Sida 2 av 2

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Postat: sön 12 feb 2017, 23:29:32
av Glenn
Tja, jag vete fanken om ST185 är mer svårmeckad egentligen, alla tre generationerna är ganska lika uppbyggnadsmässigt tycker jag nog, självklart är det lite bökiga bilar, precis som det ALLTID blir när man i efterhand knölar ner större motor och fyrhjulsdrift i ett befintligt chassi..

När jag lämnade in min ST205 på kamremsbyte hos toyota (lokala toyota skickade ut ett erbjudande om kamremsbyte för X antal tusen, och glömde det sedvanliga "gäller ej fyrhjulsdrivna bilar") och kom och hämtade den i slutet av dagen så sa dom rakt ut att det hade varit ett heldagsjobb för meken, och han hade knappt hunnit klart.. och att "Det var allt ett väldigt bra pris du fick där" :)

ST185 har dessutom en betydligt enklare konstruktion i framvagnen, på gott och ont, fördelen är som sagt att den är lättmekad och innehåller billiga delar, nakdelen är attd en är sämre väghållningsmässigt, superstrut (som ST205 har, och även vissa ST202, typ svensksålda) är ju bra, men till och med TTE gick ju tillbaka till mcpherson under säsongen för att det var för bökigt att mecka med den i fält.

Den största fördelen med ST205 på det sättet är nog att det är enklast att få tag på delar till den, jag har iofs inte behövt köpa mycket till min (speciellt inte på senare år), men jag har ju en ST202 också och toyota har haft i princip allt jag behövt på den, tyvärr dyrt som fan då men iaf.


Ska man välja just en ST185 är det väl för att man gillar den karossen bäst, jag är personligen väldigt förtjust i den "organiska" designen som både T18 och T20 (och även Supra MkIV) har, och jag gillar generellt flipplysen, det saknade jag när jag köpte ST205'an, å andra sidan är inte flipplysen så modernt, det känns 80tal, på gott och ont.

Det finns mycket kunskap om bilarna, just GT4orna ägs ju i princip enbart av entusiaster, och ST185 finns ju i hela världen, ST205 finns ju inte i USA så där tappar man ju den engelskspråkiga kunskapskällan dock, men det ärm sällan man INTE kan få hjälp, förr i tiden var det GT-four mailinglistan, nu är det väl diverse forum som gäller, jag brukar mest fråga här eller på 6gencelicas, men det är ju för T20.

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Postat: mån 13 feb 2017, 10:17:01
av JPH
Rent statistiskt är det nog tyvärr så att de flesta GT4:or, oavsett generation, är mer eller mindre skruvade/moddade och inte så konstigt heller egentligen, när man tänker efter. Man kan göra så mycket med turbomotorer som man inte kan med sugmotorer och Toyota fick verkligen till de när de tog fram GT4:orna. Det finns en rejäl "marginal", om du så vill, för trimning och då blir det ofta svårt att låta bli. För vem vill inte försöka få ut mer bara för att det går liksom?

Jag får väl erkänna att när jag provkörde den st185:a jag nu äger så föll jag direkt. Hjälplöst! Jag hade faktiskt aldrig kört en turbobil tidigare och hade inget att egentligen jämföra med, så föga förvånande blev jag omedelbart såld på den. Det var väghållningen, som jag uppfattade som närmast gudomlig. Allt var distinkt och bilen svarade omedelbart och precist och den gjorde som jag ville, varken mer eller mindre. Trots att turbon inte var moddad och bara laddade med originaltryck på 0,5 bar tyckte jag det kändes som att jag satt på en jetmotor och känslan när turbon spolade upp fick mig att rysa helt enkelt.

Att valet föll på en st185 kom sig av att jag under en tid tävlat som kartläsare i historiskt rally. Emellanåt dök det upp st185:or - cs-modelln dock - på tävlingarna och jag tyckte bilarna var helt grymma. Kanske var det något med designen också? Jag tyckte helt enkelt de var både snygga och kraftfulla. Nästan samma känsla som när jag under värnplikten stod öga mot öga med ett viggenplan på backen. Det var något djuriskt kraftfullt över dem.

