Avensis 2004 som har fel på lambdasonder

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Abbe91
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 22 mar 2021, 17:54:54
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Nykvarn

Avensis 2004 som har fel på lambdasonder

Inlägg av Abbe91 »

Hej
Jag har fått några felkoder på min bil och de pekade på lambdasonder. Jag har bytt alla fyra och de sitter på grenrören. Andra dagen fick jag samma fel igen så jag trodde att de felen är pga att jag inte köpte orginala. så jag beställde orginala lambdasonder och bytte de igen men de gick inte bort. Jag frågade alla verkstäder och de ville inte felsöka den. Jag bokade tid på toyota bilia de sa till mig att jag måste byta 4 lambdasonder och en MASS men jag har berättat att de är bytta då sa de att jag måste byta katalysator. frågan är hur kan de veta att det kan vara katalysator utan att de vet om den är trasig eller inte? katalysatorn på just den bilen kommer efter grenrören och alla lambdasonder, jag har kollat under bilen och fått papper på hela avgassystemet, alltså en skiss.
Är det någon här som kan hjälpa med det?
Jag kan skicka bilder på alla fel.
tack på förhand
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Avensis 2004 som har fel på lambdasonder

Inlägg av Micke2 »

Nej, reglersonden sitter före kat och analyssonden sitter efter. Att du har 4 sonder beror på att du har två bankar, dvs katalysatorer.
Det sitter två "burkar" bredvid varandra under skyddskåpan. Katten är alltså en del av avgasgrenröret.
Inte under bilen.

Vad var felkoderna som dömde ut sonderna?
Och alla fyra dessutom.
Jag skulle tippa att de absolut flesta byter sond för den gör sitt jobb, dvs reagerar på syrehalten.
När det är för mycket eller lite syre sätts felkod på bränsleblandningen, och då är det ju inte sonden som är fel.
Eller extremt ovanligt i alla fall.

Det förekommer också att man får felkod på katalysatoreffektiviteten, vilket OCKSÅ får många att vyta sonder i onödan. Tyvärr är det nästan alltid katalysatorn. Det ska vara en avgasläcka i omedelbar närhet till analyssonden (efter kat) som kan trigga sådan kod felaktigt. Eller i ovanliga fall sonden.
Går motorn skräp kan sådan kod komma också utan att kat egentligen är kass, men då tillsammans med andra upppenbara fel.

Att bilen går igenom bilprovningen är ingen garanti för att katten är 100%. Bilen själv, har högre krav än bilprovningen, enkelt uttryckt. Mellan 2000 och typ 2010 är kraven lite väl hårt satta av Toyota, och andra asiatiska märken. Därför förekommer katalysatoreffekrivitetsfelkoder ofta på just sådana.
Kan förvisso vara lite ägarrelaterat också, då många mindre bilar rullar mycket stadstrafik = i regel mycket kortkörningar. Det, käkar kat som bara den.
Abbe91
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 22 mar 2021, 17:54:54
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Nykvarn

Re: Avensis 2004 som har fel på lambdasonder

Inlägg av Abbe91 »

Här är 2 felkoder av min felkodsläsare och 1 bild från toyota
Bilagor
20210518_100644.jpg
20210518_100644.jpg (326.31 KiB) Visad 3710 gånger
20210528_202103.jpg
20210528_202103.jpg (663.08 KiB) Visad 3710 gånger
20210528_202110.jpg
20210528_202110.jpg (580.89 KiB) Visad 3710 gånger
Abbe91
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 22 mar 2021, 17:54:54
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Nykvarn

Re: Avensis 2004 som har fel på lambdasonder

Inlägg av Abbe91 »

Alla de delarna är bytta 2 gånger varje del. Toyota visade mig felskiss och det var den delen som jag berättade att det är nedre delen under bilen. Men stort tack för din försklaring du räddade situationen. Jag ska köpa den och byta den direkt.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Avensis 2004 som har fel på lambdasonder

Inlägg av Micke2 »

Sakta i backarna!
Byta VAD?

