Hel- och halvljus, en glödlampa, en glödtråd.

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
stecor
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 jul 2013, 10:51:26
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2007
PostOrt: Göteborg

Hel- och halvljus, en glödlampa, en glödtråd.

Inlägg av stecor »

Jag har en Toyota Yaris Hybrid, 2018.
Jag undrar om det finns någon som kan svara på frågor om strålkastarna? Det finns bara en glödlampa på varje sida, typ HI R2. Denna HI R2-lampa har bara en glödtråd men kan växla mellan hel- och halvljus. Hur har konstruktörerna löst detta problem. Hur går växlingen till? Vad är det som händer i armaturen när man växlar mellan hel- och halvljus?
Raj55
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 18 nov 2020, 13:46:59
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2016
PostOrt: Karlskrona

Re: Hel- och halvljus, en glödlampa, en glödtråd.

Inlägg av Raj55 »

HIR2 lampan är inkapslat i det som kallas för "projector housing" (i motsats till reflektor housing) och för att kunna växla mellan halvljus och heljus det finns ett skärm framför lampan som styrs elektronisk för att exponera hela lampan eller en del av lampan för att kunna få hel ljus eller halv ljus.
stecor
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 jul 2013, 10:51:26
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2007
PostOrt: Göteborg

Re: Hel- och halvljus, en glödlampa, en glödtråd.

Inlägg av stecor »

Jag tackar Raj55 för info.
Verkar mystiskt att man bara sätter en skärm framför halva lampan.
Då har man ju bara hälften kvar av ursprungliga 55 Watt när man växlar till halv-ljus.

Ett problem är att hel-ljuset pekar mot trädtopparna, medan halv-ljuset bara
når 10 - 12 meter framför bilen. Manuella höjdjusteringen står i 0-läge.

Går detta att justera?
Raj55
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 18 nov 2020, 13:46:59
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2016
PostOrt: Karlskrona

Re: Hel- och halvljus, en glödlampa, en glödtråd.

Inlägg av Raj55 »

Jag läste på en Engelsk Toyota Auris forum (Toyota Auris har samma lampa dvs HIR2) att skärmen framför lampan öppnar inte hela vägen även för helljus och detta innebär att även helljus är inte riktigt helljus. Det förklarar varför ljusmängden blir inte optimalt på vägen. HIR2 lampa själv är en bra lampa med 1800lumen ljus output. Inget fel på lampan men optiken runt om är inte optimalt.
Din lampa verkar vara dåligt inställt om ljuset pekar mot trädtoppar. Alla bilbesiktnings ställe har "headlight beam tester" där man kan kolla om lampan är rätt inställt. Vissa bil verkstad har den också. Kolla med de. De testar halvljus och jag tror att om halvljus är rätt inställt, då är det rätt för helljus också. Om du vill förbättra helljus, då kan man montera LED Ljusramp med en relä koppling.
Här har du mer information runt HIR2 lampa och projektor housing.
https://www.toyotaownersclub.com/forums ... confirmed/
Skriv svar