Jag lär nog aldrig kunna se nyktert och objektivt på Gt4:an. Jag är hjälplöst förälskad i den :P

P.S. Som ni säkert redan noterat vann ju Latvala Svenska rallyt igår, i en Yaris. Vem vet vad Toyota har i bakfickan? Om de skulle komma ut med en ny generation GT4 vet jag en som kommer bli religiös.

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Postat: mån 13 feb 2017, 15:43:06
av Menoxz
JPH skrev:Rent statistiskt är det nog tyvärr så att de flesta GT4:or, oavsett generation, är mer eller mindre skruvade/moddade och inte så konstigt heller egentligen, när man tänker efter. Man kan göra så mycket med turbomotorer som man inte kan med sugmotorer och Toyota fick verkligen till de när de tog fram GT4:orna. Det finns en rejäl "marginal", om du så vill, för trimning och då blir det ofta svårt att låta bli. För vem vill inte försöka få ut mer bara för att det går liksom?

Jag får väl erkänna att när jag provkörde den st185:a jag nu äger så föll jag direkt. Hjälplöst! Jag hade faktiskt aldrig kört en turbobil tidigare och hade inget att egentligen jämföra med, så föga förvånande blev jag omedelbart såld på den. Det var väghållningen, som jag uppfattade som närmast gudomlig. Allt var distinkt och bilen svarade omedelbart och precist och den gjorde som jag ville, varken mer eller mindre. Trots att turbon inte var moddad och bara laddade med originaltryck på 0,5 bar tyckte jag det kändes som att jag satt på en jetmotor och känslan när turbon spolade upp fick mig att rysa helt enkelt.

Att valet föll på en st185 kom sig av att jag under en tid tävlat som kartläsare i historiskt rally. Emellanåt dök det upp st185:or - cs-modelln dock - på tävlingarna och jag tyckte bilarna var helt grymma. Kanske var det något med designen också? Jag tyckte helt enkelt de var både snygga och kraftfulla. Nästan samma känsla som när jag under värnplikten stod öga mot öga med ett viggenplan på backen. Det var något djuriskt kraftfullt över dem.

Jag lär nog aldrig kunna se nyktert och objektivt på Gt4:an. Jag är hjälplöst förälskad i den :P

P.S. Som ni säkert redan noterat vann ju Latvala Svenska rallyt igår, i en Yaris. Vem vet vad Toyota har i bakfickan? Om de skulle komma ut med en ny generation GT4 vet jag en som kommer bli religiös.
Har inte kört något direkt sportigt med turbo.Men jag tycker om ketchup effekt. För min del har det varit vanlig n/a v6 på 3 liter och n/a v8 på 7 liter eller något, soppar dricker den inte, utan frihet.
Ja jo, lite trimmade får man nog leva med. Det kostar att trimma, så får väl tänka så. Men att utföra det själv skulle betyda för mig.
I eftermarknadsprodukter skulle jag tänka mig att man kollar på allmäna styrningen, då det nämnts i diverse forum att den är understyrd.
. Har inte tänkt och analyserat på det hela med understyrning och överstyrning så mycket när jag kört diverse bilar. Och dom små hetlevrade tillfällena jag har gasat på har det varit med Corollan, händer inte så mycket med dom stegrande ponnisarna man tackar. Men den känns stabil i kraftiga styrningar och kast i mitt tycke.
Först måste jag bygga upp lite till i sparkonto dock innan bilköpet kommer.
Men vem vet, kanske blir ett impulsivt banklån på ett klipp som jag inte kan motstå innan jag kommit dit :oops: :)

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Postat: mån 13 feb 2017, 19:20:14
av Bempa
Själv har jag en ST165 då jag är hooplöst förtjust i den eran av Toyota, (äger 2st Corolla GTi + st KE70 också)

Det börjar bli fruktansvärt svårt att få tag på delar till just ST165, frustrerande emellanåt och emellanåt så är det en del av tjusningen då det ibland skapar väldigt goda kontakter

Bilen i sig är ju fantastisk roligt att köra fast den är ett as viktmässigt (1600kg) och endast har 185hk.

Det jag saknar till ST165án är vettiga stötdämpare och vettiga diffar. Visst det finns bakdiff, inga problem att lösa den biten. Men en främre diff är i princip omöjligt att uppbringa om du vill ha lamelldiff. Quaife har gjort en form av rampdiff till främre diffen, en mera av och på lösning. Vilket inte lockar mig fullt ut. Men fördelen med den är att den går att använda ihop med original mittre viskodifferential.

Jag anser att diffarna är nyckeln till att få bukt med understyrningen, eller som jag upplever det med ST165, dock så är den inte hemskt understyrd i nivå med Audi. Upplevde den ST185 körde som mera överstyrd än vad ST165án är. Säkerligen alla gånger p.g.a Torsendiffen i bakaxeln

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Postat: mån 13 feb 2017, 21:43:34
av Glenn
Det är ju lite speciellt att köra 4wd i allmänhet, man får ju lära sej att den växlar mellan under och överstyrning beroende på om man gasar eller inte, när man är van vid det kan man ju kasta runt bilen genom kurvor genom att utnyttja lastväxelförskjutningen :)

Sen understyr ju ST202 betydligt värre än ST205 iaf, vet inte hur det rä med tidigare modeller.

En fördel med ST165 är f.ö att den bar bäst säten av alla GT4'or..

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Postat: ons 15 feb 2017, 16:31:50
av Menoxz
Bempa skrev: Det börjar bli fruktansvärt svårt att få tag på delar till just ST165, frustrerande emellanåt och emellanåt så är det en del av tjusningen då det ibland skapar väldigt goda kontakter
Just det som blir påpekt när jag drar upp tanken att införskaffa en ST185. Du säger att det är fruktansvärt svårt att få tag delar till ST165. ST185 är inte så långt ifrån.
Kanske är lite smått naiv om jag ska kunna tro att jag kan använda en ST185 till vardags i min sits. Det slits desto mer då somsagt. Fast kommer nog spara bilen jag har just nu som reserv.
Usch man velar så himla mycket ibland.

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Postat: ons 15 feb 2017, 17:43:31
av amby
Jag kör min St185 till vardags, försöker dock ställa av den under de värsta vintermånaderna. Reservdelarna är dyra men inget på min bil har gått sönder eller behövts bytas som jag inte rätt lätt lyckats få tag i, kanske bara haft tur.
Sen finns de rätt många St182 som man säkert kan plocka en del kosmetiska grejer från.
I England verkar gt4orna varit populära så ser ofta beg reservdelar på ebay där.

Sen de här med att st205 skulle vara mer lättare att meka med än st185 har jag aldrig hört innan. Ty
Men de stämmer att de är rätt besvärligt att meka med st185.

Mitt råd är att betala lite extra och få en bra bil istället för en som är sliten.

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Postat: ons 15 feb 2017, 19:10:20
av Menoxz
amby skrev:Jag kör min St185 till vardags, försöker dock ställa av den under de värsta vintermånaderna. Reservdelarna är dyra men inget på min bil har gått sönder eller behövts bytas som jag inte rätt lätt lyckats få tag i, kanske bara haft tur.
Sen finns de rätt många St182 som man säkert kan plocka en del kosmetiska grejer från.
I England verkar gt4orna varit populära så ser ofta beg reservdelar på ebay där.

Sen de här med att st205 skulle vara mer lättare att meka med än st185 har jag aldrig hört innan. Ty
Men de stämmer att de är rätt besvärligt att meka med st185.

Mitt råd är att betala lite extra och få en bra bil istället för en som är sliten.
Vet jag läste någonstans om ett skräckscenario som handlade om elektroniska komponenter om jag minns rätt, notan att byta ut delarna låg över 13tkr eller 17tkr om jag minns rätt.
Personen ifrågan tog en titt i biltema och blev några kronor fattigare på några enstaka småsaker, och fick en fungerande komponent. :thumbup: Visar vikten i att försöka reperera innan man byter helt
Kanske var detta forum?
Var nog innan jag började kategorisera och spara diverse problem och lösningar till ST185

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Postat: ons 15 feb 2017, 20:49:15
av JPH
Håller med Amby om att det kan vara en god idé att satsa på en bil som inte är så sliten. Du vill väl ha kul och köra den också och inte stå i garaget jämt och ständigt? Då tröttnar du förmodligen och så blir även din bil en av dem som hamnar på Blocket och är "nästan färdig"...

Förra året såg jag på Blocket intressanta st185:or man begärde 30k, 40k och 50k för. Kanske lite prutmån också? Alltid svårt att veta vilket skick de är i utifrån annonsen, men jag skulle nog skruva ner mina förväntningar på en GT4 under 30k.

St205:orna begärde man 60k eller mer för (såg en högerstyrd låg ute för 50k).

Efter att ganska snart kommit fram till att st185:an var lite i svåraste laget för mig att skruva med blev det till att ta hjälp av dem som kan. Här på forumet sår man bra stöd, men det kan vara bra att ha tillgång till kunnigt folk på en verkstad också. Det låter kanske självklart, men vänta du tills det är dags att leta reda på en verkstad som du kan, vill och vågar lämna över din GT4:a till. I Norrköping vägrade Toyota att befatta sig med min st185 efter motorraset med motiveringen att det var för mycket i den som inte var original. På Toyota i Uppsala var det precis tvärtom. Efter ett tag hittade jag dessutom en verkstad i en mindre ort i norra Uppland som förr var en Toyotaverkstad, men numera jobbar med alla märken och jag har alltid varit mycket nöjd med deras insatser och förvånad över det inte kostade mer.

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Postat: sön 05 mar 2017, 09:30:37
av Menoxz
JPH skrev:När jag köpte min st185:a gick det mig förbi att den bara var reggad för en passagerare, men det var en enkel sak att fixa. Jag ringde Toyota Sweden AB (Produktavdelningen) och fick prata med en "Homologation manager". Någon dag senare dök ett skriftligt intyg upp i brevlådan där "Toyota Sweden AB ... intygar härmed att Toyota Celica GT4 med chassinummer ... uppfyller kraven enligt VVFS 2003:22 för 1+3 sittplatser, bilen är utrustad så original." Därefter var det bara att bege sig till Bilprovningen och registreringsbesiktiga den. Men för all del, det kostade ju en liten slant också. Pengar man gärna gör något roligare för.
Har hållt på med motorbyte i en annan bil. Då jag och min bror konstanterade att vi borde ha tagit bilder på hur vi gjorde för att få i den och sen ladda upp det någonstans för andra. (Inte orginalmotor och den tog i överallt, Opel commandore i6 motor.
Och det finns inte bilder på hur man utför det på nätet.

Så till sak och min poäng är att jag kontaktade Toyota för att få lite svar om priser till regbesiktning

Intyg svar ifrån Toyota
"
Ett intyg för att enbart ändra antalet passagerare kostar idag 1000:-


(Ta bort en bur som gör det olagligt att färdas två i baksätet, vilket innebär att man måste då registrera tillbaka den)

Den andra frågan är lite mer komplicerad. Först måste bilen återställas till originalutförande med originaldelar vilket kan vara svårt ifall det gjorts ingrepp i bilens konstruktion för att montera buren. Återställningen skall kunna intygas av auktoriserad Toyota återförsäljare. Ifall det kan anses uppfyllt är det ett nytt typintyg som skall utfärdas för bilen och ett sådant kostar idag 3500:-"

Glömde fråga om man kunde använda intyget som fanns innan bur installerades. Vilket jag har för mig att Besiktningens tekniska sade =
"Då måste du ha dom papprena som fanns innan bur installerades, annars måste du få tag i ett papper på orginalutförande ifrån Toyota"