Felkoderna pekar onekligen ut båda reglersondernas uppvärmning = sondbyte, men skumt med två samtidigt.
Både Bank1 Sensor1, och Bank2 sensor1.
dvs reglersonderna.

Får en att tänka i banorna om säkring, tex.

Lamdasonder ska vara RÄTT. Nått universellt krafs är pengar i sjön.

Ingen av felkoderna pekar på Katalysatorn öht.
Och inget under bilen heller. Reglersonderna är dom två översta. Men strömförsörjningen bör ses över, eftersom det är två samtidigt. Osannolikt.

Jag förutsätter att du har 1AZ-FSE motorn.
Abbe91
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 22 mar 2021, 17:54:54
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Nykvarn

Re: Avensis 2004 som har fel på lambdasonder

Inlägg av Abbe91 »

En är universell och den andra original.
De andra 2 under är en original och den andra är universell
Abbe91
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 22 mar 2021, 17:54:54
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Nykvarn

Re: Avensis 2004 som har fel på lambdasonder

Inlägg av Abbe91 »

Motorn skakade häromdagen och RPM mätaren gick ner under 8 strecket och motor dog helt plötsligt. Jag kunde inte ens starta bilen förrän 2 timmar senare och bilen var kall.
Bilprovning sa att hela avgassystemet är fuck it up. De vet inte vad det beror på. De pekar på lambda och jag säger det att de är bytta men om jag byter den enda som är inte original till original och plus byter katten ska jag få bilen i gång. Det är det som är grejen.
Ingen vill fixa den skiten, jag är trött.
Vad ska jag byta för att bilen ska fungera.
Abbe91
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 22 mar 2021, 17:54:54
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Nykvarn

Re: Avensis 2004 som har fel på lambdasonder

Inlägg av Abbe91 »

Toyota vill ha 16000kr för att byta catten. Är det inte bättre om jag köper och byter själv????
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Avensis 2004 som har fel på lambdasonder

Inlägg av Micke2 »

Abbe91 skrev: tis 01 jun 2021, 22:27:21 Toyota vill ha 16000kr för att byta catten. Är det inte bättre om jag köper och byter själv????
Så klart du kan.
Frågan är bara om det är felet.
En kat av piratmodell (ej original) kostar ändå runt 4kkr till 1AZ motorerna.
Surt att kasta 4kkr och arbetet i sjön om det inte hjälper

Är avgassystemet tätt, dvs stopp någonstans brukar motorn gå fint på tomgång, men strypa sig om man varvar. Jag har varit med om några täta katalysatorer och även ljuddämpare.

Jag tycker inte du beskriver dom symptomen.

I dom fall lamdasensorer får helt fnatt brukar bilen gå bättre med den helt bortkopplad. Då tar ett nödprotokoll över bränsleregleringen. Natirligtvis ingen fix, men en felsökningsmanöver. Naturligtvis uppstår då felkoder som man orsakar själv med bortkopplingen, så man måste bortse från dom i felsökningen sen.

Man kan göra lika med LMM.
Abbe91
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 22 mar 2021, 17:54:54
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Nykvarn

Re: Avensis 2004 som har fel på lambdasonder

Inlägg av Abbe91 »

Hej igen
Jag vill bara berätta att jag lämnade in bilen på Toyota och de gjorde felsökning igen men de har programerat om nya lambdasonder som var orginala och inte orginala så att bilen ska acceptera dem. De fick mäta alla värde på lambdasonder och inga konstigheter med dem. De körde bilen för en lång tid och inga lampor som lyste. Jag köpte katalysator sista gången när vi skrev och de sa att den passar men vi har ett helt annat fel som jag inte visste om och det är motorskakning och de berättade att det är pga styrboxen att de misstänker att det kan vara att jag måste byta den och det kostar 21tusen kr. Så klart kommer jag inte att göra det. Jag ska sälja bilen nu.
Skriv svar