Extraljus rav4 -19

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
hammarstromh
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 18 sep 2019, 08:13:58
Bilmodell: Rav 4
Årsmodell: 19
PostOrt: Stora skedvi
Land (Country): Sverige

Extraljus rav4 -19

Inlägg av hammarstromh »

Hej
Är det någon som vet om det finns fördraget kablage till extraljus på en rav4 -19?

Samt finns det någonstans man kan läsa om hur man kopplar gällande helljus automatiken så man får det att fungera ihop med extraljus/ramp
/HH
TeleHenke
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 01 okt 2019, 22:13:24
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 19
PostOrt: Skara

Re: Extraljus rav4 -19

Inlägg av TeleHenke »

Hej!
Sitter med samma dilemma just nu. Har en extraljusramp och klurar på inkopplingen.
Har Rav4-19 och modellen med LED ljus (men inte de som "pixlar av" (dyrare modellerna))

Har fått reda på att det inte finns färdigt uttag för extraljus och Cambus-box är krav.

Har en fundering på inkopplning av utrustningen jag beställt men inte helt säker ännu :?:
Jobbar vidare men kan bifoga den skiss jag hoppas är rätt.
Kopplings-Schema Hel-ljus DSM.JPG
Kopplings-Schema Hel-ljus DSM.JPG (55.49 KiB) Visad 9048 gånger
Delarna jag köpt är:
- Extraljusramp
- Komplett kabelsats (Relä,30A säkring)
- Cambus-box

Öppen på förslag för de som är mer insatta...
Infon ovan har jag fått de 3 installationsanvisningarna som var med respektive produkt som jag sedan satt ihop till en, vad jag tror, möjlig inkopplings-schema.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Extraljus rav4 -19

Inlägg av cheetah1 »

Framförallt två saker jag reagerar på.

1. Ska CANbus-boxen verkligen ha konstant batterispänning? Känns som risk för att den laddar ur batteriet med tiden. Å andra sidan är det väl ett krav för att helljusblink ska fungera med avstängd tändning, så är det ett önskemål lär det ju vara nödvändigt.

2. Relät har fyra stift, Kraft in, kraft ut, signal in och signal jord. Jorden från lasten (rampen i det här fallet) går inte genom relät utan direkt till jordpunkt eller batteriminus.

Annars vet jag inte om det är så mycket att anmärka på. Tvinna gärna ihop blå och vit mellan boxen och anslutningspunkten för att minska risken för störningar. Gör solida anslutningar så det inte går varmt nånstans. Koppla bort minuspolen på batteriet när du jobbar. Sätt säkringarna så nära batteriet du bara kan. Och lycka till.
TeleHenke
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 01 okt 2019, 22:13:24
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 19
PostOrt: Skara

Re: Extraljus rav4 -19

Inlägg av TeleHenke »

Tack Cheetah1.
Har nog fått med det mesta utav det du skrev. Tror jag ger mig på installationen i helgen.

Det stämmer säkert med Relät och ser att skissen är lite missvisande. Blåvit från CanBus tvinnade för att minska störning är ett krav om jag inte fattat fel.

Någon ide på Punkt 1 du skrev om, och hur man skulle kunna lösa det på annat sätt?
(Men å andra sidan kan den väl inte dra så mycket ström om ingen CanBus-signal finns eller?)

Fått ytterligare bekräftat att det är just det rosa/vita paret i vänster sidolist som är bl.a. signalen till just Canbus.

Har inte haft bilen så länge och undrar hur den reagerar när man kopplar bort minuspolen och sedan sätter tillbaks den igen efter kanske 20 minuter. Något som kan vara svårt att få igång eller låser sig för att förhindra stöldrisk eller liknande?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Extraljus rav4 -19

Inlägg av cheetah1 »

Har ingen aning om hur mycket "tomgångsström" den kan tänkas dra, det kanske inte har så stor betydelse. Jag har både larm och dashcam som är konstant spänningssatta (den sistnämnda stänger dock av sig själv när spänningen blir för låg) och har aldrig haft problem att starta min (förvisso inte ens samma fabrikat på bil, men den kommer åtminstone från samma land ;) ), så det kanske inte är så farligt.

På sista frågan vet jag inte. En del bilar måste man i princip ha tillgång till en dator att koppla på och återställa en massa grejer när man har kopplat bort, andra påverkas inte alls. Min Subba är lite mitt emellan, den slutar gå på tomgång första 20-30 milen efter att batteriet har varit bortkopplat, i övrigt funkar den.
TeleHenke
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 01 okt 2019, 22:13:24
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 19
PostOrt: Skara

Re: Extraljus rav4 -19

Inlägg av TeleHenke »

Nu är i alla fall Led-rampen på plats och allt gick så bra jag hade hoppats på.

Enda strulet jag hade var att när man öppnat bagageluckan för att lossa minuspolen från batteriet i bak fungerade det inte att stänga den med knapp eller fjärrkontrollen efteråt. Fick dubbel-pip som felmeddelande. Stängde den försiktigt för hand och sedan var allt som vanligt igen.

Pluspolen tog jag från Säkringsboxens framdragna +pol från batteriet i bak. Lite knöligt att få ut kabeln därifrån men med lite tålmodigt pillrande gick det bra och den är åter tätad enl ursprunglig installation.

Klockan nollställdes men tror den var tillbaka på normala igen under nästföljande dag.

Riktigt nöjd med de extra 200W Ledljus som jag testade på vägen hem kl 22.00 när allt var klart.

Bifogar lite bilder från dagen och installationen.
Bilagor
CanBus Placering.JPG
CanBus Placering.JPG (95.83 KiB) Visad 8977 gånger
Cambusanslutning.JPG
Cambusanslutning.JPG (98.7 KiB) Visad 8977 gånger
Genomgång motorvägg.JPG
Genomgång motorvägg.JPG (87.5 KiB) Visad 8977 gånger
Motorutrymmet.JPG
Motorutrymmet.JPG (55.94 KiB) Visad 8977 gånger
Front.JPG
Front.JPG (68.8 KiB) Visad 8977 gånger
Skriv svar