Toyota Celica T16 86-89 - Sportgrill

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Toyota Celica T16 86-89 - Sportgrill

Inlägg av Dale »

Sportgrill till Celica årsmodell 86-89

För den som vill prova att piffa till orig. spoilern på ett hemmagjort, hyffsat och enkelt sätt som liknar lite av de trendiga "sportgrillarna" som t.ex nyare Audi och BMW har med spoilernät i grillen har jag ett bra sätt här.

Till att börja med ska "Gripa" på forumet ha tack, för förverkligandet av kanske mångas idéer om en sportgrill, så jag gick efter hans förklaring!

Först plockar du loss grillen från bilen, tar hem den (lämpligt?), skaffar sedan ett bågfilsblad samt en fil och börjar såga de små lodräta ribborna (sammanlagt kanske det tar 10 min!) och fortsätter sen vidare på den stora mittersta ribban, som får ta lite längre tid och möda för den är mycket massivare och tjockare, plus att man får såga loss tre fästen till grillen! Sen sitter grillen bara med tre skruvar, men det har den gjort en tag nu på min bil och den sitter fint där ändå!

Vad du gör efter sågandet blir ju till att fila ner utstickande överblivna plastrester för att få det så slätt o jämnt som möjligt, vartefter du börjar med att spackla igen de två hålen som blir i varje kant där den stora ribban satt.... efter att du fyllt det hålet någorlunda bra får du vänta och sen slipa ner ytan så den blir jämn och fin, sen får du fylla på spackel efter behov. Gick rätt kvickt för mig iaf!

Efter det avslutar du med ett lager färg om du vill, för förmodligen har du filat ner lite av orig. färgen på grillen (grå/svart) och i mitt fall blev det en röd färg som matchar bilen, tycker för övrigt att bara färgändringen lyfter fram grillen mera (eller "ramen" till grillen) och till sist limmar du dit en bit spoilernät som du naturligtvis klippt och anpassat efter grillens "hålrum" och så är det klart!

Resultat: En mer utstickande och tuffare grill, enligt mig och Gripa!

Av: MrJoksi
2003-06-0
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
sleeper
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 03:28:32
Årsmodell: 0
Land (Country): Norge

Re: Sportgrill till Celica årsmodell 86-89

Inlägg av sleeper »

Har du bilder av dette`?
st165: 9.89/231
Skriv svar