Varvräknare corolla 2001

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Bouavensis
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 20 jan 2019, 21:26:25
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2001
PostOrt: Nyköping

Varvräknare corolla 2001

Inlägg av Bouavensis »

Varvräknare-nålen pekar rakt ner när tändningen är avslagen. När jag slår på tändningen lägger sig nålen mot undersidan av den lilla stopp-piggen,alltså på fel sida av piggen. Vad kan ha hänt?
ikuo_kemo
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 14 jun 2018, 09:23:46
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2003
PostOrt: VALLDA

Re: Varvräknare corolla 2001

Inlägg av ikuo_kemo »

Jag kan bara gissa, då nålen följer gravitation och bygger på att den får elektriska impulser för att hålla sig uppe (om corollans mätare fungerar så vet jag ej).
Kan du kommit upp i högt varvtal så mätaren är förbi läget som är rakt upp, efter detta så har bilen tappat ström till mätaren så den fallit ner (snabbaste vägen vilket inte är till nålen utan åt andra hållet)

Om den följer gravitationen, så känns det som man får skruva loss instrumenten och snurra dem långsamt så nålen hamnar på rätt sida igen.

Men kanske bättre någon som råkat ut för problemet tidigare har en smartar lösning.
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Varvräknare corolla 2001

Inlägg av Muda »

Som ovan skrev. Problem i batteri eller liknande har fått nålen att slå runt. Skruva loss mätarhuset och vrid runt instrumentet så nålen hamnar rätt igen.
Skriv svar