Materialval

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Materialval

Inlägg av cheetah1 »

Tja!
Heeeelt j-a off topic:
Ni som kan, skulle ni rekommendera att jag bygger glidskydd till stegen (till sotaren) av:
Vanligt bonnjärn som jag sedan skickar på galv (har rätta grejerna för att svetsa och materialet är billigt, men galvningen kostar)

- eller -

Rostfritt (som jag måste köpa nytt tillsatsmaterial för att svetsa och materialet är dyrare, men kräver ingen efterbehandling)

Skillnad i hållfasthet? Vad kostar det att skicka relativt små grejer på galvning? Svårare att svetsa rostfritt än bonnjärn (TIG)?

Ska sitta på vindskivan på gaveln på ett 15° snedtak, och jag kan för mitt liv inte hitta några färdiga, så det blir en egen konstruktion av lite plattstång. Har inte riktigt kommit på hur jag ska bocka den än, men det borde väl gå att göra mot nåt järnrör eller nåt, tänker jag (värma först, förstås)..
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Materialval

Inlägg av Glenn »

En sak vet jag iaf, ska man galva mindre mängd prylar ska man kolla hos flera företag, det kan skilja enormt mycket, vissa har nämligen nån "startkostnad" som är ohemult hög, och anpassad efter företag som gör mycket saker, medans vissa kan tänka sej att slänga ner "lite småprylar" i badet samtidigt som någon annan och ta en mer normal summa för det.

Rostfritt är ju alltid rostfritt, och har man TIG är det afaik inte svårare att svetsa än svartstål, men varmgalvat håller ju utan tvekan det med.

Är väl lite jobbigare att bocka RF dock ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar