Avensis -03 startar inte trots batteribyte

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
odjuretigen3
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 05 aug 2019, 10:25:00
Årsmodell: 0
PostOrt: Tullinge

Avensis -03 startar inte trots batteribyte

Inlägg av odjuretigen3 »

Den stackars bilen har stått så länge att batteriet blivit helt urladdat.
Jag har bytt batteriet till ett helt nytt. Men den vill inte starta. Det händer ingenting när man vrider på nyckeln. Har testat med båda nycklarna, med nya batterier. Ingen skillnad. Fortfarande lika död. Om jag minns rätt så går det inte att larma av bilen.
Känslan är att startspärren bråkar.
Bilen fungerade utan några problem innan den parkerades i garaget. (varmgarage)

Hoppas på Er proffs!
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Avensis -03 startar inte trots batteribyte

Inlägg av Neblade »

Först och främst, kontrollera att det nya batteriet verkligen är laddat. Sällan de levereras fulladdade från butik, om det är så enkelt så vore det ju bra! ;)

Sen tror jag inte att startspärren inte påverkade startmotorn, dvs startmotorn bör gå runt utan att motorn tänder. Alternativt att den startar kort för att stanna direkt efter ett par sekunder, så har det varit på andra bilar (Volvo) med krånglande startspärr.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Avensis -03 startar inte trots batteribyte

Inlägg av MScME »

Lyser lampor och startar radion så är ju batteriet ok, men det låter som om hela bilen är heldöd på din beskrivning. Mät upp batteriet som sagt, annars får du nog börja kolla anslutningar och kablar.

Har du ström i bilen men inget händer när du vrider om tändningen så är väl annars startmotorn huvudmisstänkt. Bilar mår verkligen inte bra av att stå still längre perioder, man tycker inte saker borde kunna gå sönder av stillestånd men så är tyvärr inte fallet.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
odjuretigen3
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 05 aug 2019, 10:25:00
Årsmodell: 0
PostOrt: Tullinge

Re: Avensis -03 startar inte trots batteribyte

Inlägg av odjuretigen3 »

Tack för alla svar!
Ursäkta att svar dröjt!

Tror jag testar med ett nytt batteri dock mäter jag upp det innan.

Finns det något batteri mer i bilen? Jag tänker på datorn som har ett litet batteri för minnet. Typ knappcells batteri...

Hur avancerade är bilnycklarna på bilen?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis -03 startar inte trots batteribyte

Inlägg av cheetah1 »

På en 03:a? Absolut inget du behöver tänka på. Och har du köpte ett nytt batteri ska det inte kunna vara nåt fel på det. Det enda är isåfall om du har lyckats köpa ett torrladdat, men det finns väl knappt att få tag på i bilbatteriet numera. Klassisk immobilizer med ett "passivt" chip, typ RFID-tag, dvs inget du kan göra nåt alls åt. Det enda batteriet påverkar är fjärrkontrollen för dörröppning.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Avensis -03 startar inte trots batteribyte

Inlägg av Neblade »

cheetah1 skrev: sön 11 aug 2019, 13:44:58 På en 03:a? Absolut inget du behöver tänka på. Och har du köpte ett nytt batteri ska det inte kunna vara nåt fel på det. Det enda är isåfall om du har lyckats köpa ett torrladdat, men det finns väl knappt att få tag på i bilbatteriet numera. Klassisk immobilizer med ett "passivt" chip, typ RFID-tag, dvs inget du kan göra nåt alls åt. Det enda batteriet påverkar är fjärrkontrollen för dörröppning.
Sist jag var på Biltema (jaja, jag handlar där ibland) så hade de en lapp vid batterihyllan att batterierna ofta inte var tillräckligt laddade, utan att man skulle se till att ladda dem fullt innan man monterar dem.
Jag har dock aldrig haft det problemet, det har varit tillräckligt för att starta bilen.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
MrXY
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 jul 2020, 02:48:00
Årsmodell: 0
PostOrt: Hemligt

Re: Avensis -03 startar inte trots batteribyte

Inlägg av MrXY »

Byt tändstift.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis -03 startar inte trots batteribyte

Inlägg av cheetah1 »

MrXY skrev: mån 06 jul 2020, 02:55:12Byt tändstift.
Inte för att vara sån, men jag är utbildad fordons- och flygmekaniker och har jobbat med olika former av el, elektronik och mekanik, både på och utanför fordon i snart 15 år, men jag kan inte för mitt liv förstå hur tändstiften skulle kunna påverka hurvida startmotorn skulle kunna dra runt motorn...
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Avensis -03 startar inte trots batteribyte

Inlägg av Micke2 »

Jag har varit med om att den tunnare kabel från pluspolen nästan varit av-ärgad. dvs den kabeln som matar säkringsdosan mm.

Nu bytte jag den innan några problem uppstod, men det är inte särskilt långsökt att problem liknande trådskaparens skulle uppstå om den gick av/ saknade kontakt. Skulle kunna ske vid tex batteribyte när kabeln kansle böjs lite extra.

Nu hade jag inte en Avensis förstås, men någonstans delar det sig till huvudsäkringsdosan oavsett bil.
Skriv svar