Toyota DRL

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota DRL

Inlägg av cheetah1 »

De flesta bilar gör det automatiskt. Av någon intressant anledning inte japanska bilar, ens sprillans nya. Det hade inte varit svårt att åstadkomma det vid dimma (eller risk för dimma) heller om man bara försöker. En hygrometer och en termometer (det sistnämnda finns ju redan i alla bilar), och vips kan man matematiskt räkna ut om det är dimmigt eller inte. Lägg på en säkerhetsmariginal så behöver ingen nånsin röra sina ljusreglage mer.

Jag kan mycket väl hålla med dig om att mer automatik skulle finnas, för oss här i Sverige som är vana vid att inte behöver tända nån belysning själva känns det förstås som ett steg bakåt, men för utlänningarna som aldrig har lyse tänt annars är det en väldig lyx med bilar som tänder belysningen själv när det blir mörkt och (oftast) när det börjar regna. Men med det sagt att köra omkring med en massa lampor tända som ingen ens ser för att solen ligger rakt på är rent och skärt slöseri med energi. Om en miljon bilar som kör en timme om dagen släcker 10 watt belysning sparar det 2,5 ton bränsle. Hint: Det körs betydligt mer än en miljon timmar per dygn.

Sen vet jag inte varför inte Toyota släcker belysningen när man stänger av bilen bara för att man har slagit om till manuellt. Det gör min Subaru. Naturligaste sak i världen. Ska bli intressant att se hur Kian jag har beställt beter sig.
Skriv svar