bildiagnos - konditionstest - men var?

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Corolla Liftback 99
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 16 feb 2021, 22:30:46
Bilmodell: Corolla kombi 1.6 VVT-i
Årsmodell: 2004
PostOrt: Hägersten

bildiagnos - konditionstest - men var?

Inlägg av Corolla Liftback 99 »

Jag pratade med Bilprovningen om konditionstest (de kallar det bildiagnos också) av min Corolla 2004. Jag har några fel som Toyota hittade vid förbesiktning (gratis). Vill veta om det finns dolda fel som kanske gör att det är meningslöst att reparera hjullager, damask och ljuddämpare. Men Bilprovningen tar inte emot bokning om jag inte bokar ordinarie besiktning samtidigt, vilket jag inte vill eftersom jag har tid på mej till september.

Min fråga: finns det nåt annat besiktningsföretag som gör konditionstest/bildiagnos? Har fått googleträff hos Dekra men det var en gammal sajt, nu har de slutat med sånt.

Alltså: nån annan firma som gör det?
Corolla Liftback 99
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 16 feb 2021, 22:30:46
Bilmodell: Corolla kombi 1.6 VVT-i
Årsmodell: 2004
PostOrt: Hägersten

Re: bildiagnos - konditionstest - men var?

Inlägg av Corolla Liftback 99 »

Tillägg: det tråkigaste kända felet glömde jag nämna - oljeläckage från motorn. Har inte felsökt, det var Toyota som nämnde det i förbesiktningsprotokollet. Misstänker att det kan bli hur dyrt som helst.
Corolla Liftback 99
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 16 feb 2021, 22:30:46
Bilmodell: Corolla kombi 1.6 VVT-i
Årsmodell: 2004
PostOrt: Hägersten

Re: bildiagnos - konditionstest - men var?

Inlägg av Corolla Liftback 99 »

Ett tillägg till: Carspect dök upp vid förnyad googling, med konditionstest. Så problemet är löst, fick en tid redan på fredag. Kunde egentligen radera inlägget men kanske är det nån som är i liknande situation
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: bildiagnos - konditionstest - men var?

Inlägg av riqe »

Ganska säker på att det läses av felkoder vid förbesiktningen.
Hade det funnits något hade du fått utdrag på det.
Så gör vi iaf på vår anläggning.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: bildiagnos - konditionstest - men var?

Inlägg av Glenn »

Oljeläckage har ju typ alla bilar, beror lite på besiktningsman men ofta brukar gränsen vara om det droppar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar