Lampan för öppen dörr lyser på instrumenteringen [löst]

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mattiasf
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 13 nov 2012, 14:52:48
Bilmodell: Camry
Årsmodell: 1992

Lampan för öppen dörr lyser på instrumenteringen [löst]

Inlägg av mattiasf »

Hejsan.

Camry 92 Sedan

Har fått problem med att lampan som visar att en dörr är öppen lyser på instrumenteringen.

I söndags så hade batteriet laddats ur så fick ta starthjälp. Igår när jag skulle fara iväg så märkte jag att instrumenteringslampan för dörr lös svagt hade då takreglaget på AV, tror jag ändrade den till det för jag misstänkte att jag glömt dörren på glänt på fredagen och den där dragit ur batteriet över helgen, så jag inte skulle göra det igen. Vid körning ändrade jag den till DÖRR då slocknade lampan men då jag träffade nå potthål så bilen skakade till lite så började det lysa i taket och på instrumenteringen. Idag när jag började felsöka så lyser instrumenterings lampan klart hela tiden.

Ställer man reglaget i taket på PÅ eller DÖRR så lyser det i taket oavsett om dörrarna är stängda eller ej. Vid AV slocknar lampan i taket, det lyser hela tiden på instrumenteringen.

Skruvade ur de 5 kännare som finns, dörrarna och för bagageluckan men lyser fortfarande på instrumenteringen. Vad jag kan förstå när jag kollade på en av kontakterna så när dörren är öppen skjuter sprinten ut och jordar mot chassit och då ska det lysa. Men då jag som sagt skruvade ur dom så de bara hängde med sladden och ingen kontakt med chassit så lös instrumentlampan fortfarande. Även lampan i taket.

Mätte upp vid kontakterna och vid framdörrarna och bagageluckan får jag 12.8V men vid bakdörrarna bara 0,45V

Mätt upp batteriet när den står på tomgång och får 13.8V

Säkringen som ligger på det där styr även klocka och radion, kopplade ur stereon men ingen ändring då heller. Har dragit ur den säkringen för tillfället.

Plockade även bort lampan i taket för att se om det var nå galet med den. Men kan inste se att nått skulle vara bränt eller dylikt där

Har monterat extralysen men kopplat bort dessa helt och blev ingen skillnad.

Såg även nu att den gröna ringen som lyser runt där man stoppar i nyckeln lyser konstant. Det minns jag inte om den gjorde innan. Den ska ju slockna när man drar ur nyckeln.

Finns det nån som har nån mer ide om vad jag kan kolla, vad som brukar strula vid dessa tillfällen?

Tack på förhand.
Senast redigerad av mattiasf den tor 22 nov 2012, 14:16:32, redigerad totalt 1 gånger.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Lampan för öppen dörr lyser hela tiden på instrumenterin

Inlägg av tobo »

Hmm. Låter nästan som att någon sladd till dörrkontakterna blivit skadad och ligger mot karossen. Kanske i övergången till bakdörrarna, eftersom mätvärdena var låga där...
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: Lampan för öppen dörr lyser hela tiden på instrumenterin

Inlägg av KE20 »

Om kablarna i någon dörr gått av så är det oftast den dörren som används mest dvs VF. Alternativt att dem gått av till bakluckan vid gångjärnen.

Lyser det fast du kopplar loss dörrkontakterna helt och har lampan i taket på "DOOR"?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Lampan för öppen dörr lyser hela tiden på instrumenterin

Inlägg av Dale »

Skulle tro att någon av dörrkontakterna/skuffkontakten är dåliga. Öppna en dörr/baklucka i taget och tryck in kontakten några gånger för å se om det blir någon förändring på lampan. På det viset kan du upptäcka en dålig kontakt som eventuellt har fastnat. Har bytt ett par kontakter på mina kärror men har aldrig råkat ut för att någon kabel varit skadad. Kontakten jordar när dörren/skuffluckan är öppen. Iaf inte om det inte varit någon där å micklat. Har svårt att tro att det är bara lampan i instrumentbrädan som drar ur batteriet så snabbt. Om du stänger av taklampan så kan den i skuffen lysa. På min Celica har jag även lampor i dörrarna som tänds när man öppnar en dörr. Då blir det ju fler lampor som kan dra ur batteriet.

Frexten har bilen något larm kan det ju vara det som spökar eller om det suttit larm i bilen förut. Vet även att det finns ju innerbelysningsfördröjning på tillbehörsfirmor att koppla till som kan strula.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
mattiasf
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 13 nov 2012, 14:52:48
Bilmodell: Camry
Årsmodell: 1992

Re: Lampan för öppen dörr lyser hela tiden på instrumenterin

Inlägg av mattiasf »

Hej och tack för svaren.

Lampan i taket lyser fortfarande om jag kopplar ur alla kontakter vid läge door.

Lampan kan pulsera lite svagt om jag trycker in kontakterna i framdörrarna. Ser ingen skillnad vi de andra tre.

Har inget larm i bilen.

Har rivit ur sidorna för att försöka se nått om kablarna skadats. Men kan inte se nått direkt som skulle kunna vara orsaken.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Lampan för öppen dörr lyser hela tiden på instrumenterin

Inlägg av Dale »

mattiasf skrev:Har rivit ur sidorna för att försöka se nått om kablarna skadats. Men kan inte se nått direkt som skulle kunna vara orsaken.
Du menar väll inte dörrsidorna för kontakterna sitter i bilen i närheten av låset och kablarna brukar gå ner längs sidorna utefter golvet.

Se http://www.toyodiy.com/parts/p_E_2002_T ... 01.11.html
  • 84233 SWITCH ASSY, COURTESY LAMP (FOR FRONT DOOR)
  • 84234 SWITCH ASSY, COURTESY LAMP (FOR REAR DOOR)
Ovanstående finner du till höger och klickar du på dessa två rader så ser du vart brytarna sitter men jag antar du visste det redan.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
mattiasf
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 13 nov 2012, 14:52:48
Bilmodell: Camry
Årsmodell: 1992

Re: Lampan för öppen dörr lyser hela tiden på instrumenterin

Inlägg av mattiasf »

Dale skrev:
mattiasf skrev:Har rivit ur sidorna för att försöka se nått om kablarna skadats. Men kan inte se nått direkt som skulle kunna vara orsaken.
Du menar väll inte dörrsidorna för kontakterna sitter i bilen i närheten av låset och kablarna brukar gå ner längs sidorna utefter golvet.
Nejdå :) plastdelen som är vid stolpen mellan dörrarna rev jag i samt nere vid golvet.

Det jag kom på är om det finns mer än en brytare i skuffen? En för lampan och en annan kanske för att indikera att det är öppet.

Den vid låsningen har jag kopplat bort.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Lampan för öppen dörr lyser hela tiden på instrumenterin

Inlägg av Dale »

Ne de e bara en brytare i skuffen med. Om du har skruvat loss alla fyra dörrkontakter så dom hänger i luften och kopplat bort kontakten i skuffen och ingen av kablar eller kontakter rör vid bilen så det blir jordat så borde inte öppen dörr lampan lysa. Inte heller takbelysningen i läge Door. Lyser det iaf så är det troligtvis nått tok efter kablaget.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
mattiasf
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 13 nov 2012, 14:52:48
Bilmodell: Camry
Årsmodell: 1992

Re: Lampan för öppen dörr lyser hela tiden på instrumenterin

Inlägg av mattiasf »

Hej igen.

När man säger att man kollat så är det ju alltid bra att kolla igen.

Efter kopplat ur de flesta kontakter så fann jag på höger sida att det ärgat sönder i kontakten och att kablarna som gick till dörrarna på var av/lös. Så plockade bort de två och nu fungerar det som de skall igen, förutom att det inte lyser är man öppnar på högersidan då, men det är ett mindre problem. Fann ju problemet till det hela och nästa blir att rengöra alla kontakter i den kopplingen, eventuellt hitta en på skroten och byta ut den om fler kontakter är på väg att gå sönder. Går ju att koppla förbi den där kopplingen direkt på kabeln också. Men får bli en annan huvudvärk.

Fukt måste ju kommit in på nå sätt, bilen är ju inte ny så år av kondens kanske ha bitit sig fast och börjat verkat?

Kablarna satt i den breda vita kontakten.

Bild

Om man nu har löst det brukar ni ändra nått i rubriken?
Senast redigerad av mattiasf den tor 22 nov 2012, 14:18:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Lampan för öppen dörr lyser hela tiden på instrumenterin

Inlägg av Dale »

Kalas att du löste lyset. ;-)

Ändra i rubriken kan ju vara en bra ide med. :-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar