Hybridbatteriet, lila färg

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
priusprius
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 23 maj 2021, 12:51:30
Bilmodell: Toyota Prius
Årsmodell: 2006
PostOrt: Stockholm

Hybridbatteriet, lila färg

Inlägg av priusprius »

Hej!

Har en köpt en beggad prius 06 och det har fungerat felfritt hittills. Blir dock orolig när batteriet blir lågt och går mot lila. Senast hade den bara en "stapel" kvar på batteriet, och jag drabbades av panik :D Hur "laddar" man upp batteriet så snabbt som möjligt? Det enda som jag märkte funka var att köra lite och bromsa in långsamt några gånger i taget, då det laddades upp när jag bromsade upp. Måste ju finnas ett smidigare sätt?
Undrar också varför batteriet helt plötsligt kan bli så lågt som lila, blir oftast det då jag startat bilen och kört runt ett tag på 30- 40 km/h.

Påverkas hybridbatteriet av startbatteriet något? Har "wireless key" och hört att den kan dra en del batteri , stämmer det? Som ni märker har jag rätt dålig koll men tycker manualen till boken inte gett så bra info gällande dessa punkter.

Tack!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Hybridbatteriet, lila färg

Inlägg av Dale »

Har iofs en 2012 plugin och batteriet på displayen blir lila när bara 2 staplar är kvar. Kör jag en liten stund så fylls staplarna på och blir dom gröna igen. Att ladda en hybrid som inte är plugin vet jag inte hur man gör förutom att köra med bilen men det kan vara någon cell i hybridbatteriet som är dåligt. Rulla i en lång nedförsbacke funkar iofs. Vet även folk som simulerat nedförsbacke genom att bogsera priusen i kör/drive-läge.

Startbatteriet laddas från hybridbatteriet via en omvandlare. Om startbatteriet är dåligt kan det dra ur hybridbatteriet...och förresten så är startbatteriet inte något startbatteri utan mer som en batteri till datorn i bilen. Det driver även alla 12 volts prylar som lyse, fläkt, torkare, radio, elhissar...typ allt utom elmotorn som driver bilen.

Har själv Dr Prius (https://priusapp.com/) med OBD2 plugg för att hålla lite koll på hybridbatteriet och diverse andra saker.

Hur ska "Wireless key" dra en del batteri? Det enda jag vet är att folk inte stänger av bilen efter avslutat körning och då kan det dra ur batteriet men när jag försökt så startar ju bensinmotorn och laddar i hybridbatteriet om det börjar bli dåligt. Rätt vanligt då det finns en drös av folk som bor i sina priusar och dessa stänger aldrig av bilen..
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar