Fikarummet

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
robber
Ledamot
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 20:57:57
Bilmodell: Toyota Celica GT4 ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skarpnäck
Land (Country): Sweden

Re: Fikarummet

Inlägg av robber »

MartZink skrev: mån 03 dec 2018, 13:06:25 Vad kör ni för bilar på vinterhalvåret? :)
Smutsig VW Passat GTE året om. Celican står i garage tills hon kryat på sig.
Bild
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fikarummet

Inlägg av Glenn »

Skitig saab 9-5 Aero kombi.. svårt att hitta en roligare familjebil som tar hela familjen och ett gäng säckar i bagaget :)

..fast innan så körde jag ju min ST202 som åretruntbil, den var roligare, men det slet hårt på den och ja, baksätet är ju helt oanvändbart..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Gew
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 16 mar 2017, 20:58:24
Bilmodell: Corolla Verso
Årsmodell: 2002
PostOrt:  

Re: Fikarummet

Inlägg av Gew »

Ingen vaken här längre?
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Fikarummet

Inlägg av Neblade »

Gew skrev: lör 12 dec 2020, 15:37:17 Ingen vaken här längre?
Ibland... Men aktiviteten skiftar kraftigt!
Är här oftare än vad jag är i garaget, vilket är oroande med tanke på hur långa perioder det kan gå utan att man varit inloggad ibland. :lol:
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: Fikarummet

Inlägg av MartZink »

Håller koll på säljes/köpes några gånger i veckan. Inte gjort så mycket förändringar på bilen som är värda att nämna, men blir nog lite till våren :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fikarummet

Inlägg av Glenn »

Jag har ju hållt utkik efter en "ny" bil ett tag nu.. det var på vippen att bli en Toyota corolla T-sport 5dr, men jag hann inte knipa den..

Nu blev det en nyare 9-5 aero sedan istället.

..Fast jag är fortfarande sugen på en T-sport..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Fikarummet

Inlägg av Neblade »

Gott Nytt år!! 8-)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fikarummet

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev: ons 05 apr 2017, 23:39:56 Jag har ju inte lyckats besiktiga nån av hojarna på två år nu, illa illa, speciellt som jag bor mitt bland underbara hojvägar.
Det löste jag 2019 genom att köpa en till motorcykel, en Honda Dominator, det är nåt visst med stora (650cc) stånkor ändå.

Sen har jag sen kört årligen med den.. MEN.. i år så besiktigade jag äntligen 1100'an, senast jag körde med den var 2013.

Jag har försökt få igång den i tre år nu.. 2020 så var den heldöd, och jag rengjorde förgasare och höll på, vilket är extremt jobbigt då dom i princip byggt hojen runt förgasarbryggan.. alla förgasarna var igensatta med grönt gegg, rengjorde och rengjorde och rengjorde.. satte ihop, bensinen bara forsade rakt igenom.. förstod först inte varför och trodde det var nålventilerna, men det visade sej vara O-ringar till dessa.. 50kr styck.. bytte dom.. då gick den skitkasst.. misstänkte att det var gummipluggarna till huvudmunstyckena som numera var typ bakelit.. 75kr styck.. då var sommaren slut..

2021 så hade det forsat bromsvätska från behållaren på styret ? ..gummipackningen var bakelit.. ny sådan.. på med gummipluttarna jag köpte innan.. hojen gick men stannade och hade sej.. dessutom läckte det soppa.. fick ingen besiktningstid, lessnade och rullade in i garaget igen..

I år gjorde jag ren förgasarna igen, och efter ett antal monteringar och avmonteringar och försök till justering av flottörnivåer så hittade jag var det läckte, det var i de små rören MELLAN förgasarna.. suck, skruvarna satt fast, fick svetsa på dom för att få loss dom, det satt åtta O-ringar.. 50kr styck.. vid det här laget hade jag alltså lagt över tusen spänn på gummidelar som förutom packningen till bromshandtaget kan få plats på min ena tumnagel.

