Byta Jobb/sysselsättning

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Larco »

Jag jobbar idag som försäljningsadmin på vår lilla men snabbt växande IT-firma. Men jag är såååå trött på jobbet, det är såå trist det passar mig inte alls (Ni kanske märker att jag är här rätt mycket :lol: )

Tidigare jobbade jag på BT som truckmontör vilket jag ju trivdes förvånansvärt bra med!

Jag är väldigt sugen på något praktiskt arbete igen. Montör, Bil- /mcMekaniker, Kranförare, Kustbevakningen, polis, brandman, Pilot i någon form (är ju lite av en dröm), osv osv.

Har ni några bra förslag på jobb som är lite tekniskt utmanande men inte kräver några 3 åriga utbildningar osv. Eller är helt ok med vissa utbildningar som har lön under utbildningstiden.
Jag behöver lite utlopp för min kreativitet. Jag har teknisk gymnasie utb. körkort, truckkort o så men inte mycket mer. Men har ganska god förståelse för mycket och väldigt händig med lite motivation bakom :) :) Inga problem med jobba skivt, kväll, natt, helg, men det får gärna växla lite emellan dem. Jag flyttar gärna om jag känner att det finns en mening med det.
JAg är övertygad om att jag klarar det mesta som kan slängas åt mitt håll.

Det är ju lite dålig timing iom världsläget idag men det får ju inte hindra mig :)

Så ös in förslag på lämpliga och även mindre lämpliga jobb, helst ska man tjäna rätt skapligt också, åtminstone 20k+ innan skatt.

Knepigt? javisst! Hjälp mig tack :D
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Rejj
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:10
Bilmodell: Ingen
Årsmodell: 0
PostOrt: Fagervik
Land (Country): Sverige
Ort: Sundsvall-Area :)

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Rejj »

Pilot är förmodligen inget du skulle trivas jättebra med, är min gissning.
Piloter är glorifierade busschaufförer, i mina ögon iallafall. :roll:
Men om du ändå tror på någon form av chaufförsjobb kanske du skulle ta o skaffa behörighet för sådant på väg, det behöver juh inte bli så gruvligt dyrt som exempelvis pilotutbildning och förmodligen finns det bidrag att söka. Men speciellt kreativt är det juh inte.

Med tanke på din profil skulle jag säga in på platsbanken/någon headhunterfirma och dunka iväg CV's på allt som ser någorlunda intressant ut.
Kommer du så långt att du får till en intervju brukar man relativt snabbt få ett ganska bra grepp om jobbet är intressant för dig.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Larco »

Det finns många typer av piloter ;) Vanlig trafikflygpilot skulle jag nog trivas helt ok med tror jag. Men det är så dyr och komplicerad utbildning att att det inte är intressant. Dessutom svårt att få jobb trots det.

Helekopterpilot tror jag däremot rätt hårt på men jag gissar att det inte är mycket lättare det... Tror att jag skulle älska ett sånt jobb.

Jag skulle haka på rekryteringen till kustbevakningen nu i januari men de meddelade att de inte skulle ta in några nya aspiranter 2009 :roll: Man vet ju inte hur det ser ut framåt heller...

Jag har inga problem med att göra ett tungt och krävande jobb, när det gäller tid o ansträngning. Men då ska man tjäna därefter också :) Jag jobbar gärna periodsvis istället för 8-17 varje vardag.

Platsbanken har jag aldrig trott på, har inte fått ett enda av mina jobb jag haft jobb genom den. Vet nog ingen annan heller... TACK för tipset ändå, jag ska kolla det.

Nu vill jag mest få idéer för att vet var jag ska sikta om man inte går via platsbanken och "tar vad som finns".
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Glenn »

Jag har lite samma problem, jag skulle vilja göra nåt mer hantverksmässigt, inte bara knappa data hela dagarna.

Det enda jobbet jag sett under dom öh.. 9 år jag jobbat med detta, som jag verkligen kännt entusiasm för det är när öhlins sökte provningstekniker, alltså den som provar ut nya stötdämpare och inställningar och sen arbetar med konstruktionsfolket med att få in ändringar, det verkade grymt kul. (jag sökte båda platserna (en för bil och en för MC) och blev petad direkt på bil, och precis innan intervju på MC)

Nåt annat jag skulle kunna tänka mej är att jobba med veteranbilar, tyvärr är det ju inget man kan livnära sej på i sverige.


Ang pilot.. skulle aldrig orka med att vara trafikpilot, däremot är nog stridspilot ruskigt kul, fast med tanke på att flygvapnet krymper hela tiden och längden på mina ben så kan jag ju glömma det, dessutom är jag säkert för gammal också.

Tyvörr känner jag det så att det är extremt svårt för mej att byta yrke om jag ska ha ett jobb jag kan få, och ändå har minst samma lön jag har idag, även om jag jobbar statligt är ju IT-jobb relativt välbetalda.


Nu blev det ju lite om mej där, men det är ju mer att se som reflektioner på samma problem.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Larco »

Jag har en avlägset bekant som är stridspilot. Det var väl den egentliga flygdrömmen jag hade, men som sagt iom det krympande försvaret och den långa vägen dit är det inte riktigt lika intressant längre... Sen har de numer så få schemalagda flygtimmar att det är helt löjligt!

Vid något tillfälle håll en annan bekant till mig på med att bygga 3G master med projektanställning, tjänade bra med pengar, jobbade 3v och var ledig 2v eller liknande. Tungt och slitgöra med ganska hög risk. Men tråkigt vetifan :P Lite osäkert med projektanställning dock.

Jag har hört att man kan käna bra med pengar på att jobba i hamnarna också men jag vet inte mycket mer om det...


Hantverksmessigt jobb vore kul men jag tror att det är bäst att låta det ligga på fritiden och bygga på sina bilar o hojjar 8-)

Men just komma ifrån denna låtsas värld som IT ändå känns som :roll: Nått mer hands-on vore trevligt.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Glenn »

ironiskt nog så längtade jag efter datorjobb när jag jobbade mer fysiskt, nu när man sitter vid datorn hela dagarna så längtar man efter nåt fysiskt.. :/

Det är lite problematiskt när man som jag bara har utbildning inom yrken man inte vill jobba med, och erfarenhet inom det man jobbar med (IT) och nåt man inte vill jobba med, det är ju inte så lätt att sadla om, och desto svårare om man inte vet till vad.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Gt-4 »

Jag
Senast redigerad av Gt-4 den sön 11 sep 2022, 07:38:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Larco »

Tack för er input.

Glenn, jag visste redan när jag gick på gymnasiet att jag inte ville jobba med datorer osv utan mer praktisk. Så det problemet har inte jag :) Det är alltid strul med datorer och oftast är det ingen vet varför, även de som har riktig koll, helt plötsligt fungerar det och allt är frid o fröjd :crazy:
Detta jobb jag har nu är/var egentligen för bra för att säga nej till. På kuppen lät jag mig bli övertalad till att ta det :roll: Mina känslor börjar påverkar mitt jobb (och därmed privatliv indirekt) negativt vilket inte är rättvist mot mig själv eller min arbetsgivare. Det har varit bra hittills och jag har lärt mig en jäkla massa på kuppen men nu måste jag hitta något mer inspirerande.

GT-4, Nej jag tänker inte säga upp mig hur som helst eller ta vilket jobb som helst (om man nu hittar något). Jag vet vilka följder det kan få.

Svetsning tycker jag är väldigt kul men jag vill nog inte jobba enbart som svetsare då jag vet hur dåliga miljöer de får jobba i ofta. Svetskurs har jag funderat mycket på förut men jag såg inte riktigt vart det skulle leda. Men jag kanske ska göra slag i den saken ändå. Svetsare är ju lite som pilot, lika mycket olika saker som behöver svetsas som behöver flygas typ :eh:
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Emman
Inlägg: 180
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:55:57
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 8
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: söder, sthlm

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Emman »

här har vi en till som sitter i samma båt. jag har ett eländigt skitgöra till jobb i en miljö som skulle ta knäcken på vilken hårdnackad tjejj som helst till slut..... bilverkstad.
eländiga e att jag har ingen utbildning som kvalificerar mig till nånting å det typ ända jag jobbat är juhst med bilreservdelar i olika former.... hur fasiken tar man sig ut ur det? :|
har kollat lite på KY utbildningar å det finns juh massa kul men jag har inte råd att plugga. skulle behöva sälja både bilar och lägenhet och jag vet inte vad och det är ett lite fööööör stort steg för att våga ta

:(
Före detta TCS räv

...numera billös med SL kort..
Användarens profilbild
MINICALL
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 01:34:30
Bilmodell: AVENSIS
Årsmodell: 2007
PostOrt: STORA LEVENE
Land (Country): SVERIGE

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av MINICALL »

Börja jobba som långtradarchaufför, ta körkorten privat om ni inte får utbildning och skaffa kontakt med någon som ni kan övningsköra med, jag skall åka till Norge och börja jobba som långtradarchaufför, men passa er för oseriösa åkerier det finns ganska många jag har stött på en hel del men hittar ni rätt så finns det pengar att tjäna och skit i arbetsförmedlingen där finns bara folk man inte vill anställa sa en åkare till mig så ring runt och besök dom för det är det bästa knepet lycka till mvh andreas :P
Skriv svar