Sida 1 av 1

Toyota Celica T18 90-93 - Byta av instrumentbelysning

Postat: sön 22 feb 2009, 12:17:07
av Dale
Byta instrumentbelysning till Celica årsmodell: 90-93

Till att börja med vill jag säga att detta är enbart vägledning samt tips. Jag är inte ansvarig för vad DU gör med din bil.

Vad du behöver:
1. Skruvmejslar (flat samt stjärn)
2. Lödkolv och lödtenn.
3. Lim.
4. Tejp.
5. Dioder som klarar ca 2,3 V (8 st (värme- och fläktkontroller)).
6. Dioder/miniatyrlampor som klarar ca 12 V (6 st(Värme- och fläktkontroller), 4st (varningsblinkers, dimljus, ljusinställning, tändning)).

Var du kan köpa dioder/lampor:
Jag köpte mina på http://www.kjell.com (miniatyrlampor + dioder).

Andra företag:
http://www.elfa.se
http://www.bhiab.se
http://www.farnell.se

Det finns säkert flera, men dessa var de jag kollade hos innan jag beställde.

VÄRME/FLÄKTKONTROLLER

Demontering:
Först måste du få loss dessa från plasten som de sitter fast i. Se en annan FAQ(Lossa panel runt mätarhus).
När du fått loss själva kontrollerna så kommer det se ut såhär:
Bild

Nu måste du lossa alla knappar på framsidan för att kunna komma åt lampor och dioder.
Rattarna är bara att dra uppåt så lossnar de, du kan även ta en skruvmejsel(med tejpad topp!) och bända upp dem försiktigt. Ratten för fläkthastigheten behöver du inte ta bort om du inte vill.
De andra knapparna får du bända loss med en skruvmejsel(med tejpad topp!). Lättast är att bända på kortsidorna eller i ett hörn.
Fästena som finns på knapparna är ganska sköra så man får ta det lite lugnt(Jag hade sönder 3 st men har man bara koll på bitarna så är det bara att limma fast dem med superlim).

Sedan får du skruva loss värmereglaget. Det sitter med två skruvar på baksidan.
När du gjort detta ska det se ut såhär:
Bild

Något du inte behöver göra är att plocka loss plasten som visar vilken kontroll som är vad, men om den har släppt nånstans(ålderstecken) så kan det ju vara bra att slita loss den, ta bort allt lim och limma dit den på nytt.
Bild på detta:
Bild

Tillbaka till baksidan, skruva loss plastbiten som kontakten sitter på. Denna sitter med två skruvar i den svarta delen, samt en skruv i slutet på metallstaget.
Sedan ska du skruva loss den vita plasten på baksidan, denna sitter med tre skruvar(en har du redan skruvat bort).
Sedan får du ge dig på kretskortet. Detta sitter fast med två skruvar.

Nu är det bara att försiktigt trycka ut kretskortet så att du får ur det ur plasten runtomkring. Du måste nog ta i lite, för det kan kilas fast ganska bra med tiden(det kan ju ha suttit där i 13 år utan att nån rört det!).

Här är en bild på hur det ser ut när kretskortet är löst:
Bild

Som du kanske märker så sitter ju defogger-enheten kvar. Dags att pilla loss den med. Om du tittar lite noga så ser du att den sitter fast med två platshakar. Det är bara att böja ut den svarta plasten lite i båda ändarna och dra ut den. Men ta det lugnt, i den här enheten sitter det två fjädrar samt en liten kula som du inte vill tappa bort.
Bild på dessa(röd markering är kulan och under den är en fjäder. Den andra fjädern är gulmarkerad):
Bild

Plocka sedan loss de vita hållarna som knapparna satt fast i. Dessa är enkla att ta av, bara att vrida dem lite och dra uppåt.

Då kommer det se ut såhär:
Bild

Byte av lampor och dioder:
Vi börjar med de enkla lamporna. Det är 6 stycken totalt. 2 stycken i defoggern och 4 st i kretskortet.
Dessa sitter i T1 hållare med bajonnetfattning. Det är bara att skruva loss dem. Sedan får du pilla loss lamporna ur hållarna. Kolla lite på hur de sitter fast. Det går trådar från lampan ner till undersidan och sedan runt hållaren. Pilla loss dessa trådar så är det bara att dra ur lampan sen.

T1-hållarna i defoggern:
Bild

T1-hållarna på kretskortet(dock urplockade här):
Bild

Dessa lampor får du byta ut mot dioder eller miniatyrlampor som klarar av 12V. Klarar de inte av detta så kommer de bränna sönder på nolltid.
Sätt fast dem i hållaren på samma sätt som de andra satt fast. Sedan kan du skruva fast hållarna igen(det spelar ingen roll hur du skruvar fast hållarna om du använder lampor. Använder du dioder så måste du veta vilket som är + & -, med en multimeter klarar du lätt av det).

Dags att byta ut dioderna. Om du tittar på baksidan av kretskortet så ser var dioderna kommer ut.

Bild på detta(dioderna är markerade med rött, T1-lamporna med gult(här urtagna)):
Bild

Du får löda loss dioderna, och akta de andra lödningarna! Ett tips är att använda något som kan suga upp lödtennet, t.ex avlödningsfläta.

När du fått loss alla dioderna så ta en Tops(en sån där som du gör rent öronen med) och blöt ena sidan och tvätta försiktigt av lödytorna och torka upp den fukt som blir med hjälp av andra änden.

Medan du väntar på att detta ska torka helt kan du ta och testa vilket ben på dioderna som är + och vilket som är -. Har du ingen diodtestare eller multimeter så kan du ta två vanliga batterier som du sätter aluminiumfolie på ena plus-änden och ena minus-änden(plus på ena batteriet och minus på andra alltså). Håll sedan ihop batterierna och sätt diodens ändar mot aluminiumfolien. När du får dioden att lysa så vet du vilken ände som är + och -. (Jag tror att i 99% av fallen så är + det längre benet på dioden).

Okej, dags att löda fast de nya dioderna. Om du tittar på baksidan på kretskortet, där dioderna satt tidigare, så ser du en pil med ett streck över sig. Denna pil pekar åt det håll strömmen går, och ström går från + till -. Alltså pekar pilen åt minus. Så när du sätter i dioderna, så tänk på att sätta dem rätt, plus till plus, och minus till minus. Sedan är det bara att ta lite lödtenn och löda fast dioderna, och sedan klippa av den bit av benen som är kvar.

Montering:
Det är exakta motsatsen till demonteringen.

VARNINGSBLINKERS, DIMLJUS, LJUSINSTÄLLNING, TÄNDNING


Demontering:
Följ anvisningarna i FAQ(Lossa panel runt mätarhus) för att komma åt dimljus, ljusinställning & tändning.
Dimljuset sitter med två skruvar på baksidan av panelen som ovan nämnda FAQ hjälper dig med.
Ljusinställningen behöver du bara trycka ut från plasten under ratten.
Tändningen sitter med en skruv längst ner till höger(på den vita plasten) som du kommer åt om du följer ovan nämnda FAQ.

Varningsblinkersen är lite mer komplicerad. Du måste plocka loss hela den panel som den sitter i (där klockan och två fläktar är). Denna panel sitter med tre clips och en plasthake. Har man följt ovan nämnda FAQ är det bara att sticka in armen och trycka ut panelen så att de tre clipsen släpper, och sedan får man lirka ur plasthaken(om man helt enkelt inte bara bryter av den, som jag råkade göra).

När du fått loss panelen så sitter varningsblinkersen med två plasthakar på baksidan. Det är bara att bända lite på plasten och dra ut den.

OBS!
Om du kopplar ur varningsblinkersen(kontakten till den alltså) så slutar ALLA blinkers att fungera. Kopplar du in varningsblinkersen igen så fungerar blinkersen utan problem igen.

Byte av lampor
Alla dessa fyra lampor sitter i T1 hållare med bajonettfäste(se tidigare i FAQ för bilder på hur dessa ser ut).
Gör på precis samma sätt för att byta ut dessa lampor som det står att du ska göra tidigare i denna FAQ.

Tänk på att lamporna du sätter in måste klara av 12V!

Montering:
Det är exakta motsatsen till demonteringen.


Lycka till!

Av: Oscar (Ohjay på forumet)
2005-05-10

Re: Byta instrumentbelysning till Celica årsmodell: 90-93

Postat: tis 03 mar 2009, 01:09:05
av R4b13z
Försöker med att få in bilderna till ovanstående artikel oxå.
Tror jag fått med ordningen korrekt.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Byta instrumentbelysning till Celica årsmodell: 90-93

Postat: ons 04 mar 2009, 09:47:13
av Dale
Tycker det varit toppen att du hitta igen bilderna men jag har haft lite å göra så jag har inte hunnit med riktigt men tror jag fått in bilder på rätt ställe. Du har inte bilderna i "original" format så kunde vi lägga upp dom i bildgalleriet här ist?

Re: Byta instrumentbelysning till Celica årsmodell: 90-93

Postat: ons 04 mar 2009, 11:32:51
av Ohjay
Wow.. otroligt att du hittade de bilderna. Jag trodde de var borta för lääääängesen.
Det är för övrigt jag som skrev den här guiden för ca 4 år sedan.

Ang. originalbilder så har åtminstone inte jag kvar några såvitt jag vet, så jag kan inte hjälpa till tyvärr Dale.

Re: Byta instrumentbelysning till Celica årsmodell: 90-93

Postat: ons 04 mar 2009, 11:37:11
av Dale
Ska se om de går å få ut nått lite större från de däringa stället dom ligger på idag. Det har ju en förmåga å trycka in en massa reklam å doningar när man ska förstora upp bilderna.

Och du Ohjay. Det som kommer ut på internet kommer alldrig därifrån så du får dras med din signatur längst ner i guiden. ;-)

Re: Byta instrumentbelysning till Celica årsmodell: 90-93

Postat: ons 04 mar 2009, 13:15:20
av R4b13z
Sparade bilderna från gamla furumets galleridel när jag skulle byta lampor i min bil för länge sen.
Tänkte de kunde vara bra för alla andra om dem kom till nytta. ;)

Re: Byta instrumentbelysning till Celica årsmodell: 90-93

Postat: ons 04 mar 2009, 15:15:01
av Dale
R4b13z skrev:Sparade bilderna från gamla furumets galleridel när jag skulle byta lampor i min bil för länge sen.
Tänkte de kunde vara bra för alla andra om dem kom till nytta. ;)
:)

Re: Byta instrumentbelysning till Celica årsmodell: 90-93

Postat: fre 14 aug 2009, 00:47:37
av Falk
jag håller på att göra detta just nu och har precis inhandlat de dioder som behövs. tänkte jag skulle slänga upp en bild på mitt resultat.

vad tror ni om de?

Re: Byta instrumentbelysning till Celica årsmodell: 90-93

Postat: tis 08 sep 2009, 22:55:36
av Falk
nu är det någorlunda klart... ska justera ljus styrkan lite bara

Bild