Sida 1 av 1

Hur snäva krökar på avgassystemet. MR2 Turbo

Postat: mån 21 mar 2016, 23:02:04
av kribbe
Har kommit en bit på mitt avgasbygge på MR2:an.

Tänkte kolla om någon kunnig vet hur mycket effekt förlust det blir (om den blir märkbar) på att ha två böjar som går över 90 grader (så att den börjar bli mer V formad)

Min tanke är att det kanske inte blir så mycket effektförlust (eller ingen) eftersom avgaserna har två rör att tryckas ut igenom som kompenserar för de tvära böjarna

Så som jag har byggt nu så går avgasröret i mitten bakom motorn och nästan ända bak och ska nu då förgrenas till två rör och dom kommer då gå snett tillbaka igen med en ljuddämpare på vardera håll, och sedan då en snäv böj till som går rakt bak igen med en ljuddämpare till på varje sida. och sen är avgaserna fria.
Allt är byggt i 3 tums rostfritt rör. ljuddämparna är 300mm långa med rund utformning.


Det är nog lite snävare böj än vad min fina paint bild har :P men ungefär så här är det tänkt
mr2 avgassystem.jpg
mr2 avgassystem.jpg (47.45 KiB) Visad 9007 gånger

Re: Hur snäva krökar på avgassystemet. MR2 Turbo

Postat: tis 22 mar 2016, 00:20:16
av Glenn
Om du gör mjuka böjar och kör stora rör (tex 3" som du är inne på) tror jag inte det kommer att dämpa så det stör.

Troligen inverkar ljuddämpartypen och katalysatorn betydligt mer.

Re: Hur snäva krökar på avgassystemet. MR2 Turbo

Postat: tis 22 mar 2016, 13:11:28
av kribbe
Då fortsätter jag som jag tänkt så. Sitter en 100 cells sportkatalysator nu.
Och med tanke på att mr2:ans avgassystem är så kort med så blir det nog inte så farligt

Re: Hur snäva krökar på avgassystemet. MR2 Turbo

Postat: mån 28 mar 2016, 23:50:17
av Pipedreams
Om det är sänkt ljudnivå du är ute efter så är nog inte dubbla 3" vägen att gå oavsett antal ljuddämpare. Kommer troligtvis ge rätt dov resonans. Och om du absolut vill ha dubbla rör ut bak så skulle jag kört en 3" dämpare som sedan går in i en dämpare som sitter på tvären bakom med ett 2,5" ut på varje sida. Kanske svårt att hitta en med 3" in men med om man konar ner till 2,5" även in på ett så kort system funkar det troligtvis bra ändå till iaf 350-400hk.

Re: Hur snäva krökar på avgassystemet. MR2 Turbo

Postat: ons 30 mar 2016, 08:17:48
av kribbe
Pipedreams skrev:Om det är sänkt ljudnivå du är ute efter så är nog inte dubbla 3" vägen att gå oavsett antal ljuddämpare. Kommer troligtvis ge rätt dov resonans. Och om du absolut vill ha dubbla rör ut bak så skulle jag kört en 3" dämpare som sedan går in i en dämpare som sitter på tvären bakom med ett 2,5" ut på varje sida. Kanske svårt att hitta en med 3" in men med om man konar ner till 2,5" även in på ett så kort system funkar det troligtvis bra ändå till iaf 350-400hk.
Tackar för tipset. Har varit inne lite på ljuddämpare med ingång på mitten och sen ut på sidorna.
Jag ska se hur det låter nu först med det jag har byggt. Har ett par skarvar till som ska helsvetsas. Sen får vi se om jag blir nöjd eller om jag testar bygga på ett annat viss. Jag har satt en Vbands klämma bakom mittenupphängningen till avgasystemet så där är möjligheter att testa/ och till och med ha olika versioner på bakre halvan. Om man nu vill ha lite tystare eller lite mer effekt

Re: Hur snäva krökar på avgassystemet. MR2 Turbo

Postat: mån 11 apr 2016, 06:26:49
av kribbe
Pipedreams skrev:Om det är sänkt ljudnivå du är ute efter så är nog inte dubbla 3" vägen att gå oavsett antal ljuddämpare. Kommer troligtvis ge rätt dov resonans. Och om du absolut vill ha dubbla rör ut bak så skulle jag kört en 3" dämpare som sedan går in i en dämpare som sitter på tvären bakom med ett 2,5" ut på varje sida. Kanske svårt att hitta en med 3" in men med om man konar ner till 2,5" även in på ett så kort system funkar det troligtvis bra ändå till iaf 350-400hk.
Har gjort lite test nu. Ljudnivån blev väl bättre men kunde varit tystare. Hittade att simons.se har en ljuddämpare med 3tums in på mitten ch sen 2,5 ut på sidorna http://www.simons.se/produkt/dämpare-du ... egoryId=21
däremot får jag inte plats med mer än den i så fall som dämpare. Frågan är villen skillnad där blir