Sida 3 av 3

Re: Mer pulver i Mr2:an

Postat: ons 28 jan 2015, 20:05:50
av kribbe
Tänkte göra en sammanfattning på grejorna som behöver hinnas med innan våren.

Grejorna som jag har och som ska i innan våren är:
*Spridare 540
*Apexi PFC Gen3
*MSD tändsystem

Fråga då, kan det vara en bra idé att byta bränslepumpen med?

Och något tips på bra intercooler till denna uppsättningen. Ska jag fortsätta köra sidomatad eller kan det löna sig att sätta ditt en st205 IC, om inte annars för att få kortare sträcka från turbo till insug.

Tid preliminärbokad hos Autodepån i Hässleholm till början av våren för mappning, så innan dess ska helst motorn vara färdigmoddad

Re: Mer pulver i Mr2:an

Postat: tor 29 jan 2015, 21:56:42
av kribbe
Hittade lite oroväckande info på nätet idag med, kommer inte ihåg var bara för det.
Men där sades det om man hör ett vinande ljud i kupen när man kör så kan det vara ett tecken på att bränslepumpen börjar ge upp.
Grejen är ju då att jag har haft det ljudet i bilen ett bra tag och som jag trodde var någon form av jordfel mot stereon. (typ generatorvinande i högtalarna). Men sen är det ju så att detta ljudet har kommit även när stereon är avstängd.
Kan det vara bränslepumpen som låter? ljudet ökar med varvtalet.

Så nu när mitt paranoida jag har skrivit av mig lite.....OM det nu är bränslepumpen som börjar ge upp Är det lika bra att skruva ditt en walbro direkt?
Dom kostar ju inte så mycket och jag vill gärna inte att bilen ger upp nånstans nere i kroatien på Europarunt resan i sommar (Runball Rally)

Min fråga är väl igentligen. Kan man ha för stor bränslepump innan man kommer upp till de högre trimnivåerna. Pumpen kommer ju styras av en Apexi PFC i mitt fall.

Re: Mer pulver i Mr2:an

Postat: fre 30 jan 2015, 00:41:58
av cheetah1
Övre gränsen är väl hur mycket överströmning BTR:en klarar, antar jag. Pumpar du så mycket att trycket blir för högt fast BTR:en står helöppen så har du helt enkelt en för stor pump.. :)

Re: Mer pulver i Mr2:an

Postat: fre 30 jan 2015, 09:53:46
av kribbe
cheetah1 skrev:Övre gränsen är väl hur mycket överströmning BTR:en klarar, antar jag. Pumpar du så mycket att trycket blir för högt fast BTR:en står helöppen så har du helt enkelt en för stor pump.. :)
Så rent praktiskt då för att få fram lite siffror när man trimmar 3SGTE rent allmänt. I vilket steg i trimmningen är det bra att uppgradera bränslepump? Är det redan vid småtrim till runt 250hp eller är det inte förren man kommer upp vid 300hp som man behöver uppgradera?

Och du nämner BTR:en. Ska man byta den mot en som klarar högre tryck från pumpen med? Motorn använder ju inte så mycket bensin när man står på tomgång tänkte jag.

Re: Mer pulver i Mr2:an

Postat: fre 30 jan 2015, 15:49:59
av cheetah1
Ingen aning. Jag använde bara lite systemtänk för att komma fram till vad som borde vara hindret för att sätta en oändligt stor bränslepump. :)

Re: Mer pulver i Mr2:an

Postat: fre 30 jan 2015, 16:09:04
av KACE80
Finns alltid någon som tycker eller tro sig veta vart gränsen går för uppgradering av pumpen.

Jag säger runt 300hk klarar sig original okay, kollar man runt lite så är det mycket riktigt att effekt över denna
"magiska" gräns är oftast då man brukar byta ut den.

Är din plan verkligen att satsa på större siffror än så?
En MR2 med effekt närmare 300hk är faktiskt rätt mycket ändå hehe!

Anton

Re: Mer pulver i Mr2:an

Postat: fre 30 jan 2015, 16:25:46
av Pipedreams
Det hänger mycket på skicket på pumpen. En ny fräsch originalpump räcker säkert till upp till 300hk men jag har sett originalpumpar som inte orkar hålla soppatrycket uppe redan vid 1bar på en hyffsat standard motor. Rätt enkelt att kolla med en soppatrycksmätare.
Och som sagt, monterar du en pump med för bra flöde kommer inte original regulator klara av att hålla ner trycket när motorn inte förbukar så mycket sås. Så då blir den att gå fett på låglast och dra onödigt med soppa.

Re: Mer pulver i Mr2:an

Postat: fre 30 jan 2015, 20:10:35
av kribbe
KACE80 skrev:Finns alltid någon som tycker eller tro sig veta vart gränsen går för uppgradering av pumpen.

Jag säger runt 300hk klarar sig original okay, kollar man runt lite så är det mycket riktigt att effekt över denna
"magiska" gräns är oftast då man brukar byta ut den.

Är din plan verkligen att satsa på större siffror än så?
En MR2 med effekt närmare 300hk är faktiskt rätt mycket ändå hehe!

Anton
Som det som jag skrev innan. Bilen kommer ju ha gen3 Apexi styrning. Med 540 spridarna. 3" avgas är där redan. Så effekten kommer ju bli så mycket som dessa grejor klarar klämma ur sig med runt 1 bar laddtryck (inte för högt för att vara på den säkra sidan)