Coil on plugs koppling 4AFE?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Coil on plugs koppling 4AFE?

Inlägg av Ceasar »

Hej alla glada!

Har i karantänen haft lite för mycket tid och råkade komma över den här tråden: https://www.club4ag.com/forums/viewtopic.php?t=206
Där de sätter in COP's på en 20v 4age. Detta med att bara koppla in dem på IGT signalen (istället för att låta den gå till tändspolen).

Blev lite fascinerad av att detta funkar med original ECU. :roll:

Så började genast tänka på om det här skulle funka på en 4AFE? finns det någon skillnad i systemen, eller skulle det tekniskt sätt gå att koppla likt den på IGT signalen. Sen 1ZZ coilsen har även en feedback IGF signal, så man skulle kunna koppla den tillbaka?
distributor-drawing-29.png
distributor-drawing-29.png (98.46 KiB) Visad 6003 gånger
För både 20V och 4AFE kör väl batchfire på sprutet så felaktig tändning borde ge samma effekt? :?
Sen vet jag att det är en dålig ide och att coilsen kommer slitas fortare då de tänder så ofta.

Men konceptet borde funka, eller har jag missat något? :D