Montera neon vid pedaler till Celica årsmodell 90-93

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Montera neon vid pedaler till Celica årsmodell 90-93

Inlägg av Dale »

Montera neon vid pedaler till Celica årsmodell 90-93

Montera neonrör vid pedaler

Till att börja med vill jag säga att detta är enbart vägledning samt tips. Jag är inte ansvarig för vad DU gör med din bil.

Denna FAQ beskriver hur man kan göra på en celica 90-93. Processen kan lätt anpassas till andra bilar dock. Bli inte avskräckt nu, detta är enkelt. Enklare kan det nästan inte bli.

Vad vi ska göra:
Montera neon så att det lyser upp vid fötterna på förar- och passagerarsidan. Denna lösning baserar sig på att ta ström från en befintlig strömkälla, dvs man slipper dra extra kablar till batteriet. Strömkällan som används här är cigarrettuttaget.

Vad du behöver:
1. Någon typ av neon. CCFL(Cold Cathode) som säljs av datorfirmor funkar finfint.
2. Lödkolv och lödtenn.
3. Stjärnskruvmejsel.
4. Silvertejp/eltejp/nån annan tejp.

Förberedelser:
Denna del bygger på att du köpt CCFL eller liknande datorprodukt. Har du inte gjort det kan du hoppa över detta steg.
När man köper ett CCFL kit så får man alltid med (minst) ett CCFL lysrör, en inverter, sladdar och kontakter för att montera CCFL i datorn. Vissa delar av denna utrustning måste fixas till för att det ska bli smidigt att montera CCFL i bilen. Själva CCFL lysröret behöver inte modifieras. Däremot strömsladdarna som går från invertern till strömkällan(nätaggregatet i en dator) måste modifieras. En bild på hur dessa sladdar ser ut, kopplade till invertern(den blå lådan):

Vad som inte syns på ovanstående bild är att det finns två stycken Molex kontakter (den vita klumpen som det kommer 6 sladdar från). En kontakt finns i änden och en i mitten(den som syns på bilden).
Först får vi minimera antalet sladdar eftersom alla behövs inte. Vi behöver bara de som går från invertern(svart och röd) samt den gula från av/på knappen.

Enklast är att helt enkelt dra ur de sladdar man behöver från Molex kontakterna. De sitter ganska hårt men med lätt våld kommer de loss. Men nu har vi ju två stycken kontaktytor mitt på sladdarna vi ska använda. Detta är inte bra, och måste fixas. Lösningarna är lika många som det finns människor. Jag löste det genom att klippa av kablarna precis intill kontaktytorna som är i mitten, sedan skalade jag av sladdarna en bit, lödde ihop dem och satte krympslang över biten jag lött på. En bild på denna lösning(med allt ihopkopplat som det ska vara när det är färdigt):

De kontaktytor som är längst ut får vara kvar för att de lämpar sig ypperligt för vad vi ska göra.

Montering:
Börja med att skruva av växelspaksknoppen. Är det den originala som du har är det bara att vrida den motsols. Är det en annan finns det olika sätt beroende på modell. Titta lite och du bör se vad du behöver göra. När du fått loss växelspaksknoppen så ta bort plasten som håller fast damasken runt växelspaksknoppen. Plasten sitter bara med clips och bör lossa lätt. Nu ska du lossa de två skruvarna som håller fast mittpanelen, där stereo, cigarettuttag, askfat osv. sitter.

När du gjort detta, så dra ut panelen lite långsamt, finns många sladdar där bakom, speciellt om du har stereo ikopplad. Panelen sitter fast med två clips(exakt likadana som plasten vid växelspaken ) högst upp förutom skruvarna.

Nu är det dags att tänka lite på hur du vill lösa dragningen av diverse kablar. Jag gjorde som så att jag gömde invertern bakom mittpanelen(bakom askfatet för att vara exakt). Nu är det dags att montera CCFL rören. När du köpte dem bör du ha fått med kardborreband. Fäst en på varje ände av rören och tryck sedan fast rören där du vill ha dem.
Jag monterade CCFL rören så att sladdarna från dem gick utom synhåll men så att de ändå räckte fram till invertern. På passagerarsidan så fann jag det bäst att montera röret längst ner på plasten under handskfacket, men inte på insidan av denna plast(ljuset blir kasst). På förarsidan passade det dock bättre att fästa röret på insidan av plasten som är vid motorhuvsöppnaren. Det är trångt där, men röret kommer inte ivägen när man kör bil.

När du monterat CCFL rören är det bara att dra sladdarna på ett lämpligt sätt till invertern. Ett tips är att dra dem på samma ställe som högtalarsladdarna. Koppla sedan in sladdarna i invertern och det ska likna detta:

Koppla sedan in strömsladden i invertern. De två kontaktytorna som är kvar nu ska monteras så att de tar ström från cigarrettuttaget. Detta är väldigt enkelt. Om du tittar på baksidan av uttaget så ser du sladdar som går in i ett plasthölje som sedan är fäst på uttaget.
Vad vi ska göra är att stoppa in våra sladdar(ström och jord) i dessa plasthöljen för att ta ström. Den gula sladden från av/på-knappen ska du stoppa ner i höljet där en grå sladd går ner(den gula sladden är strömsladden). Den svarta sladden från invertern ska du stoppa ner i höljet där en vit/svart sladd går ner(den svarta sladden är jorden). Tejpa sedan ihop dessa fyra sladdar så att inte sladdarna du satt dit lossnar. En bild på hur det ser ut:

Innan du sätter tillbaka mittpanelen och resten av sakerna du demonterat så bör du kolla så att neonet verkligen fungerar. Sätt i nyckeln och vrid till "ACC", och så sedan på neonet med av/på-knappen. Har du gjort allt rätt så lyser de.

Sedan är det bara att montera allting igen och njuta av neonet.

En bild på hur det ser ut när det är färdigt:

Att neonröret syns på passagerarsidan beror på att skenet blir dåligt om man monterar det så att röret inte syns, se denna bild:

Tilläggskommentarer: Istället för att klippa sönder invertern kan man montera molex kontakter i bilen. Dessa kan kopplas in på samma ström som bilstereon, det blir enklast. Sen för att sätta fast ccfl rören kan man strunta i de medföljande kardborrebanden, utan helt enkelt sätta fast rören med stripes innanför plasten som finns under ratt/handsfack.

En sak att tänka på är att när bilen är igång så får invertern 14,4 V vilket den inte är gjord för. Detta på grund av att generatorn lämnar 14,4 V. Är den igång längre tider så brinner den tillslut upp.

Lycka till!

Av: Oscar (Ohjay på forumet)
2005-03-07
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]