Nu gick hojen, och jag tog en olaglig provtur utan problem, så besiktning vore ju fint, men efter avregleringen har priset för MC-besiktning 5-dubblats och det går knappt att få tag i en tid, smart som jag var bokade jag en redan i maj, den ENDA tiden som sammanföll med min senester var 12 augusti så jag hade bokat den på vinst och förlust.

Den 12'te så startade jag hojen och begav mej dom 2,5 milen till besiktningsstationen.. efter typ 2mil börjar den gå lite dåligt, man får växla ner och gasa mer.. helvete tänker jag och hoppas den ska funka fram iaf.. det gjorde den INTE.. blir ståendes vid vägkanten, men lyckas rulla in på en semesterstängd kakelfirmas infart.

Ringer försäkringsbolaget som kopplar till assistansbolag som kopplar till en bärgare.. "Jodå, men du vet det är semestertider och min kollega är sjuk så jag är ensamen idag och jag är ute på en ö och vet inte när färjan går, så TIDIGAST om 4 timmar, men ring ditt FB så fixar dom säkert en taxi".. ringer tillbaka till försäkringsbolaget "Nej, det betalar vi inte.. du får vänta"

Kuuuul, det är varrmt ute och jag har fullt ställ på mej, mitt i ingenstans.. Men efter lite funderande ser jag en busshållplats en bra bit bort, kollar SL-appen och inser att det går en buss om en halvtimme, som otroligt nog stannar utanför mej dessutom.. tar bussen och kommer hem.

5h senare ringer bärgaren och säger att han kan hämta hojen, vilket han gör och jag får hem den.. Kostar tusen spänn i självrisk..

Noterar direkt att det inte kommer soppa, trycker ner soppa i slangen med flaska och hojen går.. Plockar isär kranen och noterar att membranet är som bakelit.. det är ju en automatisk vakuumstyrd bränslekran som var poppis på 80-talet. ..Noterar också att när jag testar den med vakuumtestare så får jag ut soppa i vakuumslangen.. så ska det nog inte vara,.

..Och DÄR var min semster slut.

Tillbaka på jobbet ringer jag och pratar med torbjörn på MC-shopen som säger att det är ett vanligt fel, orsakat av modern bensin.. han har dels ett pirat renoveringskit som han inte rekommenderar, som kostar 245, eller en helt ny kran för 860:-, det får bli ny kran.. Han säger också lite förbigående att "När dom pajar så brukar dom läcka bensin bakvägen genom vacuumslangen, som sitter på tvåans cylinder så den går för fett" ..Aaah, det förklarar varför det stiftet sotar igen så ofta då.

På med ny kran och kolla tider VARJE DAG.. plötsligt händer det, en avbokad tid på en fredag eftermiddag! ..synd bara att jag både har tekniskt ansvar den dagen och har beredskap.. men då min chef också är MC-kille så fixar vi så jag kan byta bort dagen och kan ÄNTLIGEN besiktiga hojen.

Den går hur bra som helst på vägen dit, och går igenom utan anmärkning (även om han påpekar att framdäcket bör bytas pga ålder, vilket jag redan noterat själv), men på hemvägen börjar den gå lite ojämt och dåligt.. den har inte den där riktiga snärten.. men den funkar ju bra i övrigt.. men jag kör bara in den i garaget..
Dessutom så har mitt skinnställ krympt, mest över magen, man blir ju så irriterad på att dom slarvar med kvaliteten på skinnet just där, det är ett vanligt problem.
När jag köpte hondan 2019 fick jag ju även köpa nytt ställ, det blev ett textilställ denna gången.. nytt ryggskydd (också krympt) och hjälm (för gammal, och saknade solvisir) med..

Men vad fan, det har OCKSÅ krympt redan efter 3 år, och nu sitter det tight det med :( Så trist att dom har så dålig kvalitet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fikarummet

Inlägg av Glenn »

Kan ju f.ö tillägga att Dominatorn köpte jag ju, snål som jag är, obesiktigad med problem den med :) ..men den fick jag till snabbt och besiktigade ett par veckor efter köpet :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar