Byte av bakre fjäderben/dämpare Corolla -96 (guide)

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Byte av bakre fjäderben/dämpare Corolla -96 (guide)

Inlägg av Nizzehult »

Det här är inget svårt jobb men det finns några fällor att gå i så någon kanske har nytta av dessa tips.
Det gäller alltså byte av bakre dämpare på en Corolla 93-96 men jag kan tänka mig att förförandet är rätt identiskt på många andra modeller.
Verktyg som behövs:
Domkraft, pallbock, stålborste, 556, fälgkors, (vinkelslip), polygrip, bågfil, mejsel, hylsnyckelsats, insexnyckel (bits), några fasta nycklar 10-19.

Lossa på hjulbultarna på aktuell sida.
Hissa upp bilen på den sidan men man kan inte göra det på den fjädrande delen av hjulet utan det måste göras mitt på bakaxeln eller lite lägre fram på bilen.
Ta bort hjulet.
Palla upp bilen. Fortfarande inte på den fjädrande delen, den måste hänga fritt!
Fäll ner stolsryggen på baksätet och ta bort skruven som håller det stora plaststycket där bältet går ner. Ta bort detta. Sitter alltså bara i en skruv men kan vara lite svårt att få bort.
Lossa på de tre bultar som syns där. Bara lossa, inte ta bort. Ta bort plastbrickan i mitten och lossa även på den stora muttern i mitten som finns där under.
Borsta och spraya de två stora längsgående bultarna som håller fjäderbenet. Lossa dem. Kan sitta en del.
Nu kommer det svåra: se om du lyckas gänga upp muttern (den övre) som håller det lilla decimeterlånga tvärstaget som går till krängningshämmaren. Spraya först med 556. Man kan (måste) hålla emot med en insexnyckel som passar i hålet - som kan vara rostigt, i värsta fall får man slå in en insexbits. Försök därefter att få bort muttern.
Jag fick ge upp på båda sidor. Då återstår bara att ta vinkelslipen och kapa bort staget i det nedre fästet. Har man ingen vinkelslip så går det säkert med en bågfil men det är lite trångt. Verkar vara rätt vanligt att man får ge upp detta och staget finns att köpa på Biltema för 149,- (72643).
Ta bort det U-formade klamret som håller bromsslangen, bara att bända bort med en hammare och en stor mejsel.
Av någon idiotisk anledning så har man gjort ett homogent hål för fästet av bromsslangen.
Ta vinkelslipen (eller ett bågfilsblad) och kapa upp så det blir öppet och böj sedan upp fliken ordentligt så det blir en så stor öppning att bromsröret kommer igenom. Ingen mening att vara försiktig, den här delen ska ju skrotas!
Ta nu bort de tre muttrarna på ovansidan som man kommer åt uppifrån som du började med.
Ta sedan bort de två stora bultarna som håller själva fjäderbenet.
Banka på fjäderbenet för att få det att lossna.
Nu ska det gå att få loss hela fjäderbenet. Trixa och vrid så att bromsröret kommer ur sitt fäste.

Sätt nu upp fjäderbenet i ett skruvstycke.
Skruva nu bort den stora muttern. Ingen fara, fjädern kommer inte att hoppa iväg ;)
När detta är klart så kan toppen och sedan fjädern plockas ut. Observera mellanbrickan.
Ta det nya fjäderbenet och såga med bågfilen en skåra i öglan där bromsslangen ska löpa (rakt framifrån).
Ta därefter en tång och vik ut de båda delarna så att det blir en öppning som är stor nog för bromsröret på samma sätt som du gjorde på det förra, men är lite försiktigare då denna ska vara hel efteråt.
Flytta över gummit som ligger i botten av fjädern till den nya dämparen. Plocka även bort genomslagsgummit/damasken om dessa är hela (vilket sällan är fallet).
Rekommendationen är att köpa nya och byta även dessa vid dämparbytet.
Sätt tillbaka fjädern och lägg den i gummit. Notera att det finns ett hack för var den ska ligga.
Montera genomslagsgummit och damasken på den nya dämparen.
Sätt tillbaka toppen och gänga på muttern.
Rikta in toppen någotsånär i förhållande till hur den ska sitta och skruva fast toppmuttern helt.
Nu är det dags för återmontering och här är det bra om man är två.
Trixa in dämparen så att fästet för bromsslangen är på plats och löper i hålet.
Styr fjäderbenet uppåt och tryck även på det på nedre fästet.
Här kan man nu behöva hjälp med att rikta in övre fästet i de tre hålen så att en medhjälpare kommer åt att låsa fast det med en mutter när alla bultar sticker upp.
Jag gjorde detta ensam med hjälp av en liten domkraft som jag satte rakt under fjäderbenet och vred och trixade tills jag fick den på plats.
Sätt därefter tillbaka tvärstaget. Det nya kan jag tänka. Jag använde kopparpasta och la igen insexhålet med fett till nästa skruvare 8-)
Bänd tillbaka flikarna vid bromslangsfästet och knacka in låsklamret.
Sen är det bara att dra fast alla övriga bultar och muttrar i omvänd ordning. :mrgreen:
Fortsätt med nästa sida, man byter alltid dämpare i par.

Tidsåtgång? Inte mer än en timme per sida om man har införskaffat alla delar.
Jag köpte nya dämpare i Tyskland för ca 21€/st.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Byte av bakre fjäderben/dämpare Corolla -96 (guide)

Inlägg av Johnny Blade »

Såhär kan det se ut efteråt.:)
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar