Toyota DRL

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MeduzaOhls
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 18 okt 2019, 11:12:18
Bilmodell: Auris Hybrid
Årsmodell: 16
PostOrt: Vaasa

Toyota DRL

Inlägg av MeduzaOhls »

Toyotas automatiska lampor är ju väldigt bekväma men har ett stor MEN. Varför lyser inte baklyset. Går detta att lägga till på drl?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota DRL

Inlägg av cheetah1 »

Det är själva poängen. Att inte ha onödiga lampor tända dagtid. Vill du ha bakljusen tända behöver du halvljus också, så slå då om till halvljus manuellt.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota DRL

Inlägg av MScME »

Exakt, DRL är ju per definition endast fram, istället för halvljus dagtid. Bak finns ju bara de”vanliga” lysena som ju endast är av eller på, och då av med automatik i dagsljus.

Sen vet jag att inte alla är förtjusta i konceptet, och anser att halvljus ska gälla för jämnan. Jag hör dock inte till den skaran.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
MeduzaOhls
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 18 okt 2019, 11:12:18
Bilmodell: Auris Hybrid
Årsmodell: 16
PostOrt: Vaasa

Re: Toyota DRL

Inlägg av MeduzaOhls »

Men ja vill ju att belysningen ska gå av när man stänger stömmen som på vilken annan bil som hälst.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota DRL

Inlägg av Glenn »

Jag är inte den som förespråkar våld men..

Idioten som kom på konceptet med DRL fram och släckta bakljus borde misshandlas brutalt med ett järnrör så han eller hon inte kan sprida sina trasiga gener vidare.

Dock så är det inte riktigt sant.

Först kom idiotlagen som sa att bakljusen SKA vara släckta.

Sen ändrade man så dom FICK vara tända men inte behövde vara det.

Sen ändrade man så rekommendationen var att dom skulle vara tända men inte måste vara det.

Nu måste dom vara tända igen, men det gäller bara bilar tillverkade efter ett visst datum.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota DRL

Inlägg av Glenn »

MScME skrev: lör 19 okt 2019, 21:26:17 Sen vet jag att inte alla är förtjusta i konceptet, och anser att halvljus ska gälla för jämnan. Jag hör dock inte till den skaran.
De flesta skiter nog i om DRL eller halv är tända fram, det är släckta bakljus som är helt hål i huvudet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota DRL

Inlägg av Glenn »

cheetah1 skrev: fre 18 okt 2019, 21:46:03 Det är själva poängen. Att inte ha onödiga lampor tända dagtid. Vill du ha bakljusen tända behöver du halvljus också, så slå då om till halvljus manuellt.
Återgång till 70-talet utan halvljusautomatik igen altlså.. modernt.. not.

Sen är ju knapapst DRL något nytt, vi har haft det i sverige sen typ 70-talet, då det blev tillåtet med varselljus (vilket är samma sak som DRL) dagtid, sklillnaden var ju förstås att då var kravet att baklyset var tänt också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Toyota DRL

Inlägg av Bempa »

Ja det här med släcka bakljus är ren idioti, jag höll på braka rätt in i baken på en svart Golf som körde på motorvägen med släcka bakljus, NÄR DET VA MÖRKT UTE, och Golfen körde väl kanske sisådär en 40-50km/h... antagligen för att personen i fråga inte såg någonting för personen hade bara varseljus på i fram...
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota DRL

Inlägg av Glenn »

Även jag har nästan smällt med en bil som mitt i natten körde i ca 60 på obelyst motorväg (110) med DRL fram och inga bakljus.

Jag såg bilen först när jag såg reflexerna, och då fattade jag först inte vad det var då jag inte kunde tänka mej att nån körde bil utan lysen i halva hastigheten mitt i natten på en icke belyst motorväg.

Hade jag tittat bort en sekund hade jag nog smällt rakt in i baken på bilen, nu kunde jag ju väja ut i vänsterfil.

Jag ångrar att jag inte la mej bakom och tände helljuset för att markera, men det var väl nån idiot som inte hade fattat ändå.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota DRL

Inlägg av Glenn »

För övrigt, lagen säger ju att bakljusen bara kan vara s läckta vid fullt dagsljus, är det skymning, gryning dimma Eller regn så ska ljuset vara på.

När såg du senast någon tända bakljusen när det regnar ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar