Felkod lambdasond, vilken ska jag byta?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Nitram
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 06:51:57
Bilmodell: Corolla Verso
Årsmodell: 2007
PostOrt: Kolmården
Land (Country): Östergötlands län

Felkod lambdasond, vilken ska jag byta?

Inlägg av Nitram »

Hej
Jag har en Toyota Corolla Verso -07 med felkod enligt bild. Motorlampan och två lampor till lyser i bilen, kan ordna bild på dem senare om det behövs.

Jag har provat att koppla ur den bakre lambdasonden som sitter under bilen och kört en sväng. Då kommer samma felkod upp. Jag har dock inte kopplat ur den främre då den sitter sämre till på baksidan om motorn men gissar att det blir samma kod på båda efter att ha googlat fram att det kan vara så.

Kunskap, tips eller förslag på åtgärder tas tacksamt emot!
Bilagor
IMG_20180930_153833.jpg
IMG_20180930_153833.jpg (585.6 KiB) Visad 8137 gånger
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Felkod lambdasond, vilken ska jag byta?

Inlägg av cheetah1 »

Bank 1 är, om det finns mer än en, den som har rör som går från cylinder 1. Har du en 1AZ (2-litersmotor) är den lite lurig, för grenrören korsar varandra. 1 och 3 går ihop mot motorns bakände (mot växellådan till) och 2 och 4 går ihop mot bilens framände, dvs bank 1 och 2 är växlade.
Med det sagt, din beskrivning stämmer inte riktigt med den motorn, för det sitter 4 sonder lätt åtkomliga på den. Vissa bilar (de flesta skulle man nog kunna påstå) har bara en bank i avgasreningen.

Sensor 1 är den första efter motorn, 2 den andra osv. De flesta har bara två, vissa bilar kan ha en tredje.
NizmO
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 sep 2018, 09:52:54
Bilmodell: Honda Civic Type-R
Årsmodell: 2016
PostOrt: Söderköping

Re: Felkod lambdasond, vilken ska jag byta?

Inlägg av NizmO »

Felsökte lambdasonderna på en Avensis 2.0 utan att veta exakt det cheetah1 förklarar här ovan så tog det säkra före det osäkra och mätte värmekretsen på alla sonder med en multimeter, är väldigt enkelt om kontakterna sitter lättillgängligt (vilket dom gjorde på Avensis).
Kör ej Toyota men en fan av alla japanska märken.
Min fru kör Toyota Corolla T-sport.
Nitram
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 06:51:57
Bilmodell: Corolla Verso
Årsmodell: 2007
PostOrt: Kolmården
Land (Country): Östergötlands län

Re: Felkod lambdasond, vilken ska jag byta?

Inlägg av Nitram »

Tack för era svar. Jag förstår inte till 100 procent då jag inte är särskilt duktig på bilar över lag men jag ska låta min svåger läsa det ni skrivit.

Cheetah1, menar du att jag troligtvis har fler än två sonder? Om det bara är två borde det väl vara den bakre eftersom det står Bank 1 Sensor 2? Det är en 1,8 liters motor.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Felkod lambdasond, vilken ska jag byta?

Inlägg av cheetah1 »

1,8 TROR jag bara har två. Då är sensor 2 den bakre, den efter katalysatorn.
Anledningen till att vissa bilar kan ha fler än två är att en del har två katalysatorer efter varandra (2,0-motorn är ett undantag, den har två katalysatorer parallellt), och då har en före, en mellan och en efter. Betvivlar å det starkaste på att en Corolla Verso -07 skulle ha såna nymodigheter som dubbla katalysatorer.
Nitram
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 06:51:57
Bilmodell: Corolla Verso
Årsmodell: 2007
PostOrt: Kolmården
Land (Country): Östergötlands län

Re: Felkod lambdasond, vilken ska jag byta?

Inlägg av Nitram »

Tack! :)
Skriv svar