux core wire, jag trodde det var det som var MAG, men så var det tydligen inte. Vissa menar på att sålänge man använder CO2 i gasen är det alltid MAG, men det gör man ju alltid sålänge man svetsar stål, så när är det då MIG? Alu svetsar man ju med ren Argon, så det är väl det som är MIG då?

För övrigt rekommenderas det att man svetsar med trimix (lite Helium i) när man miggar i rostfritt, men jag har aldrig provat, så jag vet inte hur det funkar varken med eller utan.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: rostfri svetstråd till migsvets från biltema

Inlägg av Glenn »

MIG och MAG beror ENBART på vilken gas man använder, använder man en inert gas så är det MIG, om man använder en aktiv gas är det MAG.

Argon är en inert gas, medans CO2 är en aktiv gas.

Nu svetsar man ju i normalfallet stål med en gasblandning som består mestadels av argon och sen en del CO2 (plus lite andra gaser) (AGA's namn på gasblandningen i fråga är Mison.) Och efterssom blandningen då innehåller en aktiv gas så blir det alltså MAG.

Svetsar man aluminium använder man normalt sett ren argon (eller möjligen argon+helium) som är en inert gas, vilket gör att det blir MIG.

Att använda flussfylld tråd vete fanken vad det blir för då har man ju ingen gas alls.. det brukar inte bli speciellt bra heller, även om jag sett svetsar gjorda med (högkvalitativ) flusstråd som knappt gått att skilja från vanlig MAG, å andra sidan brukar dte se ut som skit, och det har det även gjort när jag testat flusstråd själv.


Rostfritt ska ju svetsas som MIG, men det fungerar att använda mison också, dock blir dte väl inte helt bra, dessutom har jag läst att svetsfogen kan rosta då, jag vete 17 hur det går till dock.

Egentligen ska man väl ha rotgas också, det har man iaf när man TIG'ar.. det är väl afaik för att skydda smältan på "andra sidan".

Jag har testat lite genom att bara byta tråd till rostfri i svetsen (med Mison 25 i flaskan) och testat att punkta ihop lite skrotplåt av RF, det blev hyfsat, även om plåtarna slog sej rejält (fast det berodde knappast på gasen), har även testat att svetsa aluminium med samma svets och samma gas, det gick extremt dåligt..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: rostfri svetstråd till migsvets från biltema

Inlägg av kribbe »

Så i slutändan så behövs ändå annan gas till det rostfria då.
Då är det nog lika bra att skaffa en tub annan gas till TIGen och få finnare svettsar istället. :)
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: rostfri svetstråd till migsvets från biltema

Inlägg av Johnny Blade »

Jag provade rostfri tråd när jag svetsade avgasröret till mopeden.
Det verkar som om man får justera ner både gas och trådmatning ganska mycket,men det funkar.
Jag använder kolsyra.
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: rostfri svetstråd till migsvets från biltema

Inlägg av Glenn »

Nu hade jag just en diskussion om det med "fel" gas till rostfritt på MIG/MAG, och en eprson tyckte då att det är bara ytan som kommer att rosta, om man slipar bort ytan på fogen går det bra att svetsa med mison också, han hävdade även att även proffs kunde köra RF med mison18 (mison25 är det man har normalt sett dock).

johnnyblade: Såg ju bra ut det där, mycket bättre än när jag testade, fast jag labbade inget med gasflöde eller trådmatning heller, och min svets har bara fyra effektlägen :/
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: rostfri svetstråd till migsvets från biltema

Inlägg av cheetah1 »

Koldioxid tillför väl kol och syre till fogen antar jag, vilket antagligen ökar rostbenägenheten. Men som du säger är det ju ytan man skyddar.

Angående rotgas, det finns flussmedel, tillexempel http://www.solarflux.com/ man kan använda istället. Risken för högtemperaturkorrosion inuti rören blir nog rätt stor utan, skulle jag gissa. Angående MISON är det AGAs varumärke på gaser som skyddar mot höga ozonmängder från svetsbågen, och alla skyddsgastyper går att få i MISON-utförande, tillexempel MISON Ar för ren argon. Själv använder jag dock inte AGAs flaskor, utan AlBee, som känns mer prisvärt för mig som inte svetsar så mycket. Ska du bara TIG:a lite ibland känns det vettigare, enligt min uppfattning, än att hyra en flaska.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: rostfri svetstråd till migsvets från biltema

Inlägg av kribbe »

cheetah1 skrev:Koldioxid tillför väl kol och syre till fogen antar jag, vilket antagligen ökar rostbenägenheten. Men som du säger är det ju ytan man skyddar.

Angående rotgas, det finns flussmedel, tillexempel http://www.solarflux.com/ man kan använda istället. Risken för högtemperaturkorrosion inuti rören blir nog rätt stor utan, skulle jag gissa. Angående MISON är det AGAs varumärke på gaser som skyddar mot höga ozonmängder från svetsbågen, och alla skyddsgastyper går att få i MISON-utförande, tillexempel MISON Ar för ren argon. Själv använder jag dock inte AGAs flaskor, utan AlBee, som känns mer prisvärt för mig som inte svetsar så mycket. Ska du bara TIG:a lite ibland känns det vettigare, enligt min uppfattning, än att hyra en flaska.
Som sagt när allt kommer omkring så är det nog bäst att köpa rätt gas till TIGen för rostfritt, även om det inte kommer bli mycket så kommer jag nog börja svetsa mer rostfritt med TIGen om där är gas hemma. Är det inte sen samma gas man använder när man svetsar aluminium som till rostfritt?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: rostfri svetstråd till migsvets från biltema

Inlägg av cheetah1 »

Med TIG? Jo, i princip Argon till allt, med några undantag (koppar samt aluminium med DC svetsas med ren helium, finns även några andra idéer där folk använder kväve och väte och grejer, har inte satt mig in i det). Men som sagt, solar flux eller motsvarande på insidan ger garanterat bäst resultat om du vill slippa krångla med rotgas.
Skriv svar