Montera billig backvarnare (guide)

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Montera billig backvarnare (guide)

Inlägg av Nizzehult »

Tänkte visa en liten finess som jag monterade under semestern: backvarnare med display. Finns ju som extrautrustning till många nyare bilar men då till rätt fet peng.
Denna kostade mig ca en dryg hundring på ebay ($14) - inkl frakt och tog några timmar att montera. Sök på "Parking sensor". Jula har haft den.
Finns även modeller som bara har summer och saknar display (billigare) och även de som också har sensorer att sätta fram (dyrare). Samt att sensorerna finns i ett antal färger. Jag har en blålila bil (fast regbeviset säger ljusbrun!) så jag valde svart. Blev rätt bra. Även borren för att göra hål i kofångaren medföljer.
Det som var lite knepigt var att strömsätta enheten. Man vill inte att den är på för jämnan för då blir man vansinnig av alla störningar och pip som uppstår om man råkar komma nära nåt utan den ska ju aktiveras av backljuset.

Problemet är att backljuset i en kombi oftast sitter i själva bakluckan och inte vid bilens hörn. Man får alltså klura ut var matningen till backljuset enklast går att "tanka av" och koppla in sig där. Placera sedan huvudenheten bakom någon av sidopanelerna. Jag borrade hål för genomföring av alla kablar till sensorerna genom reservhjulsbaljan en bit upp. Tätade med butyl.
Displayen är en bit-av-kaka att dra fram och placera, bara att sprätta bort plastpanelerna vid dörrtrösklarna och mata.
Bilderna är inte från en Toyota utan en annan japanare men förfarandet är i princip detsamma oavsett märke och modell.

Hade jag fått göra om det så hade jag nog satt sensorerna längst ut närmare mitten, det finns alltså ingen större vits med att låta dem peka lite åt sidan och det orsakar mer falsklarm än nödvändigt. Man måste även tänka på att själva sensorerna är lägeskänsliga och har en "UP" markering. Missade det först.

Bild

Bild
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Montera billig backvarnare (guide)

Inlägg av Glenn »

Oj, det var billigt, sist jag kollade kostade dom där typ 600 vill jag minnas